• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » De andere kant

De andere kant

11 april 2020 door Zeshin van der Plas

Makahanyaharamita – ‘Het roepen van alle levende wezens horen’

“De Nederlandse regering doet wat zij kan, maar premier Rutte benadrukt dat de Nederlandse bevolking zelf ook verantwoordelijkheid moet nemen. “Ik wil eindigen met deze oproep: bij alle onzekerheden die er zijn, is één ding volstrekt duidelijk: de opgave waar we voor staan is heel groot en we moeten dit echt met 17 miljoen mensen doen. Samen komen we deze moeilijke periode te boven. Let een beetje op elkaar. Ik reken op u.”

Mark Rutte

Sindsdien haakt, punnikt en breidt heel Nederland mondmaskers, brengen pannen soep naar bejaarden die daar niet op zitten te wachten. Nu kan tante Truus van de hoek ook iets betekenen voor haar buurt. En omroep MAX gooit er nog een schepje bovenop. Bij mij werd aan de bel getrokken, ongeruste buren kwamen kijken of ik nog niet dood was. ‘Ja en dan?’ nou dan hadden we de nodige instanties kunnen waarschuwen. Nou dank je wel voor je ongewenste bezoek dat weer een extra risico op besmetting is. Let een beetje op elkaar is een excuus voor sociale controle geworden.

Jaren geleden dronk ik voor mijn sociale contact elke ochtend koffie in een koffiebar. Tot ik uit geldgebrek gratis koffie ging drinken in de ‘Bakkerij’, dagopvang voor dak- en thuislozen. De mensen die daar achter de bar staan zijn bewonderenswaardig, dag in dag uit met daklozen, verslaafden en alcoholisten omgaan vergt een bepaalde instelling waar niet iedereen over beschikt. Ze hebben niet de pretentie om de bezoekers te helpen , ze zijn er gewoon elke dag, sorteren post, schenken koffie, luisteren naar ellende, verzorgen de was van de daklozen, en ruimen aan het eind van de dag de rotzooi op. Hoe denk je dat het toilet er aan het eind van de dag uitziet? Je kunt zeggen het is hun baan als je dat zegt ruil dan voor een maand met ze en kijk dan of je het nog steeds een baan vindt. Maar dat daargelaten. Ik zit elke dag aan de andere kant van de bar, aan de zelfde kant als de daklozen, ik praat met ze, loop met ze over straat en wordt net zo gediscrimineerd als zij.

Als ik met een van hen een supermarkt in ga worden we met argusogen gevolgd. Als ik een paar dagen later alleen de zelfde supermarkt in loop is de bewaking op z’n qui-vive. Daklozen hebben schijt aan het gedrag van de supermarktbewaking. Sinds kort is onder het slaaphuis opvang de schuilplaats geopend. Uit nieuwsgierigheid ben ik een paar keer wezen kijken. De andere kant is hier levensgroot aanwezig. Als daklozen willen helpen in de keuken zijn ze verplicht rubber handschoenen te dragen. Voor de maaltijd wordt er gebeden en er klinkt altijd een roep om hulp voor de daklozen. Dat wat ze zijn wordt niet geaccepteerd, ze moeten veranderen in een maatschappelijk aanvaardbaar persoon. Hoe wil je iemand helpen die je bij voorbaat al  niet accepteert? Die bij binnenkomst het stigma ‘ik ben niet goed, ik dien te veranderen’ op zijn voorhoofd gestempeld krijgt. Hoe wil je het vertrouwen winnen van iemand die je niet vertrouwt?

Je kunt alleen iemand helpen door naast hem te gaan staan, aan de zelfde kant te gaan staan en weten wat het is om gediscrimineerd te worden, afgewezen te worden, behandeld worden als een stuk vuil. En zeker niet de pretentie hebben dat je ze kunt of wilt helpen. Wat een desillusie als het je niet lukt. Het meest barmhartige wat je kunt doen is ze nemen zoals ze zijn, met alles er op en er aan. Dit is leerstof waar je de rest van je leven mee toe kunt.

En als je zo nodig op de kwetsbare van de samenleving let, vraag je dan eens af op wie je let.

Categorie: Columns, Geluk, Maatschappij, Zeshin van der Plas, Zorg Tags: acceptatie, bidden, corona, dakloos, Rutte, stigma, vertrouwen winnen

Lees ook:

  1. Het jaar 2020 – dag 329 – winston
  2. Het jaar 2020 – dag 77 – camusvirus
  3. Het jaar 2020 – dag 345 – het land van Rutte
  4. Vrijdag zindag 19 – Kwetterfeest

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ruud van Bokhoven zegt

    12 april 2020 om 15:19

    Mooi belicht Zeshin, de andere kant van het gelijk, de tegenstelling, de westerse IK maatschappij, ik ben meer en de ander is niets en ben je anders of zie je er anders uit dan als een stuk vuil behandeld en ter zijde geschoven worden, of gepest als je niet een van hun bent. We zijn nu eenmaal verschillend en maken in ons leven situaties mee die voor niemand wenselijk is, maar het gebeurt en overkomt je. De mens als je gelijke zien klinkt als onbekend, maar is uiteindelijk wel de weg naar geluk voor een ieder.
    Namasté ?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
26 sep
The Bodhisattva Vows: Making Bodhicitta work in daily life
26 sep 23
26 sep
cursusreeks Dhammakaya meditatie
26 sep 23
27 sep
Online Lezingenserie 'Universele Wijsheid' (2)
27 sep 23
27 sep
Online Service Bibliotheek Stichting Bodhisattva
27 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeken – Tot onze grote spijt
    • Onderzoek Ipsos: 1 op 5 jongeren heeft klimaatstress
    • Securitybedrijf vermoedt malafide app in Apple Store gericht tegen Tibetanen
    • Eenheidsbewustzijn: een machtige monistische meme
    • Het jaar 2023 – dag 248 – waterkanon

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.