• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » De werkplaats » Masja Knops: ‘Het applaus wil altijd meer’

Masja Knops: ‘Het applaus wil altijd meer’

6 juli 2021 door de redactie

‘Ik heb het vreselijk druk met niet-te-werken. Ik was, tot een fysieke en mentale crisis mij achttien jaar geleden trof, oorspronkelijk dramadocente. Door die crisis kon ik mijn werk niet meer kon doen. Ik had behoefte aan stilte en kwam in 2000 bij zen terecht. In de gedichten die ik schrijf sijpelen die zen-ervaringen door. Het schrijven heeft nu de plaats ingenomen van mijn vroegere theaterwerk. Zo nu en dan draag ik voor uit eigen werk.’

Overgang

De planken van het doen alsof
zijn kromgetrokken en gebogen
de spots zijn uit
het vuur gedoofd.
Mijn hoofdhuid is te dun en teer
om het klappen te verdragen.
het applaus wil altijd meer.
Liever nu een schaduw
een seculiere cel van stilte
ik tel de tijd niet meer
totdat geen stem,
maar meer een weten
mij zijn laat
zo laat zijn,
dat ik een fluistering kan horen
van wat waar is
en een berg word
van met mos begroeide steen.

Masja Knops (64) werkte een groot deel van haar werkzame leven als dramadocente en regisseuse op de H.K.U. in Utrecht. De crisis die haar overkwam duurde zeker zo’n zeven jaar. Zij raakte haar baan kwijt, maar de omstandigheden waarin ze daarna verkeerde brachten haar ertoe te gaan mediteren bij de open en laagdrempelige zengroep Oshida in Nijmegen.

Mensen van alle gezindten en ook van aanverwante meditatierichtingen, zoals vipassana en mindfulness, zijn daar van harte welkom. De groep is in 1970 begonnen met samen zitten. In 1995 werd Oshida een stichting die geheel gedragen  wordt door vrijwilligers. De naam verwijst naar pater Vincent Shigeto Oshida, een Japanse dominicaan die een grote inspiratiebron is geweest.

‘Oshida ontvangt veel zenleraren als gast. Sinds 2,5 jaar heb ik Dick Verstegen als leraar gekozen. Ik kwam bij zen terecht nadat mijn behandelaar mij destijds er op wees dat ik meer ontspanningsoefeningen moest gaan doen. Degene die deze oefeningen gaf deed ook aan geleide meditatie. En via die geleide meditatie kreeg ik op een gegeven moment behoefte aan stilte. Toen ontmoette ik zen. Dagelijks twee keer mediteren vind ik prima, zelfs heilzaam. Omdat ik gevoelig ben voor psychoses zijn sesshins moeilijk, zo niet onmogelijk voor me. Meditatie leert me te kijken naar gevoelens en gedachten in plaats van erin te verdrinken.

Ik gaf vroeger met veel plezier les aan de docentenopleiding drama van de H.K.U. in Utrecht. In Nijmegen en Arnhem deed ik regies van professioneel kinder- en amateurtheater van eigen producties op basis van improvisaties. Het enige dat ik nu nog met drama doe is al tien jaar samen met een collega trainingen geven aan vrijwillige maatjes van psychiatrische patiënten, waarbij ik allerlei patiënten speel!

Ik schrijf graag over dagelijkse dingen die vaak zoveel te zeggen hebben. Voor mij is en blijft dat een voortdurend leerproces omdat ik eigenlijk altijd groots en meeslepend heb willen leven. Interessante mensen ontmoeten, zelf boeiend en sprankelend zijn, applaus krijgen, en vooral voortdurend bevestiging zoeken. Heel vermoeiend allemaal. Het voerde mij over de hele wereld, met buitenlandse uitwisselingen in het Engels, waarbij ik behoorlijk op mijn tenen liep tot ik in elkaar klapte. In die tijd maakte ik dit gedicht.

 ‘Ik draag de leegte in mijn handen
mijn rode haar is bijna wit
altijd gezocht naar wat er meer is
daarom zag ik nimmer dit’

Aangezien mijn zenmeditatie niet beperkt blijft tot het zitten maar door druppelt in mijn dagelijks leven, mag ik hopen, sijpelt die ook door in mijn poëzie, ex- of impliciet. Februari volgend jaar word ik 65 jaar en breng ik ter gelegenheid daarvan mijn eerste bundel uit.’

Masja woont met haar man in Nijmegen, zij heeft twee kinderen en twee hele kleine kleinkinderen. Haar werk is te lezen op haar weblog.

Deze tekst werd eerder, in september 2013, in het BD geplaatst.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Beeldende kunst, De werkplaats, Geluk, Kunst, Zen Tags: dramadocente, HKU, Masja Knops, Nijmegen, Utrecht

Lees ook:

  1. Masja Knops: ‘Het applaus wil altijd meer’
  2. Extinction Rebellion – grote disruptieve actie in Den Haag
  3. De Werkplaats- Anne Veen, beeldend kunstenaar
  4. Diane Frénay- foto en beeld ontstaan in de energie van een moment

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
08 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit' (2)
8 feb 23
08 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
8 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 39 – ziekzwakmisselijk (3)
    • Redactiestatuut en redactieformule – pijlers van het BD
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Beelden Hindoetempels vernield in Bangladesh
    • Guy – Heilzaam handelen (P. samma kammanta)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens