• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » ‘Hanteren van verschillen van mening is ook een vaardigheid’

‘Hanteren van verschillen van mening is ook een vaardigheid’

26 november 2021 door Rob van Boven en Luuk Mur

Veel relaties eindigen in een scheiding en het komt met regelmaat voor dat het uitloopt op een vechtscheiding. Het lukt dan niet meer om met elkaar goede afspraken te maken, bijvoorbeeld over de opvoeding van de kinderen. Het verloop van een vechtscheiding is vaak traumatiserend voor zowel de kinderen als de vechtende ouders. Wat een intieme relatie was, wordt een gevecht met als inzet de vernietiging van de ander. Luisteren naar elkaar doet met alleen nog om verder te kunnen polariseren. Omstanders, familie, vrienden, bekenden worden betrokken in het proberen buiten te sluiten van de persoon die ooit zo dichtbij stond. Er wordt niet meer nagedacht of er misschien zinnige informatie is in hetgeen de ander naar voren brengt, alles wordt ingezet om die ander juist te ondergraven. Geen enkel dier bezorgt een soortgenoot pijn puur en alleen om ellende bij die ander te veroorzaken. De mens doet dat wel.

Ook in de politiek kan men vaak niet goed omgaan met verschillen van mening. Men luistert niet naar de ander om deze goed te begrijpen, maar juist om de ander te kunnen ondermijnen. “Uw tijd komt nog wel, want er komen tribunalen”, beet het ene kamerlid het andere in woede toe. Het was de volgende stap in de vijandigheid naar tegenstanders in de Tweede Kamer.

Met elkaar over iets verschillen in visie of standpunt is vaak lastig en zeker als er sprake is van wederzijds ongenoegen. We gaan in veel gevallen met verschillen op zo’n manier om dat mogelijke verbondenheid zich verdunt. We creëren door de wijze van het hanteren van verschillen juist vaak vergroting van afstand. Het lijkt erop dat we verschillen bezien alsof er een kloof is tussen mensen. Die vermoedde kloof zou opgeheven kunnen worden als de ander zijn standpunt verlaat en mijn standpunt overneemt of dat ik mijn standpunt loslaat en meega met de ander. In de eerste optie ga ik strijden en in de tweede optie ga ik me aanpassen.

Bij de eerste optie loop ik kans dat de ander ook gaat strijden om zijn standpunt te verdedigen. Beiden zullen zich niet erkend achten door de ander en zullen dan bezig zijn opdat de ander hun standpunt zal gaan erkennen. In deze strijd stellen zij zich daarmee afhankelijk van elkaar op en hebben geen oog voor het standpunt van de ander. Niet gezien worden door elkaar zal de strijd doen toenemen, omdat uiteindelijk de strijd niet meer gaat om de inhoud maar om erkend te worden door de ander in het eigen standpunt. Politici hebben zichzelf uitgeselecteerd in hun favoriete overlevingsstrategie van strijden, het is hun grondhouding. Bij liefdesrelaties zijn de overlevingsstrategieën meer verdeeld. Hier is de tweede optie, naast strijden, ook te vinden.

Bij de tweede optie geeft een van de twee het eigen standpunt op waardoor er ogenschijnlijk de verbondenheid gered is, maar degene die het eigen standpunt heeft opgegeven heeft een afstand gecreëerd in zichzelf en daarmee wordt het contact met de ander een schijnverbinding. Het heeft een consequentie als een van de twee partners in de relatie meer inzet op aanpassen met weglating van eigen wil. Regelmatig zal door oplopende interne spanning, vanwege wegcijferen van eigenheid, een emmer overlopen. Als de emmer overloopt is er grote kans dat om zichzelf niet weg te cijferen nu de ander weggecijferd moet worden en het er alleen om gaat wat ik wil. Dit kenmerkt vechtscheiding.

Zowel bij strijden als bij aanpassen hebben mensen een geloof geleerd dat SAMEN niet bestaat. Samen in die zin dat je in verbondenheid met een ander er ruimte is voor ieders eigenheid. Dat er dus ruimte is voor verschillen, zonder dat dat een bedreiging zou zijn, enerzijds voor een eigen visie of standpunt en anderzijds ook geen bedreiging voor de verbondenheid. Vanwege deze geloofsvergissing is het bij verschillen tussen mensen veelal: ik heb gelijk of de ander, strijden of aanpassen. Als we echter de verschillen er kunnen laten zijn en dat constateren, kunnen we vervolgens elkaar bevragen op welke aannames onze standpunten gebaseerd zijn. Deze wederzijdse actieve interesse maakt het mogelijke elkaar meer te leren kennen, hetgeen verbondenheid versterkt. Naast deze interesse kan ook blijken dat er meer overeenkomsten zijn in de aannames dan eerder gedacht was. Misschien kan het leiden tot een ander gemeenschappelijk standpunt dan beide mensen los van elkaar hadden.

Een kloof, het niet voor elkaars meningen kunnen en willen openstaan, zien we nu overduidelijk bij de discussie over hoe we zouden moeten omgaan met het Coronavirus. Mede door gebrek aan leiding beginnen de tegenstanders elkaar steeds vijandiger te benaderen. Er wordt vanuit gegaan dat het probleem bij de ander ligt en niemand lijkt zich af te vragen waar we met elkaar in vredesnaam mee bezig zijn. We zwelgen in ons eigen gelijk en verbondenheid is een afwezige drijfveer.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

 

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Luuk Mur, Rob van Boven Tags: corona, gebrek aan leiding, samen, tegenstander, vaardigheid, vechtscheiding, vijand

Lees ook:

  1. Kunnen we nog samen zijn?
  2. Mijmeringen over bewustzijn, vervolg.
  3. Coronaneurosen
  4. Het jaar 2021 – dag 76 – codeling

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Fred Lauw zegt

    27 november 2021 om 11:37

    Zou de gemeenschappelijke factor die zowel vaxers als anti-vaxers hebben kunnen zijn: het niet ziek willen worden? Door corona, dan wel door vaccinatie?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.