• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » De werkplaats » Masja Knops: ‘Het applaus wil altijd meer’

Masja Knops: ‘Het applaus wil altijd meer’

6 juli 2021 door de redactie

‘Ik heb het vreselijk druk met niet-te-werken. Ik was, tot een fysieke en mentale crisis mij achttien jaar geleden trof, oorspronkelijk dramadocente. Door die crisis kon ik mijn werk niet meer kon doen. Ik had behoefte aan stilte en kwam in 2000 bij zen terecht. In de gedichten die ik schrijf sijpelen die zen-ervaringen door. Het schrijven heeft nu de plaats ingenomen van mijn vroegere theaterwerk. Zo nu en dan draag ik voor uit eigen werk.’

Overgang

De planken van het doen alsof
zijn kromgetrokken en gebogen
de spots zijn uit
het vuur gedoofd.
Mijn hoofdhuid is te dun en teer
om het klappen te verdragen.
het applaus wil altijd meer.
Liever nu een schaduw
een seculiere cel van stilte
ik tel de tijd niet meer
totdat geen stem,
maar meer een weten
mij zijn laat
zo laat zijn,
dat ik een fluistering kan horen
van wat waar is
en een berg word
van met mos begroeide steen.

Masja Knops (64) werkte een groot deel van haar werkzame leven als dramadocente en regisseuse op de H.K.U. in Utrecht. De crisis die haar overkwam duurde zeker zo’n zeven jaar. Zij raakte haar baan kwijt, maar de omstandigheden waarin ze daarna verkeerde brachten haar ertoe te gaan mediteren bij de open en laagdrempelige zengroep Oshida in Nijmegen.

Mensen van alle gezindten en ook van aanverwante meditatierichtingen, zoals vipassana en mindfulness, zijn daar van harte welkom. De groep is in 1970 begonnen met samen zitten. In 1995 werd Oshida een stichting die geheel gedragen  wordt door vrijwilligers. De naam verwijst naar pater Vincent Shigeto Oshida, een Japanse dominicaan die een grote inspiratiebron is geweest.

‘Oshida ontvangt veel zenleraren als gast. Sinds 2,5 jaar heb ik Dick Verstegen als leraar gekozen. Ik kwam bij zen terecht nadat mijn behandelaar mij destijds er op wees dat ik meer ontspanningsoefeningen moest gaan doen. Degene die deze oefeningen gaf deed ook aan geleide meditatie. En via die geleide meditatie kreeg ik op een gegeven moment behoefte aan stilte. Toen ontmoette ik zen. Dagelijks twee keer mediteren vind ik prima, zelfs heilzaam. Omdat ik gevoelig ben voor psychoses zijn sesshins moeilijk, zo niet onmogelijk voor me. Meditatie leert me te kijken naar gevoelens en gedachten in plaats van erin te verdrinken.

Ik gaf vroeger met veel plezier les aan de docentenopleiding drama van de H.K.U. in Utrecht. In Nijmegen en Arnhem deed ik regies van professioneel kinder- en amateurtheater van eigen producties op basis van improvisaties. Het enige dat ik nu nog met drama doe is al tien jaar samen met een collega trainingen geven aan vrijwillige maatjes van psychiatrische patiënten, waarbij ik allerlei patiënten speel!

Ik schrijf graag over dagelijkse dingen die vaak zoveel te zeggen hebben. Voor mij is en blijft dat een voortdurend leerproces omdat ik eigenlijk altijd groots en meeslepend heb willen leven. Interessante mensen ontmoeten, zelf boeiend en sprankelend zijn, applaus krijgen, en vooral voortdurend bevestiging zoeken. Heel vermoeiend allemaal. Het voerde mij over de hele wereld, met buitenlandse uitwisselingen in het Engels, waarbij ik behoorlijk op mijn tenen liep tot ik in elkaar klapte. In die tijd maakte ik dit gedicht.

 ‘Ik draag de leegte in mijn handen
mijn rode haar is bijna wit
altijd gezocht naar wat er meer is
daarom zag ik nimmer dit’

Aangezien mijn zenmeditatie niet beperkt blijft tot het zitten maar door druppelt in mijn dagelijks leven, mag ik hopen, sijpelt die ook door in mijn poëzie, ex- of impliciet. Februari volgend jaar word ik 65 jaar en breng ik ter gelegenheid daarvan mijn eerste bundel uit.’

Masja woont met haar man in Nijmegen, zij heeft twee kinderen en twee hele kleine kleinkinderen. Haar werk is te lezen op haar weblog.

Deze tekst werd eerder, in september 2013, in het BD geplaatst.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Beeldende kunst, De werkplaats, Geluk, Kunst, Zen Tags: dramadocente, HKU, Masja Knops, Nijmegen, Utrecht

Lees ook:

  1. Masja Knops: ‘Het applaus wil altijd meer’
  2. Extinction Rebellion – grote disruptieve actie in Den Haag
  3. De Werkplaats- Anne Veen, beeldend kunstenaar
  4. Diane Frénay- foto en beeld ontstaan in de energie van een moment

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 mei 2022 - 29 mei 2022
    Hemelvaartretraite Schoonheid van Zijn
  • 27 mei 2022 - 29 mei 2022
    'Gezond leven, natuurlijk sterven'
  • 28 mei 2022
    Green Tara Practice morning
  • 29 mei 2022
    Nyinthün, dag van stilte en meditatie
  • 29 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Grondlegger van de BOS – Jean Karel Hylkema overleden

Jacques den Boer - 26 mei 2022

In 1999 gaf de overheid een zendmachtiging aan de Boeddhistische Omroep Stichting. Jean Karel Hylkema werd daarvan niet alleen ongeveer vijf  jaar  bestuurder en manager. Hij was tegelijk programma-adviseur voor de tv- en radioredactie, naast programmadirecteur Babeth VanLoo, en werkte mee aan tv-documentaires als interviewer.

Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (4 en slot)

Jacques den Boer - 26 mei 2022

Onder aanvoering van de Rigpa-boeddhist ir. Jean Karel Hylkema , de gelauwerde cineaste en Dzogchen-boeddhiste Babeth VanLoo en een nieuwe BUN-voorzitter, prof. dr. Johan Niezing, kwam er uiteindelijk toch per 1 september 2000 een zendmachtiging voor radio en tv.

‘Yatra naar Majjhimadesa – een pelgrimsreis naar het Middenland’.

Guy E. Dubois - 24 mei 2022

De Majjhimadesa was de broedkamer van de Dhamma —de Leer van de Boeddha’s. Het is het gebied waar de Boeddha geboren werd, waar hij tot Zelfrealisatie kwam, waar hij predikte en het parinibbana bereikte. In Boeddha’s tijd waren overgrote delen van het Middenland bedekt met junglevegetatie. De fauna was veelzijdig en bestond o.m. uit leeuwen, tijgers, herten, olifanten en neushoorns.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  •  Geen dood, geen vrees (29) – terugkeer
  • Verlichting is geen goeroe
  • Het jaar 2022 – dag 146 – misbruik
  • Boeddha in de bajes – Mag het menswaardiger!
  • Sleutel tot inzicht – Het laatste afscheid van de Boeddha en Yasodhara

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens