Boeddhistisch weblogger Joop Romeijn schrijft deze week- mede naar aanleiding van de verwarring onder de leraren die gelieerd zijn aan de door seksueel wangedrag in opspraak gekomen monnik en leraar Mettavihari, op zijn boeddhisme weblog over leraar-loos mediteren. Hij erkent het belang van een goede leraar, vooral in de eerste paar jaar van een beginnend boeddhist. Maar er is meer.
Romeijn: ‘In deze onzekere tijden is het goed om te mediteren, en zich verder in de Dhamma te verdiepen. En mediteren is zitten op je kussentje of krukje, met de ogen dicht en handen ontspannen op de benen. Dat kan je samen met anderen doen en samen met een leraar, maar het meditatieproces zelf vindt in essentie plaats in de individu.
(…) Misschien is het goed om er nog eens aan te herinneren dat men (theravada) boeddhist is door toevlucht te nemen op de Boeddha, op de Dhamma en op de Sangha. En dus niet op de leraar (guru) zoals in sommige Mahayana-vormen.
(…) Ik erken het belang van een leraar vooral voor de eerste paar jaar van een beginnend boeddhist. Daarna moet je het alleen kunnen, ook al ben je niet volleerd. Je voormalige leraar kan dan één van je spirituele vrienden zijn, als het hem of haar lukt echt uit de leraar-modus te stappen.
Het is toch eigenlijk onbegrijpelijk in de Westerse verhoudingen, dat iemand zo lang leerling blijft. Zelfs een chirurg is sneller klaar met zijn of haar opleiding dan een mediterende (soms yogi genoemd).
(…) Na drie à vier jaar traditioneel met een leraar mediteren en na twee à drie traditionele meerdaagse retraites met interviews en Dhammatalks te hebben gevolgd kan een boeddhist toch zeker wel op eigen benen staan? Echt alleen of samen met (spirituele) vrienden. In een zelf gecreëerde sangha .
Romeijn pleit op zijn blog voor een aantal zaken. Organiseer je eigen privé retraite. Organiseer samen met een paar anderen een zogenoemd Peer retraite. Creëer je eigen sangha.
Lia van Deelen zegt
Als je uit jezelf een mindfulness training doet, heeft dat volgens mij het beste effect. Je moet het niet doen omdat anderen het jou opdragen. Dit moet echt voortkomen uit het gevoel jezelf te verbeteren en een dieper inzicht te krijgen. Wel moet je de juiste info krijgen als je net begint.
Rob van der Zande zegt
Een paar gedachten: in mijn beleving is mediteren sowieso heel wat meer dan op een kussentje zitten met je ogen dicht. Dat is slechts 1 van de vele vormen van meditatie. Een chirurg wordt erkend wanneer hij bewezen heeft vaardig en kundig te zijn. De leerling is dat, wat mij betreft, pas wanneer hij of zij de verlichting heeft bereikt. Tot die tijd verkeert hij in onwetendheid en reageert hij/zij op de relatieve werkelijkheid. Om in dat samsara de weg gewezen te worden heb je wel degelijk de lama nodig. En voor mij is mijn leraar de Boeddha. Ik heb dus bij hem, en bij de Dharma en bij de Sangha toevlucht gezocht.
Henk zegt
Ok, Maar er is geen enkel verschil in toevlucht nemen als je dat doet tot de Guru, de Deva en de Dakini. De Guru is niet als iets anders te zien dan de Boeddha. In de Guru wordt de Dharma geintergreerd en ik begrijp dan ook niet helemaal waarom Joop Romeijn het wenselijk vindt om een soort waarschuwing af te geven dat je alleen een boeddhist bent als je de juiste toevluchtsformulering uitspreekt.
Joop Romeijn zegt
Henk, je zou het kunnen begrijpen als je m’n tekst in haar geheel leest. In mijn blog, dat levert ook de juiste context. Namelijk een Theravada-context; mijn blog is gericht op beoefenaren van ‘inzichtsmeditatie’ en heeft als aanleiding het nieuws over Mettavihari zover dat tot nu bekend is (nog lang niet alles).
En verder waarschuw ik niet maar geef feitelijke informatie over de betekenis van het toevlucht nemen in de Theravada, dat is een gansch andere traditie dan het Tibetaanse boeddhisme waar jij kennelijk van bent. Of de beoefenaren van deze traditie hun hele leven een leraar/guru/lama nodig hebben, daar ga ik niet over, dat is hun zaak.
Jan Veenendaal zegt
Ingaand op de constante uitnodiging daartoe van onze Leraar Thich Nhat Hanh is er sinds kort een prachtig Sanghahuis in Spanje waar iedereen voor korte of langere tijd van harte welkom is voor een meditatieve retraite en een verdere verdieping in de Dharma.
Zie: http://www.meditereninspanje.nl
Henk zegt
“All the various types of teachings and spiritual paths are related to the different capacities of understanding that different individuals have. There does not exist, from an absolute point of view, any teaching which is more perfect or effective than another.
Namkhai Norbu Rinpoche, Dzogchenmaster.
Capacities heeft overigens niets met intelligentie te maken. In feite is er geen enkel verschil tussen het nemen van toevlucht in het Vajrayana of Dzogchen of de Drie Juwelen. Een het idee van ‘nodig hebben’ van een Guru, lama of leraar (wat is het verschil) doet geen recht aan de betekenis die een spirituele vriend op het pad voor je kan hebben.
Borisboyo zegt
Of zoals ik het een Tibetaanse leraar zag vertellen op YouTube. Verschillende soorten thee, de één vind (English Blend lekker, de ander Black Tea enz..), maar de essentie van alle soorten thee, is water.
Dus welke thee vind je het lekkerst?
Henk zegt
Non-dualistische thee:-)
Katinka Hesselink zegt
Joop is hier inderdaad wat kort door de bocht over het Mahayana Boeddhisme – verder een heel nuttig stuk.