Een ‘historische’ bijeenkomst op hoog niveau in Peking vertelt religies dat ze de ‘Twee Stichtingen’ en ‘Twee Waarborgen’ centraal moeten stellen in hun preken en activiteiten.
Wat werd voorgesteld als een ‘historisch’ seminar over de ‘Sinisering’ van religie werd gehouden in Peking op 26 juni. Naast leiders op hoog niveau van de vijf erkende religies, waren er op de conferentie hooggeplaatste vertegenwoordigers aanwezig van de Afdeling Organisatie van het Centraal Comité van de CCP, het Ministerie van Onderwijs, de Staatsraad, de Werkafdelingen van het Verenigd Front, het Xinjiang Productie- en Bouwkorps, de Chinese Academie voor Sociale Wetenschappen, de Centrale Academie voor Socialisme, het China Tibetology Research Center en alle provincies en autonome regio’s.
Om te begrijpen waar het seminar over ging en waarom zoveel hoge bureaucraten die direct of indirect met religie te maken hadden naar Peking waren ontboden, moeten we ons richten op de openingstoespraak, waar alle andere sprekers naar verwezen. Deze werd gehouden door Shi Taifeng, lid van het Politiek Bureau van het Centraal Comité van de CCP en minister van de Centrale Afdeling Werk van het Verenigd Front.
Shi zei dat ‘het siniseren van religie de enige manier is om religies actief te begeleiden om zich aan te passen aan de socialistische samenleving’. In een socialistische samenleving is er geen plaats voor ‘niet-gesiniseerde’ religies. Ze vormen een bedreiging voor de sociale harmonie en vooruitgang en zullen worden uitgeroeid. Wat ‘Sinisering’ is, is al vele malen verduidelijkt, ook door Xi Jinping zelf. Het betekent niet het aanpassen van religie aan de Chinese cultuur en tradities (als dat zo was, zou de roep om ‘sinisering’ van het taoïsme en het Chinese boeddhisme geen zin hebben), maar het ondergeschikt maken van religies aan de ideologie van de CCP.
De conferentie was opmerkelijk omdat Shi een relatief nieuwe formule gebruikte. Hij legde uit dat een ‘gesiniseerde’ religie er een is die de ‘Twee Vaststellingen’ (两个确立) en de ‘Twee Waarborgen’ (两个维护) centraal stelt in al haar activiteiten, prediking en preken. Dit gaat verder dan algemene oproepen om het marxisme en de CCP te volgen. De ‘Two Establishes’ en ‘Two Safeguards’ zijn letterlijk overal in China en vormen de kern van alle politieke propaganda. Deze formules bestonden niet en werden ook niet toegepast op andere CCP-leiders vóór Xi Jinping.
De ‘Twee Vaststellingen’ zijn: ‘Stel kameraad Xi Jinping vast als de kern van het CCP-Centraal Comité en op de kernpositie van de hele CCP,’ en ‘Stel de leidende positie vast van Xi Jinping’s Gedachte over Socialisme met Chinese Karakteristieken voor het Nieuwe Tijdperk’. De ‘Twee Waarborgen’ zijn: ‘Waarborgen van de kernstatus van kameraad Xi Jinping als de kern van het Centraal Comité van de CCP en van de hele CCP’ en ‘Waarborgen van de gecentraliseerde en verenigde autoriteit van het Centraal Comité van de CCP’.
De ‘Twee Vaststellingen’ en ‘Twee Waarborgen’ betekenen in wezen allemaal hetzelfde en vereenvoudigen de ideologie: je moet geloven dat de waarheid is wat Xi Jinping en het Centraal Comité zeggen dat de waarheid is. Nu wordt kerken en religieuze organisaties verteld dat dit is wat er wekelijks van hen wordt verwacht. Of anders.