Hoe moet je zen beoefenen vanaf je ziekbed? De veertiende-eeuwse Japanse zenmeester Bassui kreeg deze vraag ooit per brief door een patiënt voorgelegd.“Wie is hij die ziek is?”, schreef hij terug. “Wie is hij die zen beoefent? Iemands gehele zijn is de Grote Weg. Deze Weg is naar zijn inhoud inherent rein en overstijgt alle vormen. Is er hierin enige ziekte?”
Achtergronden
Losweken van je materiële roots
Het nemen van verdovende middelen is misschien wel de makkelijkste manier om je mind stil te zetten, mede omdat ze hun uitwerking zelden missen.
‘De Boeddha zei.’ Ik vraag me steeds af: Is dat wel zo.
Joop Romeijn laat zijn licht schijnen over nepcitaten, dus wat de Boeddha niet zei.
B’eter – voor de boeddhistische eter
Het Boeddhistisch Dagblad is een eetrubriek rijker. We starten ‘r met pindasoep.
Marloes – Ontvangen is zelfaanvaarding
Ik krijg steeds meer in de gaten dat het enige is dat ik kan doen voor mijzelf en daarmee ten behoeve van alle levende levens, ontvangen is.
Inspiratie blijft, ook na een kwart eeuw vertaalwerk
Het blijft een uniek project, het vertalen van de Pali-Canon in het Nederlands. Tot de dood erop volgt, zeggen de vertalers Rob Janssen en Jan de Breet.
Vijfvoudige gelofte basis voor goede omgang binnen boeddhistische groepen
Diverse boeddhistische groeperingen hanteren etische regels voor de omgang tussen leraar, leerling en organisatie.
Evelien Bannenberg – Expositie zenvolle tekeningen op rijstpapier
In het Kwan Yin Huis in Eindhoven exposeert Evelien Bannenberg.
Zen, Zingen, Zondagochtend, wat wil je nog meer?
ZZZ, Zen en Zingen op Zondagochtend in de sangha van Dick Verstegen.
Sem Vermeersch, op zoek naar de kern van het Koreaans boeddhisme
Een beschouwing van Catherine Schless-Chapman over de van oorsprong Vlaamse hoogleraar Sem Vermeersch en zijn studies in Zuid-Korea.
Serie ‘Boeddha in de bajes’ – deel 3
‘Boeddha in de bajes’. Zo heet de serie artikelen in het Boeddhistisch Dagblad over het werk en het effect van zes boeddhistische geestelijke verzorgers in gevangenissen en andere justitiële inrichtingen. Lees vandaag het slot met de verhalen over de verschrikkelijke ervaring van boeddhist Jacq die slachtoffer werd van roofoverval en diefstal, en boeddhist Joost die als drugsverslaafde inbreker werd.
Dader Joost: ‘Ik had geen vrije keuze toen’
Boeddha in de bajes. Joost was een verslaafde inbreker die bezig was met boedhisme. Een bezoek van een boeddhistisch geestelijk hulpverlener in de gevangenis bracht hem definitief op het pad van meditatie en boeddhistische geschriften. Nu is Joost vrij.
Slachtoffer Jacq: ‘…in boeddhistisch opzicht heb ik er wel een antwoord op’
Boeddha in de bajes. Jacq werd slachtoffer van diefstal en van een roofoverval met gijzeling. Boeddhisme houdt hem fier overeind, maar de verschrikkelijke ervaring zit diep.
Mudita, een minder bekende Brahmavihara meditatie
Joop Romeijn, vipassanabeoefenaar en kritisch boeddhist, belicht vandaag mudita, een van de de Brahmavihara’s, de vier verheven toestanden van de geest. Tegelijkertijd zijn dit de methoden in de verdere beoefening van het boeddhistische pad. Op zijn blog besprak hij al eerder twee boeken over de eerste twee, met name over metta.
Wijding tot bhikkhuni na 2600 jaar herhaald
In de Indiase stad Vaishali vindt in juli in de theravadatraditie weer een wijding van boeddhistische nonnen plaats. Op historische grond, de plek waar de Boeddha 2600 jaar geleden zelf de eerste non wijdde. Een mooi feest.
Serie ‘Boeddha in de bajes’ – deel 2
‘Boeddha in de bajes’. Zo heet de serie artikelen in het Boeddhistisch Dagblad over het werk en het effect van zes boeddhistische geestelijke verzorgers in gevangenissen en andere justitiële inrichtingen. In deel 2 twee boeddhisten die geen academische titel hebben en dus wel bekwaam maar niet bevoegd zijn, over hun ideeën over het werk in de gevangenis. Lees het relaas van Eric Soyeux en Frank Uyttebroeck
Eric Soyeux: ‘Wij hebben gestudeerd en hij is zomaar geestelijk verzorger geworden’
Boeddha in de bajes: Eric Soyeux was de eerste boeddhistisch geestelijk verzorger in de bajes in Nederland. Door de nieuwe regels kan hij zijn werk niet meer hervatten. Bekwaam en ervaren, maar niet bevoegd.
Frank Uyttebroeck: ‘Gedetineerden moeten uiteindelijk zelf hun vragen gaan beantwoorden.’
Vorig jaar maart mediteerden Frank Uyttebroeck van de sangha ‘Tegen de stroom in’ en de oprichter van deze van oorsprong Amerikaanse sangha, Noah Levine, met gevangenen in de bajes in Krimpen aan den IJssel. Het bleek voor alle betrokkenen een inspirerend samenzijn. ‘Dit is precies wat jij moet gaan doen, Frank’, vond Levine.
Sporen van het boeddhisme, de intellectuele omgeving van de Boeddha
De historische Boeddha leefde in een maatschappij die sterk in ontwikkeling was. Religieus, sociaal en economisch. Hoe groot was die invloed op zijn denken en handelen?
Koreaanse monniken over de schreef
Een bericht van onze man in Zuid-Korea, Jong-Keun Song. Hij laat zijn licht schijnen over achtergronden bij de schandalen binnen de boeddhistische Jogye Orde.
‘Dan kunnen ze hun rugzak met nare zaken en spijt legen’
Jacco is een van de zes bijzonder geestelijke verzorgers (BGV’er) in Nederland. Ze zijn door de dienst justitiële inrichtingen van het ministerie van Veiligheid en Justitie aangesteld om op aanvraag geestelijke verzorging te verlenen aan gedetineerden en tbs’ers.
Varamitra: ‘De gedetineerde is meer dan zijn daad’
Varamitra, hoofd van de dienst boeddhistische geestelijke verzorging bij Justitie, had zelf in de jaren negentig in Engeland te maken met jonge ex-gedetineerden. Als medewerker van de Britse boeddhistische vrijwilligersgroep Angulimala begeleidde hij op een bouwproject deze jonge bouwvakkers.
‘Kindermishandeling wordt door monniken als taboe beschouwd’
Er blijkt een verborgen plaag van kindermisbruik door religieuzen in Sri Lanka te zijn. In wat een overwegend boeddhistische land is, wordt de kwestie van kindermishandeling door boeddhistische monniken als een taboe beschouwd.
Monniken beschuldigd dat ze misbruik niet konden stoppen
De uit Sri Lanka afkomstige Pahalagama Somaratana Thera, één van de bekendste boeddhistische monniken in het Verenigd Koninkrijk die daar en in Sri Lanka kindertehuizen bestuurt, is een van de weinige Sri Lankaanse boeddhistische monniken die schuldig is bevonden aan kindermisbruik binnen of buiten Sri Lanka. Een Britse rechtbank heeft hem onlangs veroordeeld voor het het plegen van […]