• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Joop Hoek » Liever dood dan slaaf

Liever dood dan slaaf

31 juli 2013 door Joop Ha Hoek

Ik kijk op mijn pc-scherm naar de foto van de Amerikaanse klokkenluider Bradley Manning. Eigenlijk weet ik niet meer van de man dan dat er bekend wordt gemaakt in de teksten die wij over hem in het Boeddhistisch Dagblad plaatsen. Heeft hij ouders, een vrouw, kinderen, vrienden? Dat zal ongetwijfeld wel. Sympathisanten namen het op voor hem en zijn daden. Gelukkig, hij heeft medestanders.

Ik zie een vriendelijke jonge man met iets opkrullende mondhoeken op de foto. Het begin van een lach. Bradley is onberispelijk gekleed in een militair uniform. De foto zal wel gemaakt zijn toen hij nog niet verdacht werd van spionage en landverraad. Bradley wacht een lange gevangenisstraf, dat is wel zeker. Ook al wordt landverraad, hulp aan de vijand,  niet bewezen geacht. Kan je je land eigenlijk wel verraden? Wie bedoelen ze daar mee? De bergen en de rivieren, de mensen, de overheid, het leger? Maar er blijven genoeg bewezen verklaren feiten over om hem voor een eeuwigheid op te bergen. Draagt hij in de gevangenis ook het militaire uniform of wordt hij nu als militair oneervol  ontslagen? Hoe gaan andere gedetineerden met hem om en hoe reageren zijn bewakers? Is daar ruimte voor empathie en mededogen?

Voor de een is Bradley een held, voor de ander een verrader, een satan. Ik zie een man die op een dag zoveel verschrikkelijke –door het leger geheim gehouden- informatie voor zich kreeg en dat hij het voor zijn geweten niet langer kon verantwoorden om die in een la te laten liggen. Wat hij zag op die video: Onschuldige mensen werden in Irak vanuit een Amerikaanse militaire helikoper gedood (en de slachtpartij werd vastgelegd op een video). Die beelden zijn nooit vernietigd, blijkbaar omdat het leger vond dat er niets te verbergen viel. Bradley dacht daar anders over en bracht de wereld op de hoogte van deze afschuwelijke daad. Zover ik weet zijn niet de moordenaars en hun opdrachtgevers vervolgd, maar was Bradley de klos. Van de ene op de andere dag wist de hele wereld van zijn bestaan.

De Amerikaanse overheid is Bradley niet dankbaar voor zijn onthullingen. Er kwamen geen felicitaties voor de jonge soldaat, die het toch maar aandurfde om een moordpartij naar buiten te brengen en de publieke opinie te mobiliseren. Hij werd in de boeien geslagen en zijn maatschappelijke leven is kapot.

Toen ik misdaadverslaggever was had ik een enkele keer ook te maken met klokkenluiders, al was dat woord voor deze mensen toen nog niet uitgevonden. Ze waren te vinden in de gelederen van de politie, leger, openbaar ministerie, rechterlijke macht, notariaat en advocatuur. Ze droegen kennis van onfrisse zaken, corruptie, omkoping, machtsmisbruik, vaak binnen hun eigen organisatie, en wilden die aan de kaak stellen, zodat een zuivering op gang kon komen, schoon schip gemaakt kon worden.

De Rechtvaardigen, zo noemde ik ze, maar met gemak kon je ze ook de Wanhopigen noemen. Ze streefden geen eigenbelang na, maar konden niet verkroppen dat een enkeling het hele systeem te schande maakte en de zakken vulde. En ze vonden nergens gehoor in hun grote eenzaamheid. Als je ze de maat zou mogen nemen, de handvatten van het boeddhistisch achtvoudige pad over hun handelen zou leggen, zouden ze zeker hoog scoren, geloof ik. Hun intentie was zuiver, er was geen eigenbelang en ze lieten hun hart spreken, het kompas dat nooit de verkeerde kant op wijst.

Op een grote zwerfkei bij het Friese Warns staat de tekst geschreven ‘leaver dea as slaef [sic] (liever dood dan slaaf)’, ter herinnering aan een veldslag heel erg lang geleden. Deze tekst was voor veel mensen de motivatie om zich in de Tweede Wereldoorlog te verzetten tegen de Duitse overheersing. Klokkenluiders zouden nooit vervolgd mogen worden, maar recht moeten hebben op ons respect en amnestie.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: Amnesty International, dood, joop hoek, klokkenluider, Manning, rechtvaardigen, slaaf, wanhoop

Lees ook:

  1. ‘Ik ben helemaal van het pad af door het boeddhisme’
  2. Het jaar 2018 – de honderdendrieendertigste dag – kerkhof
  3. Het jaar 2018 – de tweehonderdenzesenveertigste dag – kerstboom
  4. Het jaar 2018 – de driehonderdenachtste dag – doodmaken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
08 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
8 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 140 – hippieniks
    • De levenstocht, een visualisatie (1)
    • Inschrijvingen Emoena weer geopend
    • Openbaar tonen van nazisymbolen in Australië strafbaar
    • Rechter spreekt demonstrant XR vrij: ‘Mishandeling en verzet bij aanhouding niet bewezen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens