• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Seminar verduidelijkt – ‘Siniseren’ van religie betekent gehoorzaamheid prediken aan Xi Jinping

Seminar verduidelijkt – ‘Siniseren’ van religie betekent gehoorzaamheid prediken aan Xi Jinping

2 juli 2024 door gastauteur

Een ‘historische’ bijeenkomst op hoog niveau in Peking vertelt religies dat ze de ‘Twee Stichtingen’ en ‘Twee Waarborgen’ centraal moeten stellen in hun preken en activiteiten.

door Hu Zimo

Wat werd voorgesteld als een ‘historisch’ seminar over de ‘Sinisering’ van religie werd gehouden in Peking op 26 juni. Naast leiders op hoog niveau van de vijf erkende religies, waren er op de conferentie hooggeplaatste vertegenwoordigers aanwezig van de Afdeling Organisatie van het Centraal Comité van de CCP, het Ministerie van Onderwijs, de Staatsraad, de Werkafdelingen van het Verenigd Front, het Xinjiang Productie- en Bouwkorps, de Chinese Academie voor Sociale Wetenschappen, de Centrale Academie voor Socialisme, het China Tibetology Research Center en alle provincies en autonome regio’s.

Om te begrijpen waar het seminar over ging en waarom zoveel hoge bureaucraten die direct of indirect met religie te maken hadden naar Peking waren ontboden, moeten we ons richten op de openingstoespraak, waar alle andere sprekers naar verwezen. Deze werd gehouden door Shi Taifeng, lid van het Politiek Bureau van het Centraal Comité van de CCP en minister van de Centrale Afdeling Werk van het Verenigd Front.

Shi zei dat ‘het siniseren van religie de enige manier is om religies actief te begeleiden om zich aan te passen aan de socialistische samenleving’. In een socialistische samenleving is er geen plaats voor ‘niet-gesiniseerde’ religies. Ze vormen een bedreiging voor de sociale harmonie en vooruitgang en zullen worden uitgeroeid. Wat ‘Sinisering’ is, is al vele malen verduidelijkt, ook door Xi Jinping zelf. Het betekent niet het aanpassen van religie aan de Chinese cultuur en tradities (als dat zo was, zou de roep om ‘sinisering’ van het taoïsme en het Chinese boeddhisme geen zin hebben), maar het ondergeschikt maken van religies aan de ideologie van de CCP.

De conferentie was opmerkelijk omdat Shi een relatief nieuwe formule gebruikte. Hij legde uit dat een ‘gesiniseerde’ religie er een is die de ‘Twee Vaststellingen’ (两个确立) en de ‘Twee Waarborgen’ (两个维护) centraal stelt in al haar activiteiten, prediking en preken. Dit gaat verder dan algemene oproepen om het marxisme en de CCP te volgen. De ‘Two Establishes’ en ‘Two Safeguards’ zijn letterlijk overal in China en vormen de kern van alle politieke propaganda. Deze formules bestonden niet en werden ook niet toegepast op andere CCP-leiders vóór Xi Jinping.

De ‘Twee Vaststellingen’ zijn:  ‘Stel kameraad Xi Jinping vast als de kern van het CCP-Centraal Comité en op de kernpositie van de hele CCP,’ en ‘Stel de leidende positie vast van Xi Jinping’s Gedachte over Socialisme met Chinese Karakteristieken voor het Nieuwe Tijdperk’. De ‘Twee Waarborgen’ zijn: ‘Waarborgen van de kernstatus van kameraad Xi Jinping als de kern van het Centraal Comité van de CCP en van de hele CCP’ en ‘Waarborgen van de gecentraliseerde en verenigde autoriteit van het Centraal Comité van de CCP’.

De ‘Twee Vaststellingen’ en ‘Twee Waarborgen’ betekenen in wezen allemaal hetzelfde en vereenvoudigen de ideologie: je moet geloven dat de waarheid is wat Xi Jinping en het Centraal Comité zeggen dat de waarheid is. Nu wordt kerken en religieuze organisaties verteld dat dit is wat er wekelijks van hen wordt verwacht. Of anders.

Bron Bitter Winter. Hu Zimo Gebruikt om veiligheidsredenen een pseudoniem.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Chinees boeddhisme, godsdienst, Onderwijs, Politiek Tags: China, religie, sinisering

Lees ook:

  1. Communistische partij China: intensivering van inspanningen om het Tibetaanse boeddhisme onder controle te krijgen
  2. Chinese wetenschapper – ‘Wel vrijheid van religie en meningsuiting in Tibet’
  3. Onder leiding Chinese president Xi – boeddhisme in Tibet wordt een sprookje
  4. China is niet antireligieus

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.