• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Het levensverhaal van Thich Nhat Hanh

Het levensverhaal van Thich Nhat Hanh

22 januari 2022 door de redactie

Zenmeester Thich Nhat Hanh is een wereldwijde spirituele leider, dichter en vredesactivist, bekend om zijn krachtige leerstellingen en populaire geschriften over mindfulness en vrede. Een zachte, bescheiden monnik, dr. Martin Luther King, Jr. noemde hem ‘een apostel van vrede en geweldloosheid’ toen hij hem nomineerde voor de Nobelprijs voor de Vrede. Thich Nhat Hanh leefde bijna vier decennia verbannen uit zijn geboorteland Vietnam en is een pionier die het boeddhisme en de mindfulness naar het Westen heeft gebracht en een geëngageerde boeddhistische gemeenschap voor de 21e eeuw heeft opgericht.

De beginjaren

Thich Nhat Hanh werd in 1926 in het centrum van Vietnam geboren en trad op zestienjarige leeftijd als novicemonnik in de Tu Hieu-tempel in Hue-stad. Als jonge bhikshu (monnik) was hij begin jaren vijftig actief betrokken bij de beweging voor de vernieuwing van het Vietnamese boeddhisme. Hij was een van de eerste bhikkhu’s die aan de universiteit van Saigon een wereldlijk onderwerp studeerde en een van de eerste zes monniken die op de fiets reden.

Sociaal activisme tijdens de oorlog in Vietnam

Toen in Vietnam oorlog uitbrak, werden monniken en nonnen geconfronteerd met de vraag of ze zich aan het contemplatieve leven moesten houden en in de kloosters moesten blijven mediteren, of dat ze de mensen om hen heen moesten helpen die onder de bombardementen en het oorlogsgeweld te lijden hadden. Thich Nhat Hanh was een van degenen die ervoor kozen om beide te doen en zodoende de beweging van het Geëngageerd Boeddhisme oprichtten en die deze naam introduceerde in zijn boek ‘Vietnam, de lotus in een zee van vuur’. Zijn leven is sindsdien gewijd aan het proces van innerlijke transformatie ten behoeve van het individu en de maatschappij.

In 1961 reisde Thich Nhat Hanh naar de Verenigde Staten om les te geven in Vergelijkende Godsdienstwetenschappen aan de Princeton-universiteit en het jaar daarop ging hij lesgeven en onderzoek doen naar het boeddhisme aan de Columbia-universiteit. In Vietnam richtte Thich Nhat Hanh in het begin van de jaren zestig de ‘School of Youth and Social Service’ op, een hulporganisatie van 10.000 vrijwilligers op basis van de boeddhistische principes van geweldloosheid en mededogende actie.

Als geleerde, leraar en geëngageerd activist richtte Thich Nhat Hanh in de jaren ’60 ook de Van Hanh Boeddhistische Universiteit in Saigon op, de La Boi uitgeverij, en een invloedrijk vredesactivistisch tijdschrift. In 1966 richtte hij de Orde van Interzijn op, een nieuwe orde gebaseerd op de traditionele boeddhistische Bodhisattva-voorschriften.

Verbannen uit Vietnam

Een paar maanden later reisde hij opnieuw naar de VS en Europa om te pleiten voor vrede en op te roepen tot het staken van de vijandelijkheden in Vietnam. Tijdens deze reis in 1966 ontmoette hij voor het eerst Dr. Martin Luther King, Jr., die hem in 1967 nomineerde voor de Nobelprijs voor de Vrede. Als gevolg van deze missie ontzegde zowel Noord- als Zuid-Vietnam hem het recht om terug te keren naar Vietnam en begon hij aan een lange ballingschap van 39 jaar.

Thich Nhat Hanh bleef de wereld rond reizen, de boodschap van vrede en broederschap verspreidend, en hij lobbyde bij westerse leiders om de Vietnamoorlog te beëindigen. In 1969 leidde hij de boeddhistische delegatie naar de vredesbesprekingen in Parijs.

Het oprichten van Plum Village in Frankrijk

Hij bleef ook lesgeven, lezingen geven en schrijven over de kunst van mindfulness en ‘vrede leven’, en was begin jaren zeventig docent en onderzoeker in het boeddhisme aan de Universiteit van Sorbonne, Parijs. In 1975 richtte hij de Sweet Potato gemeenschap op in de buurt van Parijs, en in 1982 verhuisde hij naar een veel grotere locatie in het zuidwesten van Frankrijk, die kort daarna bekend zal staan als ‘Plum Village.’

De begindagen van Plum Village

Onder Thich Nhat Hanh’s spirituele leiderschap is Plum Village uitgegroeid van een kleine landelijke boerderij tot wat nu het grootste en meest actieve boeddhistische klooster van het Westen is, met meer dan 200 inwonende kloosterlingen en meer dan 10.000 bezoekers per jaar, die uit de hele wereld komen om ‘de kunst van het leven in Aandacht’ te leren.

Plum Village verwelkomt mensen van alle leeftijden, achtergronden en geloofsovertuigingen op retraites waar ze beoefeningen als loopmeditatie, zitmeditatie, eetmeditatie, totale ontspanning, werkmeditatie en stoppen, glimlachen en mindful ademen kunnen leren. Dit zijn allemaal oude boeddhistische praktijken, waaruit Thich Nhat Hanh de essentie heeft gedistilleerd en ontwikkeld om gemakkelijk en krachtig te worden toegepast voor de uitdagingen en moeilijkheden van onze tijd.

In de afgelopen twintig jaar hebben meer dan 100.000 mensen zich ertoe verbonden om Thich Nhat Hanh’s gemoderniseerde leefregels voor een universele ethiek in hun dagelijks leven te volgen, die bekend staat als ‘de Vijf Aandachtsoefeningen’.

Meer recentelijk heeft Thich Nhat Hanh Wake Up opgericht, een wereldwijde beweging van duizenden jonge mensen die deze aandachtsoefeningen in de praktijk brengen in hun dagelijks leven, en heeft hij een internationaal Wake Up Schools programma gelanceerd dat leraren opleidt om mindful te onderwijzen, op scholen in Europa, Amerika en Azië.

Thich Nhat Hanh is ook een kunstenaar, en zijn unieke en populaire kalligrafiewerken – korte zinnen en woorden die de essentie van zijn mindfulnessleer vastleggen – worden sinds 2010 tentoongesteld in Hong Kong, Taiwan, Canada, Duitsland, Frankrijk en New York.

In het laatste decennium heeft Thich Nhat Hanh kloosters geopend in Californië, New York, Vietnam, Parijs, Hong Kong, Thailand, Mississippi en Australië, en het eerste ‘Instituut voor Toegepast Boeddhisme’ van Europa in Duitsland.

Mindfulness oefencentra in de Plum Village traditie bieden speciale retraites voor zakenmensen, leraren, gezinnen, gezondheidswerkers, psychotherapeuten, politici en jongeren, maar ook voor oorlogsveteranen en Israëliërs en Palestijnen. Naar schatting nemen jaarlijks wereldwijd meer dan 75.000 mensen deel aan activiteiten onder leiding van Plum Village monniken en nonnen.

In de afgelopen jaren leidde Thich Nhat Hanh evenementen voor leden van het Amerikaanse Congres en voor parlementsleden in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, India en Thailand. Hij heeft het Wereldparlement van Religies in Melbourne en de UNESCO in Parijs toegesproken en opgeroepen tot concrete stappen om de cyclus van geweld, oorlog en klimaatverandering te keren. Tijdens zijn bezoek aan de VS in 2013 leidde hij spraakmakende mindfulness evenementen bij Google, de Wereldbank en de Harvard School of Medicine.

Op 11 november 2014, een maand na zijn 88e verjaardag en na enkele maanden van snel verslechterende gezondheid, kreeg Thich Nhat Hanh een zware beroerte. Hoewel hij nog steeds niet in staat is om te spreken, en rechtszijdig verlamd is, is hij de Dharma en inspiratie blijven bieden door zijn vredige, serene en dappere aanwezigheid.

Thich Nhat Hanh verbleef tot zijn dood in  de Từ Hiếu Tempel in Vietnam waar hij op zestienjarige leeftijd door zijn leraar werd geordineerd. Hij uitte de wens om daar te blijven voor de dagen die hem resten. Zijn terugkeer naar Từ Hiếu is een bel van aandacht die ons allen eraan herinnert hoe kostbaar het is om tot een spirituele lijn te behoren die diep geworteld is. Of we nu een retraite hebben bijgewoond, of gewoon een van Thay’s boeken hebben gelezen of naar een lezing hebben gekeken, en geraakt zijn door zijn leer – we zijn allemaal verbonden met deze voorouderlijke stroom van wijsheid en mededogen.

Bron Leven in aandacht

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Mindfulness Tags: biografie, overlijden, Plum Village, Thich Nath Hanh

Lees ook:

  1. Thay – ‘een revolutionair’
  2. Thich Nhat Hanh – this body is not me
  3. Geen geboorte, geen dood
  4. Plum Village wil met nieuw centrum uitbreiden in omgeving Parijs

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wulf zegt

    24 januari 2022 om 09:59

    BD, dank voor dit mooie artikel over Thây.

  2. Roeland Schweitzer zegt

    24 januari 2022 om 16:28

    Dank voor dit mooie artikel. Ik ben blij om te merken dat het bestuderen van zijn werk en leven mij ontroert en goed doet.
    Graag vraag ik toestemming om er naar te verwijzen in een artikel over Thich Nhat Hanh op de website tekensvanleven.nl.

    Vriendelijke groet,
    \
    Roeland Schweitzer

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.