
…
Home » Achtergronden » Pagina 30
door Ardan
door Sodis Vita
door gastauteur
Je zit (bijvoorbeeld) in een leegte ruimte, verder zit daar niemand. Wie is deze persoon dan, je buurman, je vader, Nathan of simpelweg jij? Kun je dat direct zien? Maar daarbij ben je ook voor de volle 100% de waarnemer, het zogenaamde ik.
Lees meer over Gratis e-book: Waarom proberen we ons denken te beheersen?
door Joop Ha Hoek
Boeddha in de bajes: Eric Soyeux was de eerste boeddhistisch geestelijk verzorger in de bajes in Nederland. Door de nieuwe regels kan hij zijn werk niet meer hervatten. Bekwaam en ervaren, maar niet bevoegd.
Lees meer over Eric Soyeux: ‘Wij hebben gestudeerd en hij is zomaar geestelijk verzorger geworden’
door de redactie
Drie Bhutanese kunstenaars, onder wie Bhutans belangrijkste hedendaagse kunstenaar, Kama Wangdi, openden onlangs hun exposities in Taiwan.
Lees meer over Internationale belangstelling voor hedendaagse kunst uit Bhutan
door gastauteur
door de redactie
Volgens Anna Marieke Zijlstra, hoboïste in het orkest en lid van XR-musicians, gaan protesterende wetenschappers en klassieke musici goed samen. “Beide groepen staan niet bepaald bekend om hun activisme. Door samen de straat op te gaan willen wij benadrukken hoe ernstig de situatie is. De muziek symboliseert wat voor moois we dreigen te verliezen door de ontwrichtende klimaatcrisis, én dat de waardevolle dingen in het leven niet van materiële aard zijn.“
door Ardan
door Sodis Vita
door gastauteur
De bloesemtak met bloesem die vrucht draagt, afsterft en in de volgende lente weer opnieuw bloesem draagt, als metafoor voor ons eigen leven met haar wisselende perioden van voorspoed en tegenslag, angst en gemoedsrust, woede en vrede in het hart, waarin innerlijke groei ons als genade kan toevallen. Breek je een kersenboom open dan vind je geen bloemen, maar de zachte lentewind laat duizenden bloesems bloeien.
door gastauteur
Ja, wat is meditatie eigenlijk? En hoe werkt het precies? Meestal hoor je dan dingen als ‘meditatie is een manier om de geest tot rust te brengen’. Maar dat zegt maar weinig. Neurowetenschapper Ruben Laukkonen formuleerde samen met prof. Heleen Slagter de eerste wetenschappelijk definitie en theorie van ‘deconstructieve meditatie’, waaronder vipassana-meditatie, in de paper From many to (n)one: Meditation and the plasticity of the predictive mind.
door de redactie
door gastauteur
Wil-Erents de Brave overleefde kamp Westerbork: ’Kennis blijven overdragen van de Tweede Wereldoorlog is heel belangrijk. Anders leren toekomstige generaties niet van wat er is gebeurd.’
Lees meer over ‘Na de oorlog waren hier zoveel lege woningen…’
door gastauteur
door de redactie
‘Misbruikzaken komen helaas ook in de boeddhistische gemeenschap voor. Het meest recente verhaal komt uit het Vlaamse meditatiecentrum Ehipassiko. Daar leek na een melding van grensoverschrijdend gedrag een helingsproces op gang te komen – dat later stagneerde.’
Lees meer over Misbruik binnen het boeddhisme: wat is nodig om te helen?
Bij een conceptueel bewustzijn is er bij ons het gevaar dat we daar waarheid aan gaan toekennen, terwijl dat wat waar is enkel is toe te kennen aan wat we met onze rechterhemisfeer waarnemen als ervaring. Voorbeelden genoeg tegenwoordig in de westerse wereld die laten zien wat er gebeurt als het model van de L.H. tot waarheid verheven wordt. Denk aan het toeslagenschandaal.
Lees meer over ‘Een poging vanuit de linkerhersenhelft om bewustzijn te begrijpen’
door Kees Moerbeek
De tweede helft van de eeuw was opbouwender, welvarender en vooral vreedzamer, maar werd beheerst door de Koude Oorlog en de mogelijkheid van een nucleaire ramp. In de jaren 1980 eisten de effecten van die oorlog hun tol en vernietigden de Sovjetunie. Voor de Val van de Muur en het IJzeren Gordijn was de rol van Michael Gorbatsjov doorslaggevend.
door Ardan
door Sodis Vita
door gastauteur
Gemis aan veiligheid, intimiteit en liefde in je jeugd kunnen aanleiding geven tot het ontwikkelen van overlevingsstrategieën die je je hele leven blijven dwarszitten. Je bent bijvoorbeeld heel behoeftig en emotioneel afhankelijk geworden, of je sluit je helemaal af voor gevoelens. Of er ligt nog een enorme portie boosheid naar je vader en moeder, die de oorzaak wordt van zelfhaat en destructief gedrag of het altijd onderuit halen van de ander
Lees meer over Boeddhistische psychologie en westerse psychotherapie
door gastauteur
De vraag die gesteld kan worden is: Hebben de sociale en culturele factoren van de westerse samenleving een bevorderende of belemmerende invloed op het volgen van het ”pad van de Boeddha ?”
Lees meer over Op het pad van de Boeddha in de westerse samenleving
door Paul Boersma
door gastauteur
Ik mediteerde al jaren, maar eigenlijk deed ik maar wat. Het wordt een project voor de komende jaren. Ik schafte een houten bankje aan, een meditatiekussen en een warme deken en ik probeerde vaste tijden aan te houden voor meditatie, ‘s ochtends en ’s avonds. Het mediteren gaf me evenwicht en rust. Ik sliep beter en voelde me meer verbonden met alles om mij heen. En heel soms was ik op een plek van liefde en vrede.
door gastauteur