• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Witte de Withcentrum – besmet? of gezuiverd door de Tibetaanse tulku’s

Witte de Withcentrum – besmet? of gezuiverd door de Tibetaanse tulku’s

15 juni 2020 door Joop Ha Hoek

Het Witte de With Centrum voor Hedendaagse Kunst in Rotterdam krijgt een nieuwe naam. Directe aanleiding is het onlangs bekladden van de gevel van het gebouw, met handafdrukken in rode verf gedoopt, al wordt volgens het bestuur van de kunstinstelling al bijna drie jaar over een naamswijziging gesproken. Het gebouw werd met rode verf bespoten door de actiegroep ‘Helden van Nooit’. Leden van de actiegroep zeggen in een verklaring dat ze “onterechte helden in de juiste context willen plaatsen”.

Witte Corneliszoon de With (1599-1658) was een vlootvoogd en werkte onder meer bij Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) en wordt in verband gebracht met koloniaal verleden, slavenhandel en racisme.

In het vroege voorjaar van 2013 vond er een boeddhistische zuiveringsactie in en van het gebouw plaats, zo zou je met enige relativiteitszin kunnen zeggen. In het Witte de With Center for Contemporary Art was tot en met zondag 5 mei het project Tulkus 1880 to 2018, van de Italiaanse beeldend kunstenaar Paola Pivi te beleven. Half april werd in de grote zaal van het centrum een Tibetaans sacraal concert van Tashi Norbu uitgevoerd en kregen belangstellenden de gelegenheid te mediteren in het centrum.

De verzameling liet een groot scala aan foto’s zien, van hoogwaardig geproduceerde kleurenprints tot goedkope gefotokopieerde reproducties. De omvang varieerde van zakformaat tot immens grote afdrukken. De getoonde portretten zijn gelijk aan de afbeeldingen die gewoonlijk in kloosters, huishoudens of winkels hangen, ter verering. Ook worden ze vaak bewaard door gelovigen, voor wie de afbeeldingen een heilige betekenis hebben.

Het project kwam voort uit een grootschalig, internationaal onderzoek dat tot 2018 continu in ontwikkeling is. Het doel van het project was de totstandkoming van een complete collectie van portretten en basisgegevens van alle Tulkus–in het Tibetaans boeddhisme erkende reïncarnaties van eerdere boeddhistische meesters. De verzamelde portretten gaan terug naar het ontstaan van de fotografie en omvatten afbeeldingen van Tulkus van alle scholen van het Tibetaans boeddhisme en de bon-religie, afkomstig uit alle windstreken waar het Tibetaans boeddhisme wordt gepraktiseerd. Tot op heden bracht het onderzoek meer dan 1100 fotoportretten bij elkaar.

Foto’s Witte de With/Aad Hoogendoorn

Een tulku is binnen het Tibetaans boeddhisme een erkende reïncarnatie van een eerdere boeddhistische meester (een vergevorderde leraar of lama, bijvoorbeeld de Dalai Lama of de Karmapa), welke in staat is invloed uit te oefenen op zijn of haar reïncarnatie en bovendien aan de hand van cryptische aanwijzingen vaak kan onthullen waar zijn of haar volgende geboorte zal plaatsvinden. Tulkus staan binnen het Tibetaans boeddhisme in hoog aanzien omdat zij mondeling de wijsheden van de Boeddha voortzetten, al vele generaties lang. Vaak worden zij rinpoche, ofwel ’dierbare’, genoemd.

Pivi’s onderzoek en verzameling, dat is uitgevoerd in samenwerking met honderden Tulkus, particulieren en internationale instellingen, werd op verschillende locaties voortgezet en tentoongesteld tot 2018, waarna de uiteindelijke verzameling portretten zal worden geschonken aan de Tibetaanse gemeenschap. Het project stond onder toezicht van de Tibetaanse historicus Tashi Tsering, directeur van het Amnye instituut van het Tibetan Centre for Advanced Studies in Dharamsala, India. Het gehele project en kunstwerk Tulkus 1880 to 2018 is non-profit.

Tulkus 1880 to 2018 toont vereringsobjecten in de context van een kunstinstituut van seculiere aard, dat niet bekendstaat om het presenteren van zogenaamde heilige objecten. Daarnaast is Witte de With een plek die zelf verankerd is in een lange traditie van esthetisch discours waarmee het een ‘visuele neutraliteit’ tracht neer te zetten. Defne Ayas, directeur van de Witte de With,  noemt de tentoonstelling ‘een gigantische onderneming van onschatbare historische waarde’ en voegt daaraan toe: ‘Witte de With is er enorm trots op om partner te zijn in dit belangrijke project, waarvoor Paola Pivi alles in het werk heeft gesteld en samenwerkt met spirituele leiders, academici, onderzoekers, fotografen en archieven. Het zien van deze tentoonstelling is een bijzondere belevenis.’

Paola Pivi (geboren in 1971, Italië) is beeldend kunstenaar en leeft en werkt in Anchorage, Alaska, USA. Met haar eerste tentoonstellingen veroverde ze de internationale kunstwereld dankzij het maken van werk dat een grote impact had. Ze ontving een Gouden Leeuw tijdens de Biënnale van Venetië in 1999 voor de beste nationale bijdrage (Padiglione Italia) samen met Monica Bonvicini, Bruna Esposito, Luisa Lambri en Grazia Toderi. En won ook andere internationale prijzen.

Sacraal Tibetaans concert

De in Bhutan geboren beeldend kunstenaar Tashi Norbu gaf op zondagavond 21 april 2013 met een gezelschap van drie muzikanten en drie Tibetaanse monniken, voorafgaand aan een stille meditatie  in het Centrum voor Hedendaagse Kunst Witte de With in Rotterdam, een Tibetaans geïnspireerd sacraal concert. Het gezelschap trad op onder de naam 9Pillars.

Tashi Norbu werd geboren in Bhutan nadat zijn ouders vluchtten uit Tibet. Hij groeide op in de kloosters van de Dalai Lama in Dharamsala, India. Hier werd zijn schildertalent ontdekt en kreeg hij een opleiding in de traditionele Tibetaanse kunst van de beste leraren, zoals de gewaardeerde Sangey Yeshi. Hij werkte enkele jaren voor de office van de Dalai Lama als thangkaschilder. In België bekwaamde hij zich in de westerse kunst. Hij hoopt met zijn werk de Tibetaanse cultuur te laten doordringen in de hele wereld.

De bijzondere en eenmalige meditatie werd in samenwerking met Witte de With georganiseerd door het magazine voor spirituele ontwikkeling Onkruid (www.onkruid.nl) en het Boeddhistisch Dagblad. Stel je eens voor, de indrukwekkende havenstad Rotterdam, waar mensen met 178 nationaliteiten wonen. Veelal oude wijken, honderdduizenden mensen met hun wensen en verlangens, de dag-en nacht bruisende Witte de Withstraat met zijn eetgelegenheden, winkels,  galeries, met op een steenworp afstand museum Boymans van Beuningen.

Deze bijzondere meditatie was vanwege de kwetsbaarheid en de waarde van de afbeeldingen maar voor maximaal tweehonderd deelnemers toegankelijk. Zelf nam ik ook deel aan de meditatie, in een hoekje van een ruimte.

Om mani padme hum, om mani padme hum. De door Tashi Norbu en zijn gezelschap gereciteerde mantra neemt toe en zwakt weer af in volume. Ik vouw mijn handen en chant mee: om mani padme hum. Energie bereikt mijn hart, stilte. De hectiek met en over het Boeddhistisch Dagblad, de berichten over vermeende lerarenfraude, de ellende van zelfverbrandingen in Tibet, moordpartijen in zogenoemde boeddhistische landen, het ebt weg. Ik ben er, leeg en compleet.

Mannen en vrouwen, de meesten jong, zitten zondagavond om mij heen in een zaal van het Centrum voor Hedendaagse Kunst Witte de With in Rotterdam. Meditatie tussen tulku’s. Tibetaanse trommen dreunen, bekkens flirten met elkaar, een belletje klingelt en het droeve geluid van een schelp wekt weemoed op. De deelnemers aan deze meditatie zitten verspreid over de zalen van het kunstcentrum. Er zijn er die bij de afbeelding van ‘hun’ tulku zijn gaan zitten. Ze zeggen de liefde van deze meester te ervaren.

Aan de wanden hangen ze, de afbeeldingen  van zeker duizend tulku’s, reïncarnaties van Tibetaans boeddhistische leraren. Oude wijze mannen, maar ook tulku’s die net de luier zijn ontgroeid. Ze leefden, zijn gestorven. En zijn er nog. Ik denk: Het moet geen pretje zijn om een tulku te zijn. Enorme verwachtingen van anderen moeten worden waargemaakt. Het verblijf in de zalen is als een hypnose. Ik kijk naar de afbeeldingen en zak weg. In een toestand van warmte, energie, liefde. Ik kan het leven met al zijn onverwachte wendingen weer aan.

Moge iedereen gelukkig zijn, met name jij.

Deze bijzondere meditatie kwam tot stand met de fantastische en belangeloze medewerking van Elisabeth ter Borg, die het evenement bedacht, Linde Stelling die er direct aan mee wilde werken, Tashi Norbu en zijn muzikaal gezelschap voor het verzorgen van het sacraal concert, Paul van Buuren die de flyers bedacht en voor de digitale verspreiding ervan zorgde, het Centrum voor Hedendaagse Kunst Witte de With in Rotterdam, en de deelnemers die de moeite namen te komen zitten en luisteren. En natuurlijk de Italiaanse kunstenaar Paola Pivi, die de afbeeldingen van de tulku’s verzamelt en bewaart voor het nageslacht.

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Dalai Lama, Geluk, Kunst, meditatie, Muziek, Tibetaans boeddhisme Tags: bekladden gevel, Elisabeth ter Borg, Linde Stelling, Paola Pivi, Paul van Buuren, racisme, tulku, Tulkus 1880 to 2018, vlootvoogd, Witte de With, Witte de With Centrum voor Hedendaagse Kunst

Lees ook:

  1. Meditatie tussen tulku’s, ik ben er, leeg en compleet
  2. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
  3. Portretten van tulkus 1880 – 2018
  4. Flamboyante Airco Caravan in De Werkplaats

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • 24 mei 2022
    Boeddhisme en meditatie
  • 25 mei 2022
    Meditatiegroep Bloemendaal
  • 25 mei 2022
    Meditatiegroep Bloemendaal
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Baas over eigen karma
  • Guy – Kijk. Zie. Observeer.
  • Hengstdijk – Retraitecentrum Metta Vihara viert tiende verjaardag
  • Speciaal gezant VS voor Tibetaanse zaken ontmoet Nepalese premier
  • Den Haag – Mensenrechtenfilmfestival in Nederland

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens