• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Liever dood dan slaaf

31 juli 2013 door Joop Ha Hoek

Ik kijk op mijn pc-scherm naar de foto van de Amerikaanse klokkenluider Bradley Manning. Eigenlijk weet ik niet meer van de man dan dat er bekend wordt gemaakt in de teksten die wij over hem in het Boeddhistisch Dagblad plaatsen. Heeft hij ouders, een vrouw, kinderen, vrienden? Dat zal ongetwijfeld wel. Sympathisanten namen het op voor hem en zijn daden. Gelukkig, hij heeft medestanders.

Ik zie een vriendelijke jonge man met iets opkrullende mondhoeken op de foto. Het begin van een lach. Bradley is onberispelijk gekleed in een militair uniform. De foto zal wel gemaakt zijn toen hij nog niet verdacht werd van spionage en landverraad. Bradley wacht een lange gevangenisstraf, dat is wel zeker. Ook al wordt landverraad, hulp aan de vijand,  niet bewezen geacht. Kan je je land eigenlijk wel verraden? Wie bedoelen ze daar mee? De bergen en de rivieren, de mensen, de overheid, het leger? Maar er blijven genoeg bewezen verklaren feiten over om hem voor een eeuwigheid op te bergen. Draagt hij in de gevangenis ook het militaire uniform of wordt hij nu als militair oneervol  ontslagen? Hoe gaan andere gedetineerden met hem om en hoe reageren zijn bewakers? Is daar ruimte voor empathie en mededogen?

Voor de een is Bradley een held, voor de ander een verrader, een satan. Ik zie een man die op een dag zoveel verschrikkelijke –door het leger geheim gehouden- informatie voor zich kreeg en dat hij het voor zijn geweten niet langer kon verantwoorden om die in een la te laten liggen. Wat hij zag op die video: Onschuldige mensen werden in Irak vanuit een Amerikaanse militaire helikoper gedood (en de slachtpartij werd vastgelegd op een video). Die beelden zijn nooit vernietigd, blijkbaar omdat het leger vond dat er niets te verbergen viel. Bradley dacht daar anders over en bracht de wereld op de hoogte van deze afschuwelijke daad. Zover ik weet zijn niet de moordenaars en hun opdrachtgevers vervolgd, maar was Bradley de klos. Van de ene op de andere dag wist de hele wereld van zijn bestaan.

De Amerikaanse overheid is Bradley niet dankbaar voor zijn onthullingen. Er kwamen geen felicitaties voor de jonge soldaat, die het toch maar aandurfde om een moordpartij naar buiten te brengen en de publieke opinie te mobiliseren. Hij werd in de boeien geslagen en zijn maatschappelijke leven is kapot.

Toen ik misdaadverslaggever was had ik een enkele keer ook te maken met klokkenluiders, al was dat woord voor deze mensen toen nog niet uitgevonden. Ze waren te vinden in de gelederen van de politie, leger, openbaar ministerie, rechterlijke macht, notariaat en advocatuur. Ze droegen kennis van onfrisse zaken, corruptie, omkoping, machtsmisbruik, vaak binnen hun eigen organisatie, en wilden die aan de kaak stellen, zodat een zuivering op gang kon komen, schoon schip gemaakt kon worden.

De Rechtvaardigen, zo noemde ik ze, maar met gemak kon je ze ook de Wanhopigen noemen. Ze streefden geen eigenbelang na, maar konden niet verkroppen dat een enkeling het hele systeem te schande maakte en de zakken vulde. En ze vonden nergens gehoor in hun grote eenzaamheid. Als je ze de maat zou mogen nemen, de handvatten van het boeddhistisch achtvoudige pad over hun handelen zou leggen, zouden ze zeker hoog scoren, geloof ik. Hun intentie was zuiver, er was geen eigenbelang en ze lieten hun hart spreken, het kompas dat nooit de verkeerde kant op wijst.

Op een grote zwerfkei bij het Friese Warns staat de tekst geschreven ‘leaver dea as slaef [sic] (liever dood dan slaaf)’, ter herinnering aan een veldslag heel erg lang geleden. Deze tekst was voor veel mensen de motivatie om zich in de Tweede Wereldoorlog te verzetten tegen de Duitse overheersing. Klokkenluiders zouden nooit vervolgd mogen worden, maar recht moeten hebben op ons respect en amnestie.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: Amnesty International, Bradley, dood, joop hoek, klokkenluider, Manning, rechtvaardigen, slaaf, wanhoop

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de honderdenachtste dag – herinneringen
  2. Het jaar 2018 – de honderdendrieentachtigste dag – afrekendood
  3. Het jaar 2018 – de tweehonderdenzesenveertigste dag – kerstboom
  4. Het jaar 2019 – dag 92 – hosjoop

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 25 februari 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 27 februari 2021
    Volle Maan chant (online)
  • 28 februari 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 28 februari 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 1 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Zó ontken je het klimaatvraagstuk óók. Dat kan anders!

gastauteur - 9 februari 2021

De crisis lijkt te groot, te massief om door de massa’s goed begrepen te kunnen worden. Let wel, het staat hier goed, die massa’s mensen zijn niet dom, er is niets neerbuigends bedoeld, maar de omvang van de problemen en de belangenstrijd er omheen zijn dermate groot dat begrip en theorie moeilijk ‘populair’ te maken zijn. Alleen maar roepen dat het ‘heel erg’ is, motiveert ook niet echt. En dan nog de (on)kosten van de benodigde maatregelen, wie draait ervoor op?

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 56 – handhaving
  • HRW -Covid-19 brengt golf van misbruik van vrije meningsuiting op gang
  • Machteloze woede: complotdenkers in Nederland
  • Wouter – in reactie op…
  • Geldstresscafé voor mensen met coronaschulden

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens