• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Boven- vs onderwereld, een schijndiscussie of, het nakend failliet van onze economische ordening, het kapitalisme

Boven- vs onderwereld, een schijndiscussie of, het nakend failliet van onze economische ordening, het kapitalisme

15 juli 2022 door gastauteur

In het Brabants Dagblad van 20 juni 22 besprak ik  de mogelijkheid het strafrecht toe te passen op de ‘maatschappelijke bovenlaag’ naar aanleiding van het gesjoemel met het rapport van het Staatstoezicht op de Mijnen over beperking van de gaswinning in Groningen. Er werd zelfs o.a. door Benschop, toen directeur Shell, voorgesteld het rapport weg te houden van de Kamer. Dit is zeer ernstig, zeker van Benschop, oud-staatssecretaris waarvan geacht mag worden dat hij zich de grondbeginselen van de democratie heeft eigen gemaakt. Hier werd serieus gespot met elementaire democratische uitgangspunten.

Tekst Pieter van der Kruijs

In 2013 werd geheel in strijd met dat rapport meer gas gewonnen dan ooit ervoor. Dit leidde tot meer en ernstiger bevingen. Het artikel in het Wetboek van Strafrecht dat mogelijk van toepassing zou kunnen zijn is art 326 (oplichting): jezelf of een ander wederrechtelijk bevoordelen door het gebruik van een samenweefsel van verdichtsels. En er is wat verzonnen om onder het rapport uit te komen.

Al veel langer komen schandalen boven water over belastingontwijking en ‘affaires’ hoe de bovenlaag zich te buiten gaat aan ‘lobbywerk’ om volledig ten eigen bate besluitvorming te beïnvloeden, waarbij het welzijn van de samenleving hooguit bijvangst is. De elite zet alle middelen in zoals politieke invloed, financieel vermogen en haar grote sociale vaardigheden. Waardoor de volksvertegenwoordiger wordt beïnvloed, gebeurt in het hoofd en is niet na te gaan. Er is sprake van corruptie als financiële middelen worden ingezet, informatie selectief gedeeld en publieke middelen worden ingezet om eigen belangen te dienen. De inkt is nog nat en er dient zich het volgende schandaal aan met taxibedrijf Uber dat een innige relatie onderhield met onze belastingdienst, echt anders dan de slachtoffers van het toeslagenschandaal zich herinneren. En ‘Steely Neelie’ Kroes was niet te beroerd om in strijd met de haar bekende regels stiekem te lobbyen. Wat zij deed is strafbaar maar met mij gelooft er niemand dat tegen haar het strafrecht zal worden ingezet, terwijl het wel eens heel preventief zou kunnen werken.

Het is naïef te denken dat besluitvorming verloopt via de democratische spelregels. Het gaat erom hoe je lobbymacht organiseert om geheel ondoorzichtig besluitvorming te manipuleren.

De kunst is om in de beeldvorming te doen voorkomen dat het belang van de burger de eerste prioriteit heeft. De NAM deed er echter alles aan om die belangen te frustreren, geholpen door geslepen advocaten van de Zuidas, zoals Susan Top verklaarde bij de parlementaire enquêtecommissie. Bij boer Sijbrand Nijhoff was volgens de deskundige van de overheid de schade niet veroorzaakt door bevingen maar vernield door houtworm!

Als de declaraties van deze top(dure) advocaten met een uurtarief van tenminste € 600 zou zijn ingezet voor herstel van bevingsschade, dan zouden twee vliegen in een klap zijn geslagen: beschikbaarheid van geld en werkelijk zien welk leed is aangericht. Het zou interessant zijn die declaraties op te vragen.

Advocaten, makelaars, accountants, het zijn omzetvergroters voor de eigen clientèle, die aan het maatschappelijk welzijn bar weinig toevoegen. Ze passen wel uitstekend in het door het westen aanbeden economisch systeem gericht op groei en winst, waarin het volk wordt stilgehouden met (over)consumptie.

Ons economisch systeem wordt gedreven door groei, winst en consumptie. Dat impliceert beïnvloeding van de macht die de regels opstelt en dus maakt de macht geen strafbepalingen waar ze zelf mogelijk last van ondervindt.

De wet kent nog wel zoiets als ambtelijke corruptie (art 177 Sr), maar de status van ambtenaar is daarvoor vereist en dat zijn politici niet noch projectontwikkelaars en landbouwgiganten. Zij kunnen mogelijk strafbaar zijn op grond van betrokkenheid bij zo’n ambtelijk delict als kan worden bewezen dat zij de ambtenaar hebben uitgelokt of bijvoorbeeld tezamen met een ambtenaar corruptie plegen. Dat is een heftige bewijslast. Kortom, wie heeft er wat te zeggen over de totstandkoming en toepassing van wetten? En, waakt de overheid gelijkelijk over het welzijn van alle burgers of zijn er enkelen die op meer bescherming kunnen rekenen vanwege de connecties of status die zij hebben?

De groeiende ongelijkheid zal blijken elementaire vrijheid voor burgers in de weg te staan, omdat de have-nots of de gering draagkrachtigen niet in vrijheid aan de publieke macht kunnen deelnemen.

Formeel zijn we allemaal gelijk voor de wet, maar bepalend voor de uitoefening ervan is waar je wieg heeft gestaan.

Het gaat niet om een bovenwereld die verantwoordelijkheid neemt voor het welzijn van allen, maar om een moderne criminele onderwereld die door haar definitiemacht anderen diskwalificeren en zelf gebruik maken van quasi-legale middelen waarover alleen die bovenlaag beschikt.  Zij heeft immers rechtstreeks toegang tot de macht of zijn ermee verweven, reden waarom dat ontzettend ondermijnend gedrag niet voorkomt in het Wetboek van Strafrecht.

Ik lees de recensie over The damned, een theaterstuk van Ivo van Hove, met als kop: Verpletterende lofzang op het slechtste van de mens. Het kwaad zegeviert in de strijd om de macht, een studie naar de totaliteit van de overgave aan de macht en hebzucht.

Met andere woorden, het is niet noodzakelijk de inherente verdorvenheid van de menselijke natuur, maar veeleer de maatschappelijke ordening, het economisch systeem, opgelegd door de elite, waaraan we ons hebben overgegeven, het kapitalisme, dat aanzet tot egoïsme en winstbejag. In die ordening doen boven- en onderwereld als onderscheiding er niet toe, omdat beide uiting zijn van eenzelfde verdorvenheid die is gericht op rijkdom. Het is echter bepaalde rijkdom die de macht verwerft.

Het voorstel is om de term bovenwereld te reserveren voor die (bedrijfs)activiteiten die het stellen van klimaatdoelen en/of ander maatschappelijk welzijn aantoonbaar nastreven.

We bereiken een cynische draaipunt: er wordt gemeenschappelijkheid gesuggereerd terwijl een egoïstisch doel wordt nagestreefd, omdat winst en groei voor een bedrijf de corebusiness is dat zich niet door moraliteit laat leiden. Het tweede cynische draaipunt is de  hypocrisie omdat de elite ondoorzichtig blijft in haar egoïstische motieven: al die lobby’s en vriendjespolitiek zijn ondoorzichtig en niet te controleren. We doen of dat alleen in Limburg gebeurt maar de politiek is er van doordrenkt.

Het probleem is dat niet het algemeen belang leidend is, doch het belang van enkelen waarmee uiteindelijk de vrijheid van de gewone burger wordt beknot. De enorme lobbymacht van de landbouwelite heeft tenminste twee partijen in de Kamer steeds voor haar kar gespannen en ervoor gezorgd dat tot dusver ongehinderd de stikstoftoename bleef groeien. De landbouwelite heeft voor haar groei en winst de vergiftiging van het milieu en de mens over: het zijn de megaboeren van de omvangrijke agro-industrie die de kleine boeren opslokken. Er is door Wageningen berekend dat het aantal megastallen de afgelopen 5 jaar met een kwart is toegenomen en over 10 jaar gaat het om een verdubbeling. Het draait voor de grote jongens om schaalvergroting, efficiëncy, hoge productie en lage kosten. Daar kan geen gewone boer tegenop.

Er zijn drie schatrijke families in de agro-industrie, waaronder de veevoedergigant van de familie De Heus, de op vier na rijkste familie van ons land, die het boerenprotest voeden omdat haar kolossale winsten in de landbouw dreigen te worden aangetast door de aangekondigde stikstofmaatregelen. Die families blijven natuurlijk zelf op de achtergrond want hebben eigen Haagse kanalen om te masseren. De VanDrie Group, wereldspeler in mestkalveren: 90% is bestemd voor export maar laten 100% van de stront bij ons achter. Er wordt met financieel geknutsel kolossale bedragen aan subsidies binnengehaald, waardoor wij als belastingbetaler rechtstreeks bijdragen aan hun rijkdom. Hoe kan zoveel subsidie daar terecht komen als zij tegelijk tot de grootste vervuilers moeten worden gerekend? Het systeem is verrot.

Bij het artikel in de NRC van 18 juni over dit onderwerp staat een tekening van Don Corleone, hoofd van de maffiafamilie in de film The Godfather met een ‘vredespalm’ in de revers en een koe in de handen.

En, het volgende grote probleem dient zich al aan, ons enorm industrieel verontreinigd (grond)water.

Het populaire gezegde dat hoe rijker des te meer belastingontwijking, is stellig waar. Vennootschappen worden steeds vaker gebruikt louter om vermogen te stallen zonder dat er enige economische activiteit vanuit gaat. Het enig doel is het ontwijken van vermogensbelasting, waarvoor vennootschappen helemaal niet zijn uitgevonden. Accountants adviseren hun cliënten hierover volkomen legaal.

De wijze waarop de elite ‘samenspant’ ten koste van de gewone burger, die burger achteloos behandelt ten eigen gerieve, moet opbreken. Het volk komt uiteindelijk in opstand  zoals nu al om ons heen zichtbaar wordt. Onverschilligheid jegens de samenleving is de doodsteek voor die samenleving. Er kan geen vreedzame samenleving groeien als er een grote groep is die niet of nauwelijks kan rondkomen, geen toegang heeft tot het publieke debat en een kleine groep die zich blijft verrijken en weigert haar overschotten te delen.

Er is een partij die ondernemerslust aanmoedigt, maar wie de 2doc Boven Water volgt kan zien dat de familiebedrijven in het MKB, ruim 280.000, worden vermalen door het grootkapitaal. Regelgeving dat zich hiertegen zou moeten verzetten pakt ‘per ongeluk’ verkeerd uit voor het kleinbedrijf.

Nieuwe strafbepalingen toegesneden op oneigenlijke beïnvloeding zullen het niet doen want het gaat uiteindelijk om mentaliteit, een juiste instelling die de samenleving dient, die ons dient; hoe staat je antenne afgesteld? De juiste moraal is moeilijk via het strafrecht af te dwingen. Voltaire: “wanneer het om geld gaat, belijdt iedereen dezelfde godsdienst”. Dan zingt Doe Maar, Is dit alles (wat er is).

Kreunend valt te vrezen dat dit ’s mensen ontluisterende neergang is, alsof het met ons 300.000-jarig bestaan mooi is geweest.

Pieter van der Kruijs, oud-strafrechtadvocaat.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Economie, Geluk, Milieu, Natuur, Pakhuis van Verlangen, Politiek, Voedsel Tags: aardbevingen Groningen, belastingontwijking, Benschop, cynisch draaipunt, De Heus, export, kapitalisme, landbouwelite, MKB, NAM, Neely Smit Kroes, omzetvergroters, Pieter van der Kruijs, Shell, stront, Uber, VanDrie Group, vriendjespolitiek, Zuidas

Lees ook:

  1. Milieudefensie – ‘NAM had grote invloed op gasbesluit’
  2. Tweede dag Septemberrebellie Extinction Rebellion op Museumplein Amsterdam
  3. Onderzoek: Albert Heijn verdient circa 40 miljoen per jaar aan dubieuze soja uit Brazilië
  4. Jasper Schaaf – Voor de zoveelste keer, is Marx nog actueel? (2 en slot)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jaap zegt

    16 juli 2022 om 10:37

    Elite. Het woord mag van mij verdwijnen. Veel van die lui zijn gewoon criminelen.
    Wat dat betreft waren de Franse revolutie en het communisme nog niet zo’n gekke gedachte.
    Alleen hadden ze het geld ook moeten afschaffen om corruptie te voorkomen.
    Fijn en triest artikel. Bedankt.

  2. Paulien van Poppel zegt

    17 juli 2022 om 22:33

    Ik herken mijn, wat meer versplinterde, gedachtes in de denktrant die in dit artikel naar voren gebracht worden. En vraag me af, is dit van alle tijden?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
27 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
27 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarin verschijnt Bewustzijn? De holle retoriek van de non-dualist
    • Wereldwijd blinddoeken wetenschappers standbeelden en eisen klimaatactie
    • Guy – De aandacht van satipatthana (2)
    • Ludo – Eén
    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens