• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » CCP maakt zich zorgen over het succes van de geweldloze Tibetaanse verzetsbeweging

CCP maakt zich zorgen over het succes van de geweldloze Tibetaanse verzetsbeweging

28 september 2022 door gastauteur

Het begon allemaal in mei. Boeddhistische monniken en nonnen werden overal in de Tibetaanse Autonome Regio (TAR) opgeroepen om deel te nemen aan heropvoedingscursussen die hen het principe van het ‘Drie Bewustzijn’ zouden bijbrengen: nationaal bewustzijn, burgerbewustzijn en rechtsstaatbewustzijn. Ze wisten al voordat het programma begon dat ‘nationaal bewustzijn’ betekent dat ze de Chinese heerschappij in Tibet steunen en het ‘separatisme’ veroordelen, en dat ‘burgerbewustzijn’ en ‘rechtsstaatbewustzijn’ betekenen dat ze zonder vragen leren gehoorzamen aan de CCP, het Centraal Comité en Xi Jinping.

door Lopsang Gurung

Belaagde Tibetaanse monniken en nonnen zijn al eerder onderworpen aan verschillende heropvoedingsprogramma’s, maar zij melden dat dit programma enigszins nieuw is. Zij wisten zeker wat hen geleerd zou worden te steunen, maar deze keer werd hen gevraagd specifiek vier bewegingen af te zweren en te veroordelen.

Ten eerste moesten zij Tsethar of ‘merit release’ veroordelen, d.w.z. de boeddhistische praktijk van het vrijlaten van dieren die bestemd zijn voor de slacht. De praktijk heeft nu zijn critici onder milieuactivisten, die beweren dat de dieren die in de wildernis worden vrijgelaten een onbalans in het ecosysteem kunnen veroorzaken. Wat de CCP echter stoort is meer de religieuze betekenis van Tsethar en het feit dat het gebeurt buiten een systeem van omgang met huisdieren dat streng gereguleerd is door de autoriteiten.

Ten tweede wordt monniken en nonnen gevraagd het vasten van Saka Dawa te veroordelen. Saka Dawa is de heilige maand rond Vesak, het feest dat de geboorte, de verlichting en de dood van de Boeddha viert. Veel Tibetanen vasten twee (of drie) dagen, en eten gedurende de hele maand geen vlees (ondanks westerse misvattingen zijn veel Tibetaanse boeddhisten niet vegetarisch).

Ten derde moeten monniken en nonnen Losar, het Tibetaanse Nieuwjaar, vieren en lekenboeddhisten aansporen hetzelfde te doen. Voor buitenstaanders kan dit vreemd lijken, aangezien Losar een typisch Tibetaans feest is, verbonden met de Tibetaanse kalender, en het lijkt alsof de viering ervan de Tibetaanse identiteit en het verzet tegen de sinisering versterkt. Na de bloedige onderdrukking van de massale opstand van 2008 besloten de Tibetanen binnen de grenzen van China echter te protesteren door af te zien van de viering van Losar.

De beweging ging in 2009 van start en was een groot succes, dankzij de spontane mobilisatie van de Tibetaanse bevolking. De CCP heeft vaak beweerd dat degenen die Losar niet vieren worden gemanipuleerd door de monniken. Elk jaar worden er monniken gearresteerd. De paradox blijft bestaan: enerzijds vernietigt de CCP systematisch de Tibetaanse cultuur, anderzijds vraagt zij monniken en nonnen de Losar-feesten te promoten, omdat het niet bijwonen ervan wordt gezien als een protest tegen China.

Ten vierde wordt monniken en nonnen geleerd stelling te nemen tegen de ‘boerenstakingen’, een andere vorm van niet-coöperatief protest waarbij boeren weigeren hun land te bewerken uit protest tegen de onderdrukking van de Tibetaanse taal en cultuur. Het protest begon in delen van historisch Tibet die nu deel uitmaken van de Chinese provincie Sichuan, maar breidde zich ook uit naar de TAR.

Dit zijn allemaal vormen van geweldloos protest, die de CCP bijzonder storen. De Chinese autoriteiten weten vaak niet hoe ze moeten reageren zonder nog meer protest te veroorzaken. Ze lijken te geloven in hun eigen mythologie dat alle Tibetaanse protesten worden georganiseerd door monniken en nonnen, en proberen deze laatste dus te dwingen om ‘mee te werken, of anders’. De nonnen en monniken het zwijgen opleggen zal echter het steeds succesvollere verzet van een heel volk niet stoppen.

Lopsang Gurung gebruikt om veiligheidsredenen een pseudoniem.
Bron https://bitterwinter.org/tibet-re-education-program-for-buddhist-monks-and-nuns/

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Mensenrechten, Onderwijs, Politiek, Tibetaans boeddhisme Tags: Losar, Tibet, verzet, vrijlaten dieren

Lees ook:

  1. Chinese troepen alert op ongeregeldheden in Tibet
  2. Chinese wetenschapper – ‘Wel vrijheid van religie en meningsuiting in Tibet’
  3. China – twee studenten aangehouden wegens verzet tegen invoeren Chinees op scholen Tibet
  4. Yarchen Gar boeddhistische novice nonnen teruggestuurd naar Tibet voor ‘heropvoeding’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Van casteren Joanne Hendrik zegt

    30 september 2022 om 08:07

    Beste wat in en de ccp doet gebeurd hier elke dag in instellingen voor geestelijke gezondheidszorg, ik leef al jaren volgens de drie principes van innerlijke vrijheid, onze basis.
    Psychiaters en psychologen en verpleegkundige met veel te weinig gelezen en ervaring deskundige opleidingen leven met te WEINIG tijd voor de basis van psychiatrie TIJD voor een volwaardige gesprek , vechten tegen de bierkaai…..
    Dank u voor het advies elke dag, Joanne hendrik,🙃😈

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.