• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » VrijdagZindag – Betekenissenoorlog

VrijdagZindag – Betekenissenoorlog

13 oktober 2023 door André Droogers

Oorlog Israël-Hamas. Hoe wordt hierover gepraat? Naast de echte oorlog woedt een betekenissenoorlog. Bij elke oorlog hoort sowieso een propagandaoorlog, inbegrepen fake news. Maar vanaf de eerste aanval activeert iedereen allerlei repertoires, elk met eigen betekenissenreservoir.

Wat het ingewikkeld maakt, is dat repertoires per definitie veranderen. Er komt iets bij, er gaat iets af. Zelfs ogenschijnlijk in steen gebeitelde repertoires kunnen slijten. Bovendien veranderen mensen door de gebeurtenissen van mening. Duiven kunnen haviken worden, en omgekeerd.

Als macht het vermogen is het gedrag – en dus de betekenisgeving van anderen – te bepalen, dan verschillen repertoires onderling in de macht die ze uitoefenen. Media, ook de socials, vormen een invloedrijke strijdende partij in de betekenissenoorlog, elk met eigen machtsbereik en repertoires.

Ik probeer de kaart te tekenen van het LAB, het Landschap van de Alternatieve Betekenisrepertoires, dat nu een week in beweging is.

Een spontaan eerste betekenisrepertoire is dat van woede. Er vallen termen als buitensporig geweld, barbaars, beestachtig, afschuwelijk. Na de woede volgt het wraakrepertoire van de tegenaanval.

Tegelijk wordt een beroep gedaan op het repertoire van het oorlogsrecht. Burgers moeten buiten schot blijven – wat niet gebeurt. Oorlogsmisdaden worden gesignaleerd.

Dan is er het woordenschatrepertoire. In hun manier van spreken of schrijven laten zowel autoriteiten als journalisten vanaf dag één zien hoe ze daarmee worstelen. Zijn het terroristen of strijders? Misschien zelfs vrijheidsstrijders? Of barbaren? Ordetroepen of bezetters? Zijn alle Palestijnen Hamas-aanhangers? Allemaal moslims? O ja, er zijn ook Palestijnse christenen.

Ook zijn er solidariteitsrepertoires, naar beide strijdende partijen toe. Typerende termen: onopgeefbaar, solidair, support. Burgemeesters moeten beslissen of steundemonstraties een vergunning krijgen. Uit welke betekenisrepertoires putten zij bij hun besluit?

Bijkomend is de betekenis van vlagvertoon. Moet de vlag van Israël wapperen van stadhuizen? Of ook de Palestijnse vlag? Of alleen een vredesvlag? Halfstok? Ook aan woonhuizen verschijnen vlaggen. In Urk zijn Israëlische vlaggen in brand gestoken. Vlaggenoorlog.

Zelfs voor discussies is er een betekenissenoorlog. Het dubbele, genuanceerd perspectief mag volgens sommigen niet. Die regel beperkt in feite de betekenisgeving. Concreet: je mag je begrip voor Israël niet door een ‘maar’ laten volgen, zo werd gedecreteerd, zelfs door de demissionaire minister-president.

Deze historicus schakelt daarmee meteen het historische repertoire uit. Want wat is aan deze oorlog voorafgegaan? Waar en wanneer begon het conflict, en hoe heeft het zover kunnen komen?

Verder is er het militaire repertoire. Deskundigen, al dan niet buiten dienst, hechten in de media  hun eigen betekenissen aan gebeurtenissen. Welke tactieken hebben kans van slagen? Wapengeweld wordt voorondersteld.

Voor pacifisten geldt dat juist niet. Zij putten wanhopig hoop uit het vredesrepertoire en benadrukken de zinloosheid van geweld. Een schone oorlog bestaat niet, elke oorlog is vuil. Ze waarschuwen dat met meer geweld het steeds moeilijker zal worden om het conflict op te lossen. Ze wijzen op de groeiende aantallen onschuldige slachtoffers.

Tenslotte zijn er de waardenrepertoires, bijna steeds impliciet en nauwelijks opgemerkt. Morele verontwaardiging wordt geuit, maar ook dan blijven de waarden vaak onuitgesproken. Zo ook wanneer een beroep op nationalisme de oorlog moet rechtvaardigen. Als een oorlog gaande is, worden waarden zelden uitgesproken. Het gebod ‘Gij zult niet doden’ is weggelakt. In een latere fase kan bewustwording van waarden cruciaal zijn om diep gewortelde gedragspatronen te doorbreken en de oorlog naar een wapenstilstand te voeren.

Moraal: Wees je bewust van dit complexe spel met betekenisgeving en ook van je eigen omgang met repertoires. En wees kritisch ten aanzien van de machten voor wie jij doelwit bent in de betekenissenoorlog.

PS: Over Poetins oorlog kan ongeveer hetzelfde gezegd worden.

Categorie: Andre Droogers, Columns, Geluk, Gezondheid, Krijgsmacht, Mensenrechten, Politiek, Voedsel, Zorg Tags: betekenisgeving, Gaza, Hamas, Israel, oorlog, opinie, vrijdagzindag

Lees ook:

  1. Het jaar 2023 – dag 263 – vlagvraag
  2. Ludo – Haiku 2
  3. Nathan Rozenhart – Het lijdzaam ondergaan
  4. Ludo – Haiku 4

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Louis zegt

    14 oktober 2023 om 08:28

    Verhelderend ook. Het conflict tussen Oekraïne en Rusland Poetin’s oorlog noemen is betekenisgeven.

  2. rafa zegt

    14 oktober 2023 om 17:02

    Alle betekenissen zijn mooi uitgelegd dank je wel en het klopt ook zeker, ? Denk ik.. alleen ik kan er zo weinig mee. Het lost niets op voor beide partijen
    Ik hou het bij, there never was a good war or a bad peace 🕊️

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.