Walpola Rahula publiceerde in 1946 zijn Bhiksuvage Urumaya (The heritage of the Bhikkhu), over de politieke rol van de bhikkhu in Sri Lanka. Deze rol werd een geaccepteerde norm, aldus antropoloog Stanley Tambia in zijn Buddhism betrayed? (1992). ‘Het politiek boeddhisme werd een macht om rekening mee te houden. Zij waren in staat om regeringen te maken of te breken,’ schrijft Lionel Wijesiri in 2020. Waar komt dit vandaan en wat waren de gevolgen ervan? Hieronder een indruk van met name Tambiah’s boek.
Achtergronden
Ardan
…
De virtuele denkster 309
…
Transcript lezing Dalai Lama nu te lezen
Hoewel de tekst ‘De Acht Verzen’ van Langri Tangpa over bodhicitta (altruïsme, of grote mededogen) gaat, besteedde de Dalai Lama meer dan de helft van de lezing – de eerste 11 pagina’s – aan een uitleg onder andere over hoe we kunnen komen tot inzicht over de werkelijke aard van de realiteit. Dit mede op basis van de Vier Edele Waarheden.
Torenhoge muurschildering tegen klassenongelijkheid op Leidseplein
Een Surinaamse ballerina die danst door een wervelwind van ambtspapieren: dat wordt het beeld van de eerste grote ‘mural’ in stadsdeel Centrum bij het Kleine-Gartmanplantsoen aan het Leidseplein. Het werk gaat over ongelijke kansen in Nederland.
De kern van yoga – raja yoga (deel 2)
Reinheid ofwel saucha gaat over meer dan handen wassen of regelmatig een bad nemen. Het voorschrift om ‘rein’ te zijn, slaat op niets meer of minder dan fysieke, psychologische, sociale én spirituele hygiëne.
Boeddhisme en wetenschap
Er wordt de laatste tijd veel gesproken over depressie of neerslachtigheid. Dit is een groot probleem, veel mensen worden tegenwoordig neerslachtig doordat ze vaker thuis zitten en elkaar minder vaak ontmoeten. Je kunt echter niet zeggen dat thuis zitten automatisch neerslachtigheid veroorzaakt. Er zijn altijd veel mensen geweest, ook veel boeddhisten, die de eenzaamheid opzochten en daar juist erg vrolijk van werden.
Kristofer Schipper – afscheid en geen afscheid
van Kristofer Schipper, tao-meester en vertaler van Zhuang Zi en Lao Zi.
Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (10) – de invloedsfeer van de theosofie
Juist in maatschappelijke betrokkenheid schuilt het geheim van een mogelijk ‘tulpenboeddhisme’.
Waarom ik mijn vrienden niet opeet – ‘De Vleesvrije stad’
Hoe willen we in de toekomst met andere dieren omgaan? ‘De vleesvrije stad (in 10 jaar)’ is een actueel en tegendraads boek met beeldverhalen van 17 tekenaars en schrijvers. Gemaakt in het afgelopen Corona-jaar, rondom een gedurfd en hoopvol toekomstperspectief: een wereld zonder dierenuitbuiting.
Ardan
…
De virtuele denkster 308
…
Waakvrijwilligers gevraagd
Stef Lauwers, voormalig boeddhistisch geestelijk verzorger bij justitie en een tijd lang als docent verbonden aan de opleiding voor boeddhistisch geestelijke verzorgers aan de VU, werkt nu in een groot consortium van verpleeghuizen met als hoofdlocatie Amstelveen. Hij wil hier graag een groep van waakvrijwilligers opzetten.
Koffiedrinkers – ‘Femke, we komen in vrede’
De Amsterdamse beeldend kunstenaar Sodis Vita, die elke zaterdag ook als Virtuele denkster gedichten en beeldmateriaal in het BD publiceert, is lid van de koffieclub.
De koffiedrinkers op het Museumplein
De Amsterdamse beeldend kunstenaar Sodis Vita, die elke zaterdag ook als Virtuele denkster gedichten en beeldmateriaal in het BD publiceert, is lid van de koffieclub.
Robert Hartzema, wat is dzogchen?
Na 40 jaar lesgeven vertelt Robert Hartzema in simpele woorden over de dagelijkse praktijk van dzogchen, de meest radicale, creatieve en directe boeddhistische weg naar vrij-zijn.
De kern van yoga – raja yoga (deel 1)
Een Raja is een Indiase vorst. Je kunt Raja yoga dan ook de “vorstelijke yoga’ noemen, ofwel een vorm van yoga die past bij koningen. Daarmee is niet gezegd dat het een vorm van yoga is die uitsluitend door koningen werd of wordt beoefend. De benaming moet uitdrukken dat het een yoga-vorm is die met kop en schouders boven de andere vormen uitsteekt.
Verkiezingen: Hoe te kiezen als boeddhist?
Met de verkiezing in aantocht, worden wij als burgers gevraagd om de maatschappelijke plicht te vervullen. Hoe moet je als boeddhist kiezen? Moet je überhaupt gebruik maken van je recht om te kiezen? Zei de boeddha niet dat je het eigenpersoonlijk belang niet moet volgen en dat je bij ideeën twisten geen partij moet kiezen, volledig gelijkmoedig los van deze wereld?
Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (9) – de vervulling van het pionierstijdperk
“Ikzelf heb nooit gezegd dat ik de Dalai Lama was.”
Ardan
…
De virtuele denkster 307
…
Interview Dingeman Boot over twijfel, nieuwsgierigheid en vertrouwen
Dingeman Boot: ‘Dhamma is voor mij bezig zijn met de waarheid, de werkelijkheid, het pad gaan dat de Boeddha ook ging, de instructies die de Boeddha gaf, zijn onderricht.’
De kern van yoga – hatha yoga (deel 3)
Het is veel beter één vinger op de juiste manier op te tillen, dan om op een onjuiste manier op je kop te staan. Hatha yoga is natuurlijk helemaal geslaagd wanneer je als het ware oplost in iedere asana en jij jezelf één voelt met alles en allen…
De meeste mensen deugen – een boeddhistische kijk
In de tijd dat ik nog student was en het boeddhisme net had leren kennen, had ik ooit een hele leerzame ontmoeting in de trein. Het was een jongeman die diep gelovig christen was. Hij zag dat ik een boek aan het lezen was over het boeddhisme, en dit leidde tot een interessante uitwisseling. En één van de onderwerpen die we bespraken was dus de kwestie of mensen van nature goed of slecht zijn. Op dat moment worstelde ik om een antwoord te geven op die vraag vanuit boeddhistisch oogpunt.