• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2020 – dag 279 – what’s in a name

Het jaar 2020 – dag 279 – what’s in a name

6 oktober 2020 door Joop Ha Hoek

Ik heb laatst een verpakking met plantaardige burgers weggegooid. Ik wist dat ze plantaardig waren, dat stond op de verpakking en ik heb ze al een paar keer gegeten als hamburgers op een broodje, terwijl er helemaal geen ham in zit en er geen dieren voor worden gedood. Nou ja, wel hele kleine diertjes die tussen de vega planten leven en worden vertrapt als de planten worden geoogst.

Waarom gooide ik tegen mijn gewoonte, eten, de plantaardige burgers weg? Na de aankoop zag ik ze een paar keer per dag in mijn koelkast liggen. Hou de houdbaar tot datum in de gaten, Joop, zei een stemmetje in me. Getverderrie, de smaak van gemalen autobanden, zei een ander stemmetje. De tijd verstreek, niet de houdbaarheidsdatum, maar ik gooide de autobanden vegaburgers toch met enige opluchting in de vuilniszak. Nu nog liggen er vega gehaktballetjes in de koelkast. Een paar dagen geleden bekeek ik de verpakking, geen houdbaarheidsdatum te zien. Als ik ze zou opwarmen en met veel tomatensaus opdienen, zijn ze misschien wel te nassen, dacht ik. Wat een nare term ook, vega, dacht ik ook nog.

Het zal duidelijk zijn: Ik vind vega voeding niet lekker, smerig zelfs, op een enkele uitzondering na, zoals de Zwanenberg vegan leverpaté en iets minder de vegetarische Unox-worst. Die hebben niet die gemalen autobanden smaak. Maar toch: de lever en de rookworst.

Waarom vind ik de meeste vega-producten smerig? Dat komt door de associatie met de vega- en de oorspronkelijke benaming van de vleesproducten. Ook al staat op de verpakking: voor 100 procent bereid met plantaardig spul, ik associeer de inhoud toch met vlees en de smaak ervan, als ik op het etiket ‘kipstuckjes’ of ‘vegan schnitzel’ lees. Mijn brein vertaalt  kipstukjes en schnitzel, van de kip, varken of koe. Mijn ogen lezen iets heel anders. Terwijl het toch what you see is what you get is. Maar mijn ik denkt vlees op het bord te krijgen. Al wil het dat niet. Verwarring alom.

Ik geloof dat de Vegetarische Slager ooit met die ck-benaming begonnen is. Zijn bedrijf heeft hij inmiddels overgedaan aan een multinationale voedingsgigant, want vega is big business, er is zelfs een stichting ProVeg.

Die stichting verzet zich tegen een nieuwe EU-wet, heeft al 100.000 handtekeningen opgehaald, die namen zoals ‘kipstuckjes’ of ‘vegan schnitzel’ verbiedt, omdat ze te veel zouden lijken op echt vlees. ‘Het vegaburgerverbod kan er voor zorgen dat vegetarische burgers en worstjes binnenkort omgedoopt worden tot ‘schijven´ en ‘buizen´, vreest de stichting

De Nederlandse regering sprak zich eind vorig jaar juist uit als voorstander van het gebruik van vleesnamen op vegetarische producten. Of het Europees Parlement dat ook gaat doen, is nog onduidelijk. De stemming zal in de week van 19 oktober plaatsvinden.

Ik drink al jaren havermelk omdat in echte melk pus schijnt te zitten en echte melk slecht is voor mijn botten, er is zelfs een chocomelversie. Ik vind melk ook het resultaat van uitbuiting van dieren. Havermelk heeft niets te maken met melk, het is een drank gemaakt van haver. Als het haverdrank zou heten zou ik het nog kopen. En nee, ik ga geen schijven of buizen eten, al is een bamischijf niet te versmaden. Die naam is ook op en dag uitgevonden, net als kroepia. En dat is waar het om draait.

Die hele vega-industrie heeft iets fundamenteels gemist, namelijk gelijk met de introductie van plantaardige producten ook nieuwe namen te introduceren. Iets, nieuws, nieuwer, nieuwst. Dus geen ‘kipstuckjes’, wat een armoe.

Er zijn tientallen goede reclamemakers op deze wereld die dit taalkundige varkentje wel kunnen wassen. Misschien gewoon stuckjes, mensen raken daar zo aan gewend. Net als met de negerzoen die tegenwoordig Buys (de maker) Zoenen heet. In België gaan die lekkernijen als ‘negerinnentetjes’ over de toonbank, schijnt het.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Dierenwelzijn, Geluk, Joop Hoek, Politiek, Voedsel Tags: EU, schijven, vega, wetgeving

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 301 – dierenleven
  2. Wakker Dier – ‘perverse EU-subsidies voor vlees haaks op Nederlands beleid’
  3. Meer dan 140 wetenschappers vragen EU om einde aan kooien in veehouderij te maken
  4. Dier&Recht – ‘Jaarlijks miljoenen euro’s EU-subsidie naar misleidende promotie zuivelproducten’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Michel Ball zegt

    7 oktober 2020 om 10:08

    EKOPLAZA heeft deze week Wokblokjes in de aanbieding!

  2. Bessel Dekker zegt

    7 oktober 2020 om 13:07

    Eerste bekentenis: ik heb de petitie getekend.
    Tweede bekentenis: ik sta achter mijn handtekening.
    Ik geloof niet dat de vega-industrie iets fundamenteels heeft gemist. Dat is nogal een uitspraak! De vega-industrie wil aangeven dat haar producten als substituut moeten worden gezien voor andere, bekende producten. Dat lijkt me ook overeenkomstig met de waarheid. Zij is tegelijkertijd wel duidelijk, zolang zij het element “vega(n)” aan de naam toevoegt.

    Dat de vleesverwerkende industrie hiermee niet blij is, begrijp ik. Maar dat betekent toch alleen maar dat zij niet blij is met alternatieven? De benamingen voor die concurrerende producten geven aan waarvoor het alternatief bedoeld is. Tegelijk geeft “vega(n)” aan DAT het hier om alternatieven gaat.

    • Joop Ha Hoek zegt

      7 oktober 2020 om 14:25

      De vega industrie lift nu mee met bekende benamingen. Wil de omzet omhoog stuwen met de kipstuckjes.

  3. Bessel Dekker zegt

    7 oktober 2020 om 17:10

    Ik weet in gemoede niet of de vega-industrie dat wil: de verklaring van herkenbaarheid lijkt mij minder ver te gaan, en dus te voldoen aan Occams mes. Moeten wij bovendien met terugwerkende kracht ook bezwaren hebben tegen “pindakaas”, “cacaoboter” of “sojamelk”?

    Het is niet mijn bedoeling het laatste woord te hebben, dus hier zal ik het bij laten. Ik wilde slechts aangeven dat ik uw mening niet deel — behalve die over de “stuckjes”: daarin geef ik u gelijk.

  4. Ruud van Bokhoven zegt

    7 oktober 2020 om 22:14

    En die vegakipstuckjes zijn heerlijk als je ze lekker bakt met de juiste kruiden, maar het belangrijkste vind ik dat als ik wil eten er voor mij geen dier er zijn leven voor hoeft op te offeren omdat ik zijn vlees zo graag wilt eten, en dan maak ik mij er in het geheel niet druk om hoe de benaming is, maar ben wel blij dat ik deze dieren laat leven.

    • Shika zegt

      9 oktober 2020 om 07:47

      U maakt 1 vergissing. Laat ik voorop stellen dat ik tegen de bio industrie ben.
      Maar u zegt: Dat u deze dieren laat leven.
      Dat klopt niet, want als niemand vlees zou eten, zouden deze dieren er niet zijn, dus kan je ze ook niet laten leven.
      Wat is er op tegen om een dier te slachten, die een goed leven heeft gehad? U slacht toch ook bloemkool of andere groenten? Dat zijn ook levende dingen.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
30 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
30 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De waarinstinker, en hoe je een non-dualist de mond snoert
    • Het jaar 2023 – dag 86 – wimdebie
    • Hel en verdoemenis
    • Over de Lotus-soetra (14): Boeddha straft niet.
    • Taigu – Hoe menselijk is de bodhisattva?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens