Harada Roshi is een fantastische meester. Als je voor hem zit, hoef je niets te zeggen. Hij weet gewoon wat er gaande is’. Deze zin in een artikel in het Boeddhistisch Dagblad, trof mij als bijzonder shockerend.
Achtergronden
Westers boeddhisme de maat genomen (deel 2)
Zou de achilleshiel van het westerse boeddhisme de vraag kunnen zijn of (sommige) meditatie-gecentreerde beoefening niet een vorm van escapisme is, individuele zinsbegoocheling, versterkt door de groepsdruk en de inbeelding van mede-beoefenaars?
Albert Heijn, de plofkip en het BD
Ondanks een aanhoudend protest tegen de verkoop van plofkippen blijft deze grootgrutter volharden in zijn verkoopbeleid. Wetenschappelijk is aangetoond dat deze dieren geen leven hebben- de helft is kreupel, en boordevol antibiotica zitten. Koop dus geen plofkip. Kom in actie.
Westers boeddhisme de maat genomen
Het boeddhisme dat innerlijke spirituele ontwikkeling en meditatie centraal stelt, is ontwikkeld door boeddhistische vernieuwers die zoveel water bij de wijn hebben gedaan, dat je je moet afvragen of er niet te veel verloren is gegaan, stelt Scharf.
De kraai zingt de Hartsutra
Ik herroep alles wat ik tot dusver gezegd en beweerd heb.
Shodo Harada Roshi, een busrit zorgde voor een ommekeer
Als kind had Seicho meer interesse in avonturenfilms en ruimteraketten dan in het boeddhistisch priesterschap. De kleine Seicho wilde dan ook piloot worden. Later, als tiener had hij een bijzonder interesse in de werking van de menselijke psyche en had hij er zijn zinnen op gezet om psycholoog te worden.
‘Knowing Buddha’ wil boeddhabeelden verbieden
De Boeddha is geen god en wil ook niet als een god worden vereerd, vindt de groep. Het gaat om de leer van de Boeddha, niet om zijn –vermeende- evenbeeld. Dat leidt tot vastklampen.
Afscheid van de historische Boeddha (deel 2)
Ik laat mij niet dicteren door de wetenschap, ik laat mij erdoor informeren. De wetenschap heeft mijn geloof in wedergeboorte niet benomen- het heeft mij geïnformeerd en daardoor heb ik zelf conclusies kunnen trekken.
Afscheid van de Boeddha is niet nodig
Ik kan me de weg die Michael Hoek aflegt, in gedachten voorstellen, maar ik vind het altijd jammer wanneer mensen afscheid nemen van de historische Boeddha. Het is niet nodig. Ondanks het binnen-boeddhistische gekrakeel en de breuklijnen over de juiste leer en de juiste weg, is er een fundamentele continuïteit.
SN Goenka: ‘Iedereen is op zoek naar vrede en harmonie, omdat deze in ons leven ontbreken’
Wat dan nodig is, is het “ken uzelf”- het advies dat iedere wijze gegeven heeft. We moeten onszelf niet alleen kennen op intellectueel niveau, op niveau van denkbeelden en theorieën. Noch louter op spiritueel of emotioneel niveau waarbij we zonder meer aanvaarden wat we gehoord of gelezen hebben. Zulke kennis is niet genoeg.
SN Goenka onderwees tienduizenden mensen vipassana
De techniek die de zondag overleden S.N. Goenka leerde, vertegenwoordigt een traditie welke teruggaat tot de Boeddha. De Boeddha heeft nooit een sektarische religie onderwezen; hij leerde dhamma- de weg naar bevrijding- die universeel is. In dezelfde traditie is de benadering van S.N. Goenka non-sektarisch.
Kapot van Shinran
‘Doe je iets goeds, dan komt dat door je karmische erfenis. Doe je iets slechts, dan idem dito. Daar sta je dan, in de eenentwintigste eeuw, met je verwetenschappelijkte visie op ‘de werkelijkheid’ en je geloof dat meditatie iets voor je gaat betekenen.’
Hou jonge kinderen weg bij de computer
Of Manfred Spitzer gelijk heeft zal de toekomst uitwijzen. Maar waarschijnlijk is het dan te laat en kan de klok niet meer worden teruggedraaid. Misschien gaan we wel naar een maatschappij waarin inderdaad niets meer moet onthouden worden omdat alle informatie steeds en overal beschikbaar is. De apparaatjes zullen kleiner en kleiner worden en kunnen misschien wel bij de geboorte in de hersenen worden ingeplant. Zo zal leren en onthouden volledig overbodig worden. Alle kennis zal onbeperkt aanwezig zijn.
De Troonrede zoals die nooit uitgesproken is
Het ooit zo veerkrachtige Nederland is een natie van de angst geworden. Bij deze kondig Ik namens mijn Familie af dat onze lijfspreuk ‘Je maintiendrai’ (ik zal handhaven), niet meer van toepassing op dit land is. Ook verdwijnt van de euromunten het randschrift ‘God zij met ons’. In een seculiere maatschappij was dat al een gotspe, maar Wij kunnen ons niet voorstellen dat een God achter dit beleid kan staan. De plagen duren maar voort, onze bevolking is radeloos.
Philip Kapleau over Zen in het Westen
In de transmissie naar het Westen sluipen compromissen in die de kwaliteit van het zenboeddhisme aantasten, zegt Philip Kapleau
‘Voortdurend gelukkig zijn is schadelijk voor de gezondheid’
Calvinistische Nederlanders gelukkiger dan inwoners ‘boeddhistische landen’.
Brits zang-icoon Boy George: ‘Boeddhisme helpt mij van mijn drugsverslaving af te komen’
Boy hoopt door het boeddhisme in zijn leven toe te laten een eind te maken aan zijn lijden, veroorzaakt door die drugs.
Mahayana als historische aberratie? (deel 2)
Leegte en non-dualiteit vinden geen steun in de leer van de Boeddha, zegt Bhikkhu Bodhi
Shin en Zen, het beste van twee werelden
Kwan Yin luistert maar Amida is interactief. In een niet-duale werkelijkheidservaring zijn beide één, maar in mijn dagelijks leven vertegenwoordigen ze onderscheiden aspecten.
Geloof jij in reïncarnatie?
Reïncarnatie wordt door Nederlandse boeddhisten niet algemeen omarmd, blijkt uit een kleine online peiling in de periode april-mei van dit jaar.
De wereld van Chris Hinze, een muzikale reis
Hinze is 75, maar nog altijd een hemelbestormer. In dit portret wordt de dwarsfluitist, componist en drievoudig Edison-winnaar gevolgd op zijn reis langs de Maya-route, waarop zijn nieuwe theatertour is gebaseerd.
De Boekenboog: ‘Een link tussen Tibet en Vlissingen’
Vandaag opent in Vlissingen op een nieuw adres boekhandel De Boekenboog de deuren om naar verwachting veel klanten een plezier te doen met goedkope boeken in een breed assortiment. De Boekenboog is geen gewone boekwinkel maar de bron van financiering van voornamelijk projecten in India waar Tibetaanse vluchtelingen bij betrokken zijn.
Inspirerende boeddhistische leraren: Dhardo rinpochee (Tibet)
Ujukarin schreef voor het Boeddhistisch Dagblad een drieluik over drie dharmaleraren/inspiratoren uit India. Vandaag deel drie.
Werk in één keer, puur wat het geeft (DeWerkplaats, Evelien Bannenberg)
Evelien Bannenberg (1963) studeerde af aan de Kunstacademie in Enschede. In haar werk is haar fascinatie voor de natuur te zien. Bannenberg legde in een botanische tuin, gedurende tien jaar, bijna dagelijks de stadia van met name de paardenstaart, berenklauw en varen vast op foto en tekening.