• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Wijs en onwijs – reflecties op de Kalama Sutta

Wijs en onwijs – reflecties op de Kalama Sutta

11 februari 2020 door Ujukarin

Wie van deze geëerde monniken en priesters spreekt de waarheid, en wie spreekt leugens?’ is een kernzin in het begin van deze soetra. Boeddha kwam op zijn zwerftochten door Noord-India bij de Kalama-gemeenschap, en werd behandeld alsof men de laatste weken aan de deur dagelijks minstens één Rabbi, Imam, Mormoon, Sannyasin en Jehovah’s getuige had zien langskomen. En dat vertellen ze de Boeddha ook: ‘Er is, eerwaarde, een aantal monniken en priesters die naar Kesaputta komen. Zij leggen alleen hun eigen leer uit en lichten die toe, maar zij verachten, beledigen, bespotten en belasteren de leer van anderen. En daarna komen er andere monniken en priesters naar Kesaputta. Ook zij leggen alleen hun eigen leer uit en lichten die toe, en zij verachten, beledigen, bespotten en belasteren de leer van anderen.’

Het criterium

Boeddha begint met afwijzen van elke indirecte reden om een leer te volgen. Geen geruchten, niet door van-horen-zeggen, niet door traditie, niet door geschriften (!), en ook niet door enige gedachtenconstructie. Zijn nadruk is op ‘zelf weten’, zelf ervaring opdoen uit de eerste hand. Toch gaat de verdere tekst van de sutta maar beperkt op dat ervaren in, en blijft ‘ie naar mijn gevoel enigszins in concepten hangen. Andere suttas zoals de zometeen te noemen Mahaprajapati sutta, gebruiken meer een taal van zelf-ervaren. Anyway, de dingen waaraan een goede leer moet voldoen zijn volgens Boeddha

  • Iets wat gebaseerd is op begeerte helpt je niet, dus de leer moet dit nadrukkelijk benoemen
  • Haat is eveneens geen goede motivatie
  • Waanideeën sturen je de verkeerde kant uit
  • De leer die je wegstuurt van begeerte, haat en waanideeën zal automatisch leiden tot vermijden van vier onheilzame lekengedragingen. Dus levende wezens doden, nemen wat niet gegeven is, sexueel wangedrag, en liegen. (De vijfde lekenregel, geen bedwelming zoeken, wordt hier niet genoemd.)

En dit zijn dus allemaal dingen waar Boeddha ons aanspoort om naar ons gedrag te kijken, niet naar metafysische concepten alleen.

Parallellen met andere teksten

De Kalama Sutta wordt gezien als één der belangrijkste plekken waar Boeddha ‘Ehipassiko’ uitlegt: kom en zie voor jezelf (overigens komt het woord zelf weinig in deze Sutta voor). Ook in lijsten zoals in Dhammapada 364 en in de Triratnavandana recitatie zie je Ehipassiko terug als een der zes kernkwaliteiten van de Leer.

Duidelijker uitgewerkt vind ik dit principe in de (Mahaprajapati) Gotami sutta, het advies van Boeddha aan zijn als non toegetreden tante. “Als voor de dingen waarvan jij weet geldt: ‘Deze dingen leiden naar hartstochtloosheid, en niet naar hartstocht; naar het ongebonden zijn, en niet naar het aan banden komen te liggen; naar zelfoverwinning, en niet naar zelfverheffing; naar bescheidenheid, en niet naar aanmatigende ambitie; naar tevredenheid, en niet naar ontevredenheid; naar afzondering, en niet naar het verstrikt raken in; naar volharding, en niet naar luiheid; naar het onbezwaard zijn, en niet naar het bezwaard zijn’, dan kun je met duidelijkheid stellen: ‘Dit is de dhamma, dit is de vinaya, dit is de Leer van de Meester.” En volgens deze sutta claimen sommige mede-boeddhisten dat pakweg een Moeder Theresa of een Gandhi meer boeddhistisch handelen dan sommige haatmonnikken uit zeg Birma (Myanmar); een interessant zijspoor op zijn minst. Belangrijker hier vind ik de paralellen met de Kalama sutta: het gaat om het écht in de praktijk leiden tot tevredenheid, energiekheid en ongebondenheid en niet slechts om de conceptuele theorie daarover.

Verdere adviezen

Dit is zo ongeveer het eerste salvo adviezen van de Boeddha, en om dit in praktijk te brengen kunnen de toehoorders al een paar levens vullen. Om een completer beeld te geven gaat hij nog verder met wat andere lijsten. Ten eerste de welbekende Brahmaviharas: ontwikkelen van liefdevolle vriendelijkheid, compassie, medevreugde en gelijkmoedigheid is keurig in lijn met zijn leer.

De tweede lijst wordt ook wel ‘De vier zekerheden’ genoemd, en ik gebruik hem regelmatig in praatjes om duidelijk te maken dat de metafysische wedergeboorte-dimensie van Boeddhisme niet essentieel is voor je beoefening. Hij komt kort gezegd op het volgende neer:

  • Als er wel een hiernamaals (wedergeboorte is), dan zal ik daar goed terechtkomen dankzij mijn goede karma in dit leven.
  • Als er geen hiernamaals is, dan zullen mijn goede handelingen in dit leven tot geluk en probleemloosheid leiden.
  • Als mensen met slechte daden zelf iets slechts overkomt, dan wens ik in ieder geval niemand iets slechts toe. En omdat ik zelf geen slechte daden verricht, hoe kan mijzelf dan iets slechts overkomen?
  • En zelfs als mensen met slechte daden persoonlijk (op korte termijn) niets slechts overkomt, dan nog zal ik in beide kanten zuiver zijn en kan mij op de korte én lange termijn niets slechts overkomen.

De nadruk bij boeddhistisch handelen ligt dus echt in dít leven, niet in dromen over vorige en volgende levens!

Bottom line wijsheid

Wat me enigszins tegenvalt specifiek voor deze sutta is de gebruikelijke afronding: ‘U kunt ons vanaf nu beschouwen als lekenvolgelingen die toevlucht tot U genomen hebben voor de rest van ons leven’. Want Boeddha zal het grenzeloze vertrouwen (Sraddha) die ze in zijn woorden tonen best wel gewaardeerd hebben; maar Sraddha dient gebalanceerd te worden door wijsheid (prajna). Sterker nog, eerder in de tekst staat specifiek ‘Laat je niet leiden door (…) de gedachte ‘deze monnik is mijn leraar’. Echte wijsheid zou geweest zijn als de Kalama’s iets hadden gezegd in de trant van ‘Wij gaan uw advies 100% opvolgen, waarde Boeddha, en zullen daardoor pas bij uw volgende bezoek maanden later weten of uw leringen de juiste voor ons blijken te zijn’.

Doch zand erover, dit mag de pret niet drukken. De belangrijkste take-away van deze sutta is voor mij: Wijsheid moet gebaseerd zijn op eigen ervaring, niet op alleen indirect vermoeden of vertrouwen. Maar dat vertrouwen, om iets te proberen ook al lijkt het niet direct logisch, kan zeker handig zijn in bepaalde fasen…

Voor de gebruikte tekst: er is de uitstekende vertaling, direct uit het Pali, van Janssen/de Breet in https://www.milinda-uitgevers.nl/asoka/boek/3395/de-verzameling-van-numeriek-geordende-leerredes-1. De vertaling die in dit praatje geciteerd wordt komt deels via het Engels maar is algemeen toegankelijk: http://www.suttas.net/suttas/anguttara-nikaya/3/an3-65-kalama-sutta.php

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: drie vergiften, Ehipassiko, Kalama-Sutta, metta, slechte daden, ujukarin, vier zekerheden, wedergeboorte

Lees ook:

  1. Ehipassiko – metta, de universele taal van vriendelijkheid – Nele Beenaerts
  2. Mindful of kindful – nieuwe wegen of oude wijn?
  3. Ehipassiko – film stille geest
  4. Vergiften en vervolgen – over het levenswiel, en alle herkenbare symptomen vroeger en nu…

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.