De Boeddha zelf zou niet erg blij geweest zijn met al deze beelden en afbeeldingen. Zoals hij zelf zegt is hij zijn persoonlijke identiteit ontstegen en behoort thatāgatha genoemd te worden, iemand geworden die tot de waarheid is gekomen
Achtergronden
Bay Hagebeek – de sangha als Boeddha
Bay Hagebeek: ‘De sangha als Boeddha gaat uit van de kracht van vriendelijkheid, connectie en vrijheid.’
Wegen naar de vrijheid deel 4 – vrijheid en boeddhisme
Het dilemma is dat we van willen onvrij, dus ongelukkig, worden maar dat we er niet mee kunnen ophouden. Wat de Boeddha ontdekte, was dat je een wil kunt hebben die zichzelf niet wil.
Frans Langenkamp – De werkelijkheid kan niet met ons verstand begrepen worden
– daarom dienen we een irrationeel geloof te omarmen.
‘Boeddha en het valse gif atheïsme’
Een christelijke datingsite schrijft in 2016 over boeddhabeelden. ‘Veel mensen hebben een boeddhabeeld in huis, maar weten niet dat zo’n beeld gemaakt is opdat er een demon in kan wonen. Er zijn ook veel christenen die zo’n beeldje thuis hebben staan.’
Ardan
…
De virtuele denkster 233
…
Het jaar 2019 – dag 277 – come together
Oh! Darling.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Goff – Fabels voor fabeldieren
Vanaf zaterdag 5 oktober in het Boeddhistisch Dagblad een wekelijkse aflevering in een serie over fabels.
Jasper Schaaf – ‘De paradox van de traditie die zich steeds maar vernieuwt’
Een kleine bespiegeling over traditie en identiteit. ‘Traditie’, het klinkt als iets van vroeger dat nog steeds maar behouden moet blijven. Dan moet je eerst zeggen: ‘Wat precies?’ ‘Identiteit’, die is veel in discussie, en om wat dat is te bepalen wijst men graag weer naar de tradities. Of naar ‘cultuur’, nog zo’n woord.
Soetra over Vol-Ledigheid anno 2019
Menno Prins: ‘De volgende ‘soetra’ is in ieder geval niet van de Boeddha afkomstig, maar van een leek in Nederland anno 2019.’
Boeddhisme – religie of niet. Wie kan het wat schelen?
Het artikel Boeddhisme en wetenschap in het Boeddhistisch Dagblad verdient een vervolg dat ingaat op de vraag in de titel, die in recente artikelen naar voren is gebracht.
Ardan
…
De virtuele denkster 232
…
Jasper Schaaf – Voor de zoveelste keer, is Marx nog actueel? (2 en slot)
Een betere en socialere samenleving is mogelijk. Laagbetaalde werkers ruimen de rommel van de rijkdom op. Is het voorstelbaar dat een stelsel onophefbaar is, dat het steeds maar doorgaat zowel de natuur als grote groepen mensen aan zich te onderwerpen? De grote machtsvragen die politiek van belang zijn, betekenen niet dat de kleinschalige en deelsuccessen minder belangrijk zijn. Grote stappen vragen ook om kleine.
De eikenboom in de voortuin
Mumon’s gedicht:
Woorden vervoeren geen werkelijkheden, laat niet de geest belichamen.
Jasper Schaaf – Voor de zoveelste keer, is Marx nog actueel? (1)
Marx zette zich dus praktisch in voor de noodzakelijke verandering, de sociale verbetering van de wereld. Daarom steeds weer: ‘Proletariërs aller landen, verenig je!’ Tegenwoordig moeten we dat misschien veranderen in ‘Sociaal denkende mensen van alle landen, verenig je!’
Anthony ‘Amp’ Elmore – ‘De zwarte boeddhistische stem in de wereld’
‘Een zwarte boeddhistische neger die we vandaag de dag zien is slechts een neger met een kaal hoofd en een mantel.’
Boeddhisme en wetenschap – wat wij ons inbeelden dat werkelijk is, is onwerkelijk
In de laatste twee decennia, voordat mindfulness modieus werd, was het boeddhisme dat in dialoog was met wetenschap vooral het Tibetaans boeddhisme. Aanvankelijk werd het boeddhisme nog gezien als afgoderij en was het zo gedegenereerd dat het de naam boeddhisme niet verdiende. Nu houdt de Dalai Lama jaarlijks seminars met vooraanstaande wetenschappers.
Moniek Nooren – ‘herdenken is goed maar ik word niet goed van al het militaire vertoon’
‘Het kan zomaar gebeuren dat ik naar de supermarkt ga, de hoek om loop en schrik – omdat daar een tank staat met een groepje soldaten ernaast. Ik kan me dat beeld nog precies herinneren – ik keek recht in de loop van het kanon. Tja, het is september, Airborne-maand. Dan kan zoiets ‘leuks’ gebeuren.’
Ardan
…
De virtuele denkster 231
…
‘Het feit dat de mens zich bewust kan zijn van zijn nietigheid in het universum (minder dan een stofje) is een wonder’
Ad Westerterp: ‘In het protestantisme wordt het menselijk bestaan bepaald door lijden. In het boeddhisme wordt de mens bevrijd van lijden. Van een theocentrische geloofsleer, gericht op het hiernamaals, naar een antropocentrische heilsweg, gericht op het hier en nu. Eenvoudiger gezegd ‘van het geloof in God naar het pad van de Boeddha.’
Veertiende editie Boeddhistisch Filmfestival met thema identiteit
Babeth M. Vanloo, directeur van het BFFE: ‘Verzachten wat je hart doet lijden, dat kwam bij me op toen ik nadacht over wat we met ons filmfestival aan ons publiek willen overbrengen. Het thema identiteit lijkt in de samenleving te resoneren met een gevoel van urgentie.’