• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2019 – dag 301 – dierenleven

Het jaar 2019 – dag 301 – dierenleven

28 oktober 2019 door Joop Ha Hoek

Zaterdag hoorde ik op Radio 1 een promovenda pleiten om het recht op leven voor dieren op te nemen in de Grondwet. Zij had de mogelijkheid daartoe onderzocht. Ze zei het maar vreemd te vinden dat mensen dieren geboren laten worden -broederijen, KI, fokkerijen, veeboeren- om ze later weer te kunnen (laten) doden.

De promovenda- die zich nadrukkelijk geen dierenactivist noemde, vertelde dat voortschrijdend inzicht en onderzoek ons meer leert over de emoties en gevoelsleven bij dieren. Zij vergeleek de dieren met mensenkinderen die ook rechten hebben maar die zelf niet kunnen opeisen omdat ze juridisch gezien onvolwassen zijn of zich niet vertegenwoordigd voelen. Zij vindt dat dieren die bewustzijn hebben (van hun bestaan en leven, geen eencelligen) dat recht – via mensen welteverstaan- moeten kunnen uitoefenen via de Grondwet.

Als het recht op leven inderdaad een grondrecht zou worden voor dieren, komt daarmee in één klap een eind aan onze vleesconsumptie omdat er dan geen vlees meer wordt aangeboden. Broederijen en fokkers sterven een natuurlijke dood. Veeboeren hoeven niet meer te demonstreren en stikstofproblemen veroorzaakt door deze sector verdwijnen. Een uitwijkmogelijkheid voor vleesconsumpteerders is de invoer van buitenlands vlees naar Nederland. Maar inhoudelijk zou dat in strijd zijn met het recht op leven van dieren zoals vastgelegd in de Grondwet. Medeplegers en medeplichtigen worden die importeurs.

In sommige buitenlanden zijn rechten van dieren wel in de Grondwet opgenomen. In Duitsland werd wettelijk bestialiteit, seks met dieren, verboden. Een mensenrechtenorganisatie vocht dat besluit bij de rechter aan omdat de vrijheid van  keuze van sekspartners in het geding zou komen. De rechter wees dat standpunt en eis af omdat in de Duitse grondwet ook dierenrechten zijn opgenomen en dieren geen toestemming kunnen geven voor bestialiteit.

Ook in Nederland is bestialiteit bij wet verboden. Op overtreding ervan staat een gevangenisstraf van een jaar en/of een geldboete. De Partij voor de Dieren is blij met het verbod op seks met dieren. Het is goed dat er tegen seksuele handelingen met dieren en tegen het produceren, verspreiden en bezitten van dierenporno opgetreden kan worden. Wel is het een gemiste kans dat deze wet als uitgangspunt heeft dat seks met dieren slechts onwenselijk is vanwege de aantasting van de goede zeden en niet uitgaat van de onwenselijkheid voor het dier. De Partij voor de Dieren is van mening dat de intrinsieke waarde van het dier centraal zou moeten staan.

Ik denk dat het recht op leven van dieren nooit in de Grondwet opgenomen zal worden. Ook al wordt wetenschappelijk aangetoond dat dieren bewustzijn hebben, angst en pijn ervaren, willen leven en genieten. Omdat economische belangen zwaarder wegen. De export van dieren en vlees naar het buitenland brengt veel geld in het landslaatje. Geld weegt zwaarden dan leven.

Bovendien, wat zijn geschreven teksten waard op dit gebied, als in sommige landen, VS, China, met een nekschot, chemische injectie of elektrische stoel, veroordeelde misdadigers  ter dood worden gebracht. In die landen vinden ze dat mensen die misstappen hebben begaan geen recht meer hebben te leven. Mensen bepalen zelf wat goed en slecht is en wat de gevolgen daar van zijn.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of te twijfelen aan het nu.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Dierenwelzijn, Economie, Geluk, Gezondheid, Joop Hoek, Misbruik, Politiek, Rechtspraak Tags: dieren, Duitsland, Nederland, recht op leven, wetgeving

Lees ook:

  1. Democratie als wetgeving of bestuur?
  2. Het jaar 2020 – dag 98 – toekomst
  3. Het jaar 2020 – dag 279 – what’s in a name
  4. Het jaar 2020 – dag 329 – winston

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    29 oktober 2019 om 07:43

    Met instemming gelezen!

  2. Ruud van Bokhoven zegt

    29 oktober 2019 om 09:16

    Sex met dieren is ongewild en terecht verboden, maar vermoorden om zijn vlees mag wel vanwege de vele belangen (vleeseters) Een mens verkrachten is ongewild, dus strafbaar en vermoorden is strafbaar (om wat voor een reden ook)
    Van vegetarisch eten blijf je leven en een dier ook.
    Heb respect voor het leven.
    Namesté.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
11 feb
Introduction session - Retreat Faith in Times of Change
11 feb 23
12 feb
Vervolgcursus boeddhistische psychologie
12 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Bhikkhu
    • Boeddhisme en hulpverlening
    • Een stomme film over een stom doek; cursus beeldspraak voor non-dualisten
    • Het jaar 2023 – dag 39 – ziekzwakmisselijk (3)
    • Redactiestatuut en redactieformule – pijlers van het BD

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens