• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Japans boeddhisme » Boeddhisme als levenspad

Boeddhisme als levenspad

21 februari 2016 door de redactie

Het boeddhisme definieert zichzelf vaak als een pad/weg. In haar geschiedenis heeft ze verschillende kaarten voor deze levensweg vervaardigd. In deze voordracht ontvouwen we een eeuwenoude Japanse kaart op twee manieren: een korte inleiding in de ‘Tien lagen van het Bewustzijn’ van Kukai, stichter van de Shingon-school, en persoonlijke reflecties op de traditionele pelgrimstocht op het Japanse eiland Shikoku. Pelgrimeren langs binnen en buiten.

Ehipassiko Kukai stichter van de Shingon-school
Kukai, stichter van de Shingon-school

De Shingon-school is één van de grote strekkingen van het Japans Boeddhisme. Ze werd opgericht in de eerste helft van de negende eeuw door de monnik Kūkai, beter bekend onder zijn postume eretitel Kōbō Daishi (‘Grote Meester ter verspreiding van de boeddhistische Leer’).

Op vrijdag 26 februari is Shaku Jinsen te gast in het Vlaamse boeddhistisch centrum Ehipassiko. Hij studeerde af aan de afdeling Japanse Studies aan de Katholieke Universiteit Leuven en verkreeg zijn Master in Buddhist Studies aan de Universiteit van Kōyasan, Japan. Na het doorlopen van de traditionele opleiding in de Chingokuji-tempel verkreeg hij de graad van leraar (jap. ajari ) uitgereikt door de Kongōbuji-tempel op Kōyasan, hoofdzetel van de Shingon-school.

Shaku Jinsen is leerling van de eerwaarde abt Kōshō Murai van de Chigokuji-tempel en verkreeg zijn opleiding tot Shingon-priester onder diens supervisie. Hij verbleef er een achttal jaar als actief lid van de tempelgemeenschap

In Belgie richtte Shaku Jinsen Yo e an, Centrum voor Shingon-Boeddhisme vzw (Gent) op, met als doel de beoefening en studie van het Japanse Shingon-Boeddhisme. Daarnaast streeft dit centrum ook naar een verfijning van de kennis van het boeddhisme in het algemeen en van het Japanse boeddhisme in het bijzonder. Verder werken ze actief mee aan de verbreding van de religieuze horizon, en staan stil bij de plaats en de rol die het boeddhisme binnen de westerse cultuur kan vervullen. Yo e an is lid van de Boeddhistische Unie van België (BUB).

Yo e an’ betekent ‘Hermitage onder het bladerdek’. Het is de naam die Meester Kosho Murai gaf aan zijn eerste hermitage. De naam werd gekozen opdat ieder die op zoek is naar meer verdieping en medeleven een rustplaats zou kunnen vinden in het lommer van de boeddhistische wijsheid. Deze gedachte is tevens de grondgedachte van vzw Yo e an, Centrum voor Shingon-Boeddhisme.

Vrijdag 26 februari 2016 van 20.00 tot 21.30 uur, De Sevillastraat 89, Deurne-Zuid, België.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Japans boeddhisme Tags: Gent, levenspad, Shaku Jinsen, Yo e an

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • De schoonheid van de lente blokkeert mijn weg
  • Boeddha en zijn innerlijke verlichtingsstrijd
  • Boeken – Cijfers kunnen de wereld redden
  • ER blokkeert olietransporten BP Raffinaderij Rotterdam
  • Verlichting? Je moet er niet aan denken

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens