• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Peter de Jong – ‘ik heb nooit iets met een goeroe gehad’

Peter de Jong – ‘ik heb nooit iets met een goeroe gehad’

25 juli 2021 door de redactie

De Nederlander Peter de Jong (1949) besloot zich na twintig jaar als creatief therapeut gewerkt te hebben toe te leggen op zijn eigen kunstzinnige proces. Zijn zoektocht bracht hem in vele landen en zijn kunst toont hoe hij speurt naar authentieke menselijkheid. Zijn inspiratie vindt hij voornamelijk in het zenboeddhisme en de advaita vedanta. Peter woont en werkt al meer dan tien jaar in Portugal. Zijn zoektocht rond de grote vragen des levens, krijgen vorm in eigen kunstproducties.

Centrale figuur in veel van zijn werk is een poppetje met een soort spiraal-hoofd. Peter: ‘Dat poppetje heb ik van het begin af aan ontwikkeld en ja, natuurlijk ben ik dat zelf. En de boekjes die ik maak, dat zijn mijn tekens van leven.’

Open to the present

Peter zegt als creatief therapeut zijn creativiteit goed kwijt te kunnen in zijn werk. Het stimuleren van anderen stond daarin centraal; al zijn energie ging zitten in het motiveren van anderen om zich beeldend uit te drukken. Zelf kwam hij weinig tot kunstzinnigheid. Toen hij stopte met dat werk, richtte hij zich op wat je een bewustzijnsproject zou kunnen noemen. Dat begon zo’n twintig jaar geleden met het maken van pastels.

Peter: ‘Vanuit mijn opleiding zou ik er een hoop van moeten weten, maar feitelijk heeft niemand een antwoord op de vraag hoe de mens in elkaar zit, of iets te zeggen over de werkelijk belangrijke zaken. De wereld is zo verwarrend! Daarom heb ik mezelf maar vragen gesteld, er beelden bij gemaakt en gekeken welke tijdelijke antwoorden erin zitten. Met dat soort wisselwerking ben ik sindsdien bezig.’

‘Ik zat hier net een oud boekje door te kijken. Daarin gaat het over de vraag hoe gedachten en gevoelens zich tot elkaar verhouden. Hoe kan het dat je gedachten hebt en dat je gevoelens precies de andere kant opgaan? En nog belangrijker misschien: hoe moet je daarmee dealen? Of: wat moet je zeggen en wat niet? Wat gebeurt er met jezelf en bij een ander door dingen te zeggen? Zo begon het aanvankelijk, bij het niet weten van dingen. In die tijd was ik net gescheiden en zag welke enorme ellende dat aanrichtte in mijn omgeving. Veel mensen zagen het echt helemaal niet zitten, terwijl ik voor mijn gevoel met de beste intenties bezig was. Over die botsing gaat het. Als je zoals ik bent opgeleid in de hulpverlening, ben je gewend naar jouw rol te kijken. Maar hé, hoe kan het bestaan dat als ik een bewuste keuze maak die goed voor mij voelt, iemand anders daar een totáál ander oordeel op nahoudt? Of er zelfs nadeel van heeft… Het uitgangspunt was dus persoonlijk, maar ik wilde vooral ook het grotere plaatje in beeld proberen te krijgen.’

‘Al heel lang houd ik mij bezig met zen; ook voor die tijd al. Dit geeft mij op zijn minst een moment van reflectie en rust en ook de mogelijkheid om te onderzoeken of daar antwoorden te vinden zijn. In Portugal ben ik sinds tien jaar lid van een zengroep die regelmatig bij elkaar komt. Daarnaast ben ik ongeveer net zo lang gefascineerd door de advaitagedachte. Met name de Amerikaan Adyashanti volg ik sinds ik een tape van hem hoorde. Ik heb nooit iets met een goeroe gehad – tot ik hem tegen kwam. Hij is een integere leraar die geen leerlingen wil; een antigoeroe wat dat betreft. Een jaar of zeven heb ik regelmatig retreats bij hem in Californië gedaan. Dat had ik een tijd nodig. Die twee stromingen hebben mij geholpen langzamerhand zaken uit te laten kristalliseren. De kant die mij erin aanspreekt is eenvoudigweg there is nothing to do, nothing to understand. Met andere woorden: vergeet het allemaal. Als je daar écht bij kunt komen is dat enorm bevrijdend. In mijn laatste boekje heb ik een overzicht gemaakt van de afgelopen twintig jaar, en die op een nieuwe manier uitgebeeld. Ik probeer hiermee terug te kijken op mijn bewustzijnsproject en wat ik daarin allemaal ben tegengekomen. Dat heb ik in beeld gebracht op kranten- en gekleurd papier en heet ‘Gedachtengevangenis’. Ja, ik zie inderdaad wel een relatie met de tarotkaart De Duivel. Je denkt gevangen te zitten, maar als je goed kijkt blijkt dat een illusie te zijn.’

Peters boekjes zijn kleine, persoonlijke projecten en uitgebracht in een oplage van zo’n stuk of tien. Hij vindt het vooral leuk ze zelf in te richten. Bijna altijd gaat er wel iets borrelen en groeien vanbinnen.

‘Vorig jaar overleed mijn moeder, een gebeuren dat nogal wat vragen opriep. Er was al een weten, maar door deze concrete gebeurtenis drong het emotionele besef tot mij door dat we in wezen allemaal alleen zijn en dat het daardoor absoluut onmogelijk is om contact te hebben. Daar gaan mijn collages over. Dat wordt dan een serie, en als ik die afsluit, komt er weer iets anders. Soms schrijf ik er ook nog wat bij, al vind ik mezelf geen schrijver.’

www.peterdejong-art.com

Deze tekst werd eerder, in juli 2017, in het BD geplaatst.

Bron: boek BewustZijnsKunstenaars. Tekst en werk van Peter de Jong worden besproken in het boek BewustZijnsKunstenaars / deel 2 (uitgeverij Idrie, Zutphen).
Peter de Jong De Werkplaats BD werk 2016, HS-2
Peter de Jong The View neopastel De Werkplaats BD
Peter de Jong Living together De Werkplaats
Peter de Jong Hidden Mountain De Werkplaats neopastel
Exif JPG 422
Exif JPG 422
Exif JPG 422
Exif JPG 422
Exif JPG 422
Exif JPG 422
Exif JPG 422
Exif JPG 422
Peter de Jong De Werkplaats BD Inevitable loneliness
Peter de Jong De Werkplaats BD looking for reality
Peter de Jong De Werkplaats BD Signs of life

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Beeldende kunst, De werkplaats, Kunst, Zen Tags: Peter de Jong, Portugal

Lees ook:

  1. Peter de Jong – ‘ik heb nooit iets met een goeroe gehad’
  2. Kunstschilder Teska Seligmann in De Werkplaats
  3. De Werkplaats- Anne Veen, beeldend kunstenaar
  4. Masja Knops: ‘Het applaus wil altijd meer’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Bert Dorrestijn zegt

    27 juli 2021 om 00:43

    Vooral het abstracte werk van Peter spreekt mij enorm aan. In abstractie kan het ‘onzegbare’ gezegd worden. Zelf ben ik als vrijwilliger werkzaam in een psychiatrische kliniek en geef ik schilderen op thema. Ik behandel bijvoorbeeld thema’s als Horizon, Aarde, Lucht, Water, Ruimte, Vuur. Daarbij stel ik aan de cliënten vragen die gerelateerd zijn aan deze elementen en hun betekenis bij bijvoorbeeld het boeddhisme, de Ayurvedische leer, de natuurvolkeren. Het geeft inhoud aan de schilderwerken die er gemaakt worden en zet hen hopelijk aan het denken over de relatie die dit heeft in hun eigen leven en de wereld waarin wij leven. Zelf belandde ik op mijn 22ste in een kliniek. Na een behandeling van drie jaar en weer terug in de maatschappij begon ik een zelfstudie in de boeddhistische leer, sjamanisme en natuurvolken. Het komt ook veelvuldig in mijn werk terug en recentelijk wordt mijn werk realistischer en vooral gericht op de natuur en landschappen. Ik heb mij nooit aangetrokken gevoeld tot guru’s maar kan mij voorstellen dat ‘het niet weten eigenlijk het ultieme weten is’. De realiteit is zeer complex en eigenlijk met geen pen te beschrijven. In de stilte en het ervaren van dat wat is lijken wij soms iets dichter bij onszelf en de werkelijkheid te komen. Als ik het echter goed beschouw is de wereld zo complex en absurd dat het lijkt alsof wij daar alleen doormiddel van kunst, poëzie, humor iets van kunnen aanraken of laten zien. De abstracte werken van Peter geven mij rust. De kleuren, vlakken, compositie geven mij het gevoel van ordening in deze chaotische wereld. Door mijzelf en anderen te ‘ bevragen ‘ hoop ik iets van ordening en rust te vinden in de stroom die wij leven noemen. Het gedichtje is wel heel mooi
    Now I know
    I don’t know
    I don’t know
    I don’t know
    I don’t know
    I don’t know
    I don’t know
    Now I know
    In onze verwondering en de mysteries vinden we misschien onszelf

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
27 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
27 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Wereldwijd blinddoeken wetenschappers standbeelden en eisen klimaatactie
    • Guy – De aandacht van satipatthana (2)
    • Ludo – Eén
    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’
    • Het verkennen van Bhutans spirituele erfgoed, boeddhistische tradities

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens