• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Mijn hart bloedt maar we zijn niet machteloos. We zijn aan het opstaan.

Mijn hart bloedt maar we zijn niet machteloos. We zijn aan het opstaan.

2 juni 2025 door gastauteur 2 Reacties

Elke ochtend, met mijn koffie in de hand, staar ik naar de beelden. Beelden van een genocide in Palestina. En elke avond, vlak voor ik mijn ogen sluit, doe ik hetzelfde. Al bijna twee jaar lang. Het is routine geworden — niet door gewoonte, maar uit een diepgeworteld gevoel van morele plicht. Maar ook een straf, want de slapeloze nachten volgen me als schaduwen. Mijn geweten is springlevend, en mijn hart kent geen rust. Alleen pijn.

Tekst Janette Danyiova

Ik zie dingen die vroeger alleen thuishoorden in films. Verschrikkingen die je je amper kon voorstellen — maar dit zijn geen films. Dit zijn realiteiten. Elke seconde. Op deze zelfde wereld. Mensen — échte mensen — lijden. Onschuldigen. Vrouwen, mannen, kinderen, ouderen.

Het is drie uur ’s nachts. Ik probeer rust te vinden met kalmerende muziek, scrol wat gedachteloos door Facebook. En dan — opnieuw — zo’n beeld.
Kinderen die wegrennen van vuur. Volwassenen die zich in gevaar storten om hen te redden. Het hartverscheurende geschreeuw van vrouwen — moeders misschien — hun stemmen doordrenkt van pure wanhoop en onmenselijke pijn.

En op dat moment… barstte ik. Zittend in mijn zetel, voelde ik de tranen komen. Niet zomaar tranen — nee, ze kwamen van diep. Vanuit een plek die ik nauwelijks nog kon beschermen. Mijn hart voelde alsof het scheurde. Ik snikte. Mijn hele lichaam beefde, en de woorden stroomden uit me zonder controle:

‘O God, waarom? Waarom laat U dit toe? Doe iets. Alsjeblieft, bescherm hen. Stop deze waanzin.’

Die nacht kon ik het niet meer binnenhouden. Alles in mij voelde gebroken. Al het leed dat ik tot dan toe stil had meegedragen, kwam naar buiten. Mijn ziel kon het niet langer verdragen. Het was de druppel. De overvolle emmer die met één beeld overliep.

Mijn empathie is niet verdwenen. Ik voel nog steeds. En dat is wat me breekt… maar tegelijk wat me menselijk houdt.

Na dat moment, zag ik nog meer. Beelden die ik niet zomaar kon wegkijken.
Een groep jonge Israëlische zionisten, schreeuwend, lachend — terwijl ze voedselpakketten kapot trapten aan de grens met Gaza. Pakketten die nooit hun bestemming zouden bereiken. Geen hulp voor de hongerige. Geen hoop voor de kinderen.

En op dat moment voelde ik het borrelen… woede. Rauw. Ongemakkelijk.
Hoe ver zijn we gekomen als mensheid? Hoe diep moet haat geworteld zijn om dit te kunnen doen — niet alleen met de hand, maar met volle overtuiging, zelfs trots?

Ik begreep op dat moment wat ideologie met een mens kan doen. Wat fascisme kan maken van een jong menselijk hart — stenen.

Toen volgde een beeld dat ik niet van mijn netvlies krijg: Kinderen… uitgemergeld, lichamen die enkel nog uit botten leken te bestaan, ogen die niets meer konden vragen, omdat de hoop al lang gestorven was. Plots moest ik denken aan de Holocaust. Aan de kampen. Aan de uitgemergelde lichamen die ik als kind zag op oude foto’s in geschiedenisboeken.

Maar dit is geen geschiedenis. Dit is nu. En als Roma voelde ik het -diezelfde pijn. Diezelfde wonde die nog steeds ergens in mijn collectief geheugen leeft. Die beelden raakten iets ouds én iets actueels.

En toen de video. Een Israëlische minister — van Netanyahu’s partij — die, zittend in het parlement, zonder schaamte verklaarde: ‘Ja, we moeten de Gazanen uithongeren.’

Mijn woede werd vuur. Geen frustratie, geen ongemak — maar zuiver vuur.
Ik kon niet zwijgen. Ik mocht niet zwijgen. Mijn vingers typte het zonder nadenken: ‘Ik wens deze mens het ergste wat er is.’

Ik weet dat haat met haat niets oplost. Maar het moest eruit. Mijn hart was overvol.
De muziek op de achtergrond was het enige wat me op dat moment niet liet breken. Die muziek, die ene melodie, hield mijn ziel vast terwijl alles in mij schreeuwde.

En in die stilte, na de storm van woede, kwam de reflectie. Dit is de hel. De echte hel.
Chaos op aarde.

En ik dacht: Als ik al zoveel voel — zoveel pijn, zoveel woede — terwijl ik enkel kijk, hoe moet het dan zijn voor de mensen die daar leven? Die dat lijden ondergaan? Elke minuut, elke ademhaling, elke nacht.

En toen kwam die ongemakkelijke vraag: Is dit wat wraak voelt? Is dat wat ik voel? Ik werd bang van het antwoord. Want ik besefte: dit is hoe haat geboren wordt uit pijn. Hoe wraak groeit uit onmacht. En ik zag het ook online. Mensen die verward raken. Die elke Israëliër haten. Die niet meer het verschil zien tussen zionisten en Joden. En zo groeit het antisemitisme opnieuw — gevoed door misleiding, pijn, woede.

En dan besef je: We zijn niet alleen bezig met het verliezen van onschuldige levens. We zijn bezig met het verliezen van onze menselijkheid.

Is dit waar we naartoe groeien als mensheid? Een wereld waarin groepen tegenover elkaar worden gezet, opgehitst, vergiftigd met haat, wraak, verdeeldheid?
Het lijden van Palestina — vandaag, nu, op dit moment — legt pijnlijk bloot dat we niets geleerd hebben van de geschiedenis. Helemaal niets.

Al die verdragen waar we ooit hoop in staken — de mensenrechtenverdragen, kinderrechten, het internationaal strafhof — het klinkt groots, maar waar zijn ze nu? Wat doen ze echt? Ze bestaan, ja. Op papier. In verklaringen. In plechtige toespraken.
Maar niet in actie. Niet in bescherming. Want de realiteit is: het blijft doorgaan.
Palestina bloedt al bijna twee jaar. En niemand stopt het.

Dit is geen oorlog. Dit is genocide.

In oorlog staan twee legers tegenover elkaar. Twee strijdende krachten.
Maar hier? Hier is slechts één zijde die bombardeert, vernietigt, verhongert.
En de andere kant? Onschuldige mensen. Burgers. Vrouwen. Kinderen. Ouderen.
Ze worden verdreven, vermoord, op hun eigen grond, in hun eigen huizen.
Dit is een moderne holocaust.

En toen zag ik een video. Een kind. Twee jaar oud. Uit de puinhopen gehaald door twee mannen. Zijn voorhoofd… open. Zijn kleine schedel gespleten, hersentjes zichtbaar in het stof en bloed. Dat beeld… ik wist niet wat ik moest doen.
Delen? Niet delen?

Mijn hart zei: ‘Mensen moeten dit zien.’ Maar een ander deel in mij aarzelde.
Was het te gruwelijk? Zouden mensen het wegklikken? Zou ik botsen op weerstand, censuur, veroordeling?

Uiteindelijk deelde ik het niet. Waarom? Ik weet het nog steeds niet precies.
Misschien was het vrees. Misschien een soort vermoeidheid van altijd te moeten uitleggen. Maar nadien… spijt. Ik wilde het tóch delen. Ik begon opnieuw te scrollen, zocht het beeld. Maar het was weg. Verloren in de stroom van zoveel andere gruwelen. Nog een kind, nog een dood lichaam. Nog een leven dat nooit de kans kreeg om te leven.

En ik bleef achter met een drukkend gevoel. Een verstikkende waarheid:
De wereld is niet aan het ontwaken. De wereld is aan het vergeten.
Of erger nog… wegkijken.

Al 19 maanden lang worden we overspoeld. Dag in, dag uit. Nacht in, nacht uit.
Beelden van menselijk lijden — rauw, onafgebroken, ongefilterd. Beelden van kapotgeschoten lichamen, verminkte kinderen, uitgehongerde baby’s, moeders die hun kinderen verliezen en schreeuwen met een stem die je door merg en been snijdt.

Kinderen die naast levenloze lichamen van hun ouders huilen, smeken, schudden, roepen: ‘Mama, word wakker… word alsjeblieft wakker…’ Maar mama wordt niet meer wakker. Ze is verdwenen onder het puin. Of onder de kogels.

Er zijn kinderen die zonder verdoving geamputeerd worden. Kinderen die niets meer zijn dan vel en bot. Vrouwen die bevallen van dode baby’s, kinderen die al in de baarmoeder sterven door honger, stress, bommen.

Ik zou eindeloos kunnen doorgaan. Want het lijden stopt niet. Het is nog nooit zo veel geweest, en nooit zó duidelijk vastgelegd als nu — In Palestina.

En dan stel je jezelf de vraag: ‘Hoe is dit mogelijk? Hoe kan de wereld toekijken?’

We hebben mensenrechtenverdragen. Kinderrechtenverdragen. Internationale strafhoven. Resoluties. Maar niets werkt. Helemaal niets.

En dan komt de volgende, pijnlijkere vraag: ‘Waarom?’ Hoe kan het dat zó veel landen, over de hele wereld, stil blijven bij wat één kleine staat doet? Hoe kan Israël dit blijven doen, dag na dag, zonder verantwoording?

De waarheid is bitter: Israël misbruikt de geschiedenis van het Joodse volk — de Holocaust — als schild. En misschien is dat waarom de wereld stil blijft.
Uit schuld. Uit angst. Uit politieke lafheid.

Maar als Roma weet ik wat genocide is. Mijn volk deelt dat verleden met het Joodse volk. Wij kennen de kampen. De cijfers. De pijn. En juist daarom zeg ik:
Geen enkele geschiedenis, hoe tragisch ook, geeft ooit het recht om een ander volk te vernietigen.

We weten dat het zionisten zijn, niet het hele Joodse volk. We weten het — en toch wordt er collectief gezwegen. Alsof hun ideologie gerechtvaardigd zou zijn.
Maar fascisme blijft fascisme, hoe je het ook verpakt. En wat deze zionisten doen, is hun masker ophouden met het bloed van onschuldigen — terwijl ze tegelijk het antisemitisme opnieuw voeden, wereldwijd.

Want vergis je niet: De haat groeit. En wat in Palestina gebeurt, besmet ons allemaal.
Het dringt door in de ziel van de wereld.

Maar dan kom ik bij mezelf. Ik, die vrienden heb van alle geloven en geen geloof.
Moslims, Joden, christenen, boeddhisten, atheïsten. En ik zie hen niet als anders.
Ik zie ze als mensen. Zoals jij. Zoals ik.

Die nacht, om drie uur, barstte ik in tranen. Mijn woede gutste naar boven toen ik beelden zag van Israëlische fascisten, lachend in het aangezicht van lijden. Maar daarna — kwam de stilte. En de reflectie.

Wat wil ik worden? Niet zij. Niet dat.

Mijn woede is echt. En terecht. Maar ik wil ze creatief maken. Constructief.
Ik wil niet branden om te vernietigen — Ik wil branden om te verlichten. Ik kies ervoor om mee te blijven voelen. Om wakker te blijven. En om te spreken.

Want de wereld heeft nood aan mensen die de metaperspectief durven nemen.
Niet om boven het lijden te staan — maar om erin te blijven staan zonder te vergeten wat ons mens maakt: Onze empathie. Ons geweten. Onze moed om liefde boven wraak te kiezen.

Tussen de beelden, de tranen en de woede… vond ik ook anderen.
Vrienden op Facebook — mensen die net als ik wakker liggen, meevoelen, niet kunnen zwijgen. Ze deelden mijn bezorgdheid. En ze stelden die ene vraag, waar zovelen nu mee worstelen: ‘Maar… wat kunnen we doen?’

En toen zei ik, bijna instinctief: ‘Met wat we hebben. Met wat we kunnen. Met onze talenten.’

We hoeven geen staatshoofden te zijn om iets te betekenen. We hoeven geen VN-zetel te hebben om recht te spreken. Wat we wél hebben — is onze stem, onze kennis, onze kunst, onze passie, onze netwerken. Dat is onze kracht. Dat is onze verantwoordelijkheid.

Ik geef vormingen. Dat is mijn kracht. Dus ik heb beslist: ik ga mijn vormingen wijden aan het maatschappelijk veld. Ik ga spreken over racisme. Ik ga spreken over het sluimerend, maar nu explosief groeiend fascisme. Ik ga Palestina blijven benoemen — luid en duidelijk. Ik ga het verhaal brengen, ook als het ongemakkelijk is. Ook als mensen liever wegkijken.

En ik ga acties steunen en voeren — niet omdat ik denk dat ik de wereld in mijn eentje kan veranderen, maar omdat ik weiger toe te kijken terwijl ze voor onze ogen wordt vernietigd.

De genocide in Palestina is niet alleen een aanval op één volk, het is een aanval op onze collectieve menselijkheid. En dus moeten wij daar tegenover een beweging plaatsen. Van waarheid. Van geweten. Van georganiseerde solidariteit.

Wij zijn niet machteloos. Zij willen dat we dat geloven — maar we zijn het niet.
We zijn wakker. We zijn talrijker dan we denken. En we zijn aan het opstaan.

Janette Danyiova, Roma, mensenrechten activiste en bestuurslid bij LEVL

 

Categorie: Achtergronden, Geluk, Gezondheid, Media, Mensenrechten, Politiek, Zorg Tags: concentratiekampen, genocide, het internationaal strafhof, holocaust, Janette Danyiova, kinderrechten, menselijkheid, mensenrechtenverdragen, Netanyahu, Palestina, Roma, vernietiging, wegkijken

Lees ook:

  1. Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?
  2. Amnesty International – Israël pleegt genocide in Gaza
  3. Kwart Nederlanders twijfelt aan cijfers over de Holocaust
  4. Artsen voor Gaza – 3 juni – Landelijke herdenkingsbijeenkomst voor gedode zorgmedewerkers in Gaza bij zes Universitair Medische Centra

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Nirvair Kaur de Ruiter zegt

    3 juni 2025 om 08:55

    De pijn die voor zovelen het hart verscheurd …vertolkt in duidelijke woorden.

    Dank je Janette….’I am crying with you’

    Beantwoorden
  2. Renske zegt

    3 juni 2025 om 10:27

    Helemaal mee eens. Velen denken het, jij zegt het.
    Dank je voor je dappere woorden.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • 9 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 10 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Kan God tegen Zijn eigen wil ingaan?
    • Het jaar 2025 – dag 154 – verdrinkingsdood
    • Veteranen Tibetaans verzet presenteren nalatenschap van eenheid in hun jonge jaren
    • Taigu – Geen woorden, geen daden
    • Boeken – de zee die geeft

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.