• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » ‘Fundamentele aspecten van boeddhisme zouden een drastische wending teweeg kunnen brengen in spiraal van geweld’

‘Fundamentele aspecten van boeddhisme zouden een drastische wending teweeg kunnen brengen in spiraal van geweld’

8 maart 2022 door gastauteur

De geest is de voorloper van alle dingen, de geest is hun leider, ze zijn door de geest geschapen. Als iemand spreekt of handelt met onzuivere gedachten, volgt lijden dat daardoor is veroorzaakt, zoals het wiel de hoef van de os volgt.
De geest is de voorloper van alle dingen, de geest is hun leider, ze zijn door de geest geschapen. Als iemand spreekt of handelt met onzuivere gedachten, volgt lijden dat daardoor is veroorzaakt, zoals het wiel de hoef van de os volgt.

Peter van Loosbroek Ananda

Peter van Loosbroek is de ontwerper en auteur van Sleutel tot Inzicht, waarin uitgebreid aandacht wordt besteed aan het theravada boeddhisme. Sinds 1994 beoefent Peter deze oudste stroming in het boeddhisme. Aan hem is door een monnik in Sri Lanka de boeddhistische naam Ananda toegekend, de meest geliefde discipel van de Boeddha.

‘Graag wil ik even stilstaan bij het feit dat er veel geweld is in de wereld. Ook in Nederland blijkt dat steeds vaker voor te komen. Een voetballer wordt gewoon maar even dood geschopt, en kinderen plegen zelfmoord omdat ze gepest worden. De fundamentele aspecten van het boeddhisme zouden een drastische wending teweeg kunnen brengen in deze spiraal van geweld.

De eerste en meest belangrijkste oorzaken van geweld zoals in bovenstaande gevallen is een gevolg van begeerte die is ontstaan uit zintuiglijkheid. Vanwege begeerte willen de zintuigen iets dat de morele grens overschrijd. Begeerte voedt ook de ego’s waardoor men meer wil zijn dan anderen. Men wil dat zeker ook in een groep laten zien. Het kleineren, anderen minderwaardig achten (één van de legers van Mara) neemt toe. Daar krijgen foute mensen een fijn gevoel van. En de zintuiglijke begeerte om zichzelf meer te achten dan een ander, neemt verder toe. Men vindt het fijn als iemand anders pijn heeft. Daar krijgen foute mensen een fijn gevoel van. Kwelzucht is dan aanwezig, en mededogen is dan afwezig. Onwetendheid is dan aanwezig, en wijsheid is dan afwezig. Begeerte is dan aanwezig, verzaking is dan afwezig. Al deze mentale factoren worden wel of niet ontwikkeld afhankelijk of moreel bewustzijn wel of niet afwezig is.

Voor een leraar/ouder die een grote verantwoordelijkheid draagt, is het niet moeilijk om kinderen bij te brengen of bepaalde dingen ziek of gezond zijn; of het tot hun eigen ondergang of tot geluk leidt. Daarvoor hoef je geen boeddhist te zijn, maar er is wel een moreel bewustzijn voor nodig. Een bewustzijn dat de mentale eigenschap ‘rechtvaardigheid’ tot een normaal niveau heeft doen groeien.

Vroeger, toen ik nog op de basisschool zat, was er een jongen die steeds gepest werd. Hij werd vaak door één van de sterksten op school in elkaar geslagen. Maar ik hielp hem altijd, wat er ook gebeurde. Als de jongen gepest werd, stonden andere kinderen er omheen. Dat vonden ze leuk. Daar werd niks van gezegd. Er werd niet op gewezen dat het niet goed is om dit soort dingen leuk te vinden. Er werd niet uitgelegd dat wanneer je een ander pest, dat dat in je eigen nadeel zou gaan werken. Mijn hart was toen al heel, heel anders. Ik zag er wel de ziekelijkheid van in. En ik sprong er tussen en gaf de pester er flink van langs. Ik zou er werkelijk mijn leven voor gegeven hebben. Omdat ik opkwam voor de zwakkeren, werd ik door de ‘leraren’ gezien als de vechtersbaas. Maar ik zag een wereld vol onwetenden die niets wisten van kwelzucht en rechtvaardigheid.

Ondanks het geweld om ons heen, kunnen wij onszelf gelukkig prijzen dat wij toegang hebben tot wat de Boeddha, de Prachtige Mens (Accharya Manussa), ons heeft onderwezen. Hierdoor kunnen we niet alleen onszelf beschermen tegen ziekelijke zaken, maar ook onze kinderen. In deze wetenschap wens ik jullie allemaal zeer fijne dagen en een gezond en gelukkig leven. En mijn liefdevolle gedachten gaan uit naar hen die onnodig een zware prijs hebben moeten betalen.’

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Krijgsmacht, Politiek, Theravada Tags: Ananda, begeerte, Boeddha, geweld, morele grens, Peter van Loosbroek, zintuigelijkheid, zintuigen

Lees ook:

  1. ‘Fundamentele aspecten van boeddhisme zouden een drastische wending teweeg kunnen brengen in spiraal van geweld’
  2. Sleutel tot Inzicht – bron van kennis over het theravadaboeddhisme
  3. De hitte van verlangen – de Boeddha, Tweede Kamer en de 130-kilometergrens
  4. Ksaf – Geweldloosheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.