• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Theravada » ‘Klein beginnen in de sfeer van dana, vertrouwen dat het goed komt, niet bang zijn’.

‘Klein beginnen in de sfeer van dana, vertrouwen dat het goed komt, niet bang zijn’.

27 oktober 2013 door Joop Ha Hoek

De stichting meditatie- en studiecentrum ‘Vipassana Nederland’ is op zoek naar geldschieters, donateurs, een naam voor het nieuwe centrum en een goede pr-functionaris. Vastgoedondernemer en oud-bestuurslid van de stichting Harry Rijken is momenteel met de gemeente Epe in gesprek om op het terrein van de opgeheven vestiging van het Maitreya-instituut in Emst nieuwbouw te ontwikkelen, waarbinnen ook het studiecentrum als huurder een plaats zou kunnen krijgen.

Het voormalige Maitreyainstituut in Emst. Opname Google.
Het voormalige Maitreyainstituut in Emst, in de beboste driehoek. Opname Google.

De gemeente heeft laten weten dat alleen op de plek waar de huidige  gebouwen staan nieuw gebouwd mag worden. De vestiging- in een voormalige jeugdherberg, is onder meer wegens het recente vertrek van het instituut naar Loenen gesloten. De huidige, krakkemikkige gebouwen liggen in een agrarisch en licht bebost gebied, ingeklemd tussen akkers en landerijen. De keus is op Emst gevallen omdat de eerdere locatie die de stichting op het oog had, een voormalig rooms-katholiek klooster in Lievelde, van de baan is omdat het door Rijken uitgebrachte bod te laag is bevonden. Ook mocht het gebouw niet gecontroleerd worden op de aanwezigheid van asbest.

Rijken ontwikkelt het nieuwe centrum –als de plannen doorgaan- in Emst alleen, het ontbreekt de stichting Vipassana aan middelen om daarin bij te dragen. Er is vijfduizend euro in kas en er is een gift toegezegd van 20.000 euro als de plannen concreter worden. De bouw van de nieuwe locatie is geraamd op tussen de twee en drie miljoen euro. Er is dringend behoefte aan geldschieters.

Dat bleek gisteren tijdens een eerste bijeenkomst van de ‘vrienden van Vipassana Nederland’ in het fraai gelegen en mooi ingerichte Boeddhistisch Centrum Deventer ‘Het Pakhuis’ in de koekstad. Ongeveer twintig vrienden en belangstellenden waren naar Deventer gekomen om door het bestuur bijgepraat te worden over de plannen. De meeste theravadaleraren die het initiatief steunen waren afwezig. Wegens voornamelijk retraites, wist voorzitter Anca Ansink.

De plannen om het studiecentrum op te richten zijn gebaseerd op de gepeilde behoefte onder theravadaleraren en theravadagroepen, de afnemende beschikbaarheid en meer concurrentie voor het huren van locaties. Ook zijn nu langere retraites vaak onmogelijk. Op dit moment zou op basis van toezeggingen uit de theravada-gemeenschap vijftig procent van de capaciteit van het nieuw te bouwen centrum benut kunnen worden. Voor de andere vijftig procent moeten huurders en gebruikers worden gezocht, zei Ansink.

anca ansink
Anca Ansink.

Voorzitter Ansink schetste een beeld van de huidige situatie in Nederland op het gebied van accommodaties waar theravada-activiteiten plaats (kunnen) vinden. Ze merkte op dat steeds meer eisen worden gesteld aan eigentijdse huisvesting, zoals eenpersoonskamers met eigen toilet en douche. Daar zal bij de bouw van het nieuwe centrumrekening mee worden gehouden: toekomstgericht bouwen. De voorzitter deed een dringend beroep op mensen die de bouw van het centrum een warm hart toedragen om zich nu al in te zetten. ‘Er is veel te doen, ook in de voorfase is er mankracht nodig’.

De exploitatie van een nieuw centrum is alleen haalbaar als er voldoende aanbod van groepen en andere belangstellenden is. Gistermiddag werd in Deventer al druk gefilosofeerd over dat aanbod en de daaraan verbonden inkomsten. Huurders hoeven niet per se een boeddhistische achtergrond te hebben. ‘Je kunt heel goed vipassana beoefenen zonder boeddhist te zijn. Maar de deelnemers moeten zich wel conformeren aan ons stilteconcept, stilte is het kernwoord’, zei secretaris Hans Gijsen. Ook over de ambities op langere termijn bogen de vrienden zich. Een meditatiehotel, het ontvangen en tijdelijk huisvesten van internationale gastleraren uit Oost en West, dhammacongressen en boeddhistische conferenties en een mogelijkheid om een hospice te huisvesten, en de mogelijkheid om inkomsten te generen uit een vegetarische horecagelegenheid passeerden de revue. Maar momenteel is er met nadruk behoefte aan een centrum met als basis vipassanameditatie en dhammastudie, een centrum dat het hele jaar geopend is en waar langdurige retraites mogelijk zijn, zo benadrukte het bestuur.

Hans Gijsen.
Hans Gijsen.

Er zijn voorzichtige ideeën geopperd om in of bij het centrum woonruimte te creëren voor een vaste leefgemeenschap. Secretaris Hans Gijsen zei dat over zo’n boeddhistische gemeenschap bij het centrum nog niets is besloten. Dhammaleraar Dingeman Boots zei al wel een kandidaat te kennen die voor zo’n te stichten leefgemeenschap in aanmerking zou kunnen komen. Joop Romeijn adviseerde het bestuur dat, als er zo’n gemeenschap wordt gesticht, die onder te brengen in een aparte bestuursvorm. Romeijn: ’Hoe vindt de financiering van zo’n leefgemeenschap plaats? En is daarin ruimte voor de gewone man of alleen maar voor mensen die dat kunnen betalen?’ Gijsen antwoordde dat dat nog niet aan de orde is. ‘Primair gaat het om een retraitecentrum met een beheerder’.

Joop Romeijn.
Joop Romeijn.

Romeijn wilde ook van het bestuur weten of aanbod (van Harry Rijken) en vraag (van het bestuur) op elkaar zijn afgestemd. Gijsen verzekerde hem dat dat in goed overleg gaat. De altijd kritische Romeijn merkte op dat Rijken op twee benen hinkelt. ‘Hij is in onderhandeling met de gemeente, maar de boeren in de omgeving zijn helemaal niet happig op een boeddhistisch centrum op die plek. Heeft de stichting nog wel de handen vrij als het Rijken niet lukt om in Emst te bouwen? Gijsen: ‘Als Emst niks wordt is Harry bereid om voor ons een andere locatie te zoeken en ons daar in te adviseren.’

De vrienden werden zaterdagmiddag in de gelegenheid gesteld om mee te denken over de inrichting van het nieuw te bouwen centrum. Er kwamen zaken aan de orde als voldoende ruimte voor loopmeditatie, de bouw van kleine eenpersoonsunits rond het centrum, extra huisvesting in caravans, multifunctionele ruimtes en ontvangstgelegenheid van de deelnemers. En het beschikbaar stellen van e-mailadressen om belangstellenden direct te kunnen informeren. Er werd nog wat gefilosofeerd over de naam van het nieuwe centrum, zoals een synoniem voor het Gaia House, maar daar kwamen de vrienden die zaterdag niet uit.

Een van de vrienden riep het bestuur op vooral de plannen door te zetten. ‘Klein beginnen in de sfeer van dana, vertrouwen dat het goed komt, niet bang zijn’. Ansink: ‘Harry Rijken maakt die sprong voor ons.’

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Theravada, Vipassana Tags: Anca Ansink, Deventer, Emst, Hans Gijsen, Harry Rijken, Het Pakhuis, Joop Romeijn, retraitecentrum, Vipassana Nederland, vrienden

Lees ook:

  1. Korte video-impressie van Vriendendag Nederlands Vipasanacentrum
  2. Meerdere sangha’s in één pakhuis
  3. Eigen centrum biedt meer mogelijkheden om de Dhamma te bestuderen.
  4. Symposium van Vipassana Centrum Nederland

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joop Romeijn zegt

    15 november 2013 om 15:05

    De kaarten zijn anders komen te liggen met het concurrerende initiatief van de Thaise Theravada Tempel in Landmeer waarover Adi Ichsan (vipassana-leraar en adviseur van deze tempel) een mail heeft verspreid.
    Deze groep is een gebouw in Purmerend aan het kopen waarin naast een mannen- en een vrouwenklooster ook een meditatiecentrum met 40 plaatsen gaat komen. Volgens mij wist het bestuur van Stichting meditatie- en studiecentrum ‘Vipassana Nederland’ hier niets van op 26 oktober. Ik vrees dat het ook nogal orthodox gaat worden in Purmerend en ben zeer ongelukkig met deze move.

    Pikant detail: volgens Adi wil dit conglomaat ook een aparte Theravada Zendende Instantie gaan worden (voor geestelijk verzorgers dus); daar zullen andere BUN-leden niet blij mee zijn.

    Voor meer informatie, zie mijn blog (klik op mijn naam hierboven) en de website van collega’s waarnaar ik verwijs.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • 24 mei 2022
    Boeddhisme en meditatie
  • 25 mei 2022
    Meditatiegroep Bloemendaal
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Den Haag – Mensenrechtenfilmfestival in Nederland
  • Ardan
  • Verlichting is schipbreuk lijden
  • De virtuele denkster 370
  • Dick – Bedelen

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens