• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Twee fragmenten over Anderkracht door Shinran

Twee fragmenten over Anderkracht door Shinran

25 december 2013 door Taigu

uit The Essential Shinran. A Buddhist Path of True Entrusting, edited by Alfred Bloom (2007)
vertaald door Jules Prast.

Fragment 1

De nembutsu is, voor wie deze in praktijk brengt, niet een vorm van beoefening of een goede daad. Omdat zij niet wordt uitgevoerd vanwege iemands eigen plan, is zij niet een vorm van beoefening. Omdat zij niet wordt gedaan omwille van iemands eigen berekening, is zij niet een goede daad. Omdat zij volledig voortkomt uit Anderkracht en vrij is van zelfkracht, is zij, voor wie haar in de praktijk brengt, niet een vorm van beoefening of een goede daad.

Fragment 2

Zelfs voor een goed mens ligt geboorte in het Reine Land binnen bereik, dus het hoeft geen betoog dat dit voor een slecht mens opgaat.

Hoewel dit zo is, zijn mensen gewoon te zeggen: “Zelfs voor een slecht mens ligt geboorte in het Reine Land binnen bereik, dus het hoeft geen betoog dat dit voor een goed mens opgaat.” Deze stelling kan op het eerste oog goed onderbouwd lijken, maar zij staat op gespannen voet met de Primaire Gelofte, die gelijk is aan Anderkracht. Dit komt omdat mensen die erop vertrouwen goed te doen uit hoofde van hun zelfkracht, er niet in slagen zich met heel hun hart toe te vertrouwen aan de Anderkracht. Zij verkeren daarom niet in harmonie met Amida’s Primaire Gelofte, maar wanneer zij de geest van de zelfkracht verwerpen en zichzelf toevertrouwen aan de Anderkracht, zullen zij geboorte in het land van waarheid en vervulling weten te realiseren.

Voor ons, die bezeten zijn van blinde aandriften, is het onmogelijk onszelf te bevrijden van geboorte-en-dood door welke vorm van beoefening dan ook. Bezorgd hierom heeft Amida de Gelofte afgelegd, waarvan in wezen de intentie is het boeddhaschap binnen het bereik te brengen van slechte mensen. Derhalve zijn slechte mensen die zich toevertrouwen aan de Anderkracht, precies degenen die voldoen aan de kwalificatie voor geboorte. Dientengevolge zei hij: “Als zelfs de goede mens wordt geboren in het Reine Land, dan zonder twijfel ook de slechte.”

–
Noot van de vertaler: De gelofte waarvan in de tekst sprake is, is een gelofte die Amida (in een eerder leven) heeft gedaan. Deze gelofte garandeert mensen die zich aan hem toevertrouwen, na hun dood geboorte in het Reine Land. De ‘hij’ in de laatste zin is Shinran; zijn woorden zijn mede aan ons overgeleverd door volgelingen die hem sprekend opvoeren. De vertaalde fragmenten zijn in The Essential Shinran de nummers 98 en 99.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Dharma en filosofie, Jules Prast, Zen Tags: anderkracht, Jules Prast, nembnutsu, Reine Land, The Essential Shinran

Lees ook:

  1. Dynamische dharma-pannenkoek (m/v) gezocht
  2. Er is geen Boeddha of Dharma buiten de ene Geest
  3. Een kostbaar kleinood
  4. Bevrijd door religieuze verbeelding

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (Jules Prast, 1961) is historicus, auteur en zenboeddhist. Hij put veel inspiratie uit Shinran en uit de nembutsu als koan, mantra en lied van groot vertrouwen. Zijn gezondheid wordt ondermijnd door sarcoïdose, een invaliderende chronische ontstekingsziekte. Wanneer hij er echter de conditie voor heeft, laat hij zijn geest graag vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. Meer informatie 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
22 sep
Retraite: natuur en meditatie
22 sep 23
24 sep
Meditatiedag: handleiding voor creatieve meditatie
24 sep 23
24 sep
Theme Sunday with Ven. Amy: Dealing with Difficult People
24 sep 23
24 sep
De Vier Zegels van het boeddhisme
24 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Open Monumentendag 2023 – Levend erfgoed
    • Ardan
    • Is bewustzijn een soort stof, of is stof een soort bewustzijn?
    • De virtuele denkster 442
    • Het denken (1) – Boeddhisme is gezond verstand

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.