• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » ‘Vijf voor twaalf voor Thais boeddhisme’

‘Vijf voor twaalf voor Thais boeddhisme’

2 februari 2013 door de redactie

Thailand kent, met zijn animisme, boeddhisme, Hindoeïsme en een flink portie bijgeloof, een kleurrijk boeddhisme. Honderdduizenden toeristen bezoeken elk jaar de talloze kloosters en vergapen zich aan de mooie gebouwen, beelden en monniken. Maar voor de gewone Thai hebben veel monniken allang hun krediet verspeeld. Als er al aan monniken voedsel of goederen gegeven wordt, is dat vanuit een eeuwenoude traditie en niet zozeer uit respect.

Er zijn veel klachten over de staat waarin het Thais boeddhisme verkeert. Het wordt omschreven als corrupt en een honger naar macht is de kloosters en de leiding niet vreemd. Veel monniken zijn de kloosters in de steden ontvlucht en praktiseren nu de dhamma in de afgelegen bossen van Thailand. Ze willen niet meer geconfronteerd worden met (seks)schandalen waar zelfs senior monniken bij betrokken zijn. Veel monniken zijn beschuldigd van de commercialisering van hun religie, met inbegrip van frauduleuze fondswerving.

De Thaise bosmonniken, die bekend staan om hun conservatisme, orthodoxie en ascese, willen met hun leefwijze en praktisering van de dhamma de oorspronkelijke leer van de Boeddha levend houden. En het goede voorbeeld geven. ‘Hoe kunnen we ons land op orde houden als ons geloof niet zuiver is. In sommige kloosters wordt niet eens correct boeddhistisch onderwijs gegeven,’ zegt een van hen.

Corruptie in het Thais boeddhisme is niet van recente datum en ook niet ongewoon. In 1999 publiceerde Associated Press een artikel waarin de leefomstandigheden van monniken werd geschetst. ‘In de kern is het boeddhisme een religie die leert om het verlangen naar materieel comfort af te zweren om een weg naar verlichting en wijsheid te vinden. Maar in plaats daarvan leven sommige senior monniken in luxe verblijven en rijden ze rond in een Mercedes.’

Je kunt Thaise monniken enige vindingrijkheid niet ontzeggen. In ruil voor donaties zegenen ze openbare gebouwen en zelfs occasions van vliegtuigen door er water tegenaan te gooien. De Boeddha zou er van gruwen. En nog niet zo lang geleden haalde de voorman van de Dhammakaya groepering de wereldpers door in een speciale tv-uitzending te verklaren dat de ziel van de overleden Appleoprichter Steve Jobs in een hemelse omgeving was gelokaliseerd en met een team bezig was een nieuwe company op te richten. De voorman bleek contact te hebben met wijlen Jobs. Hij beschreef Jobs ‘als een goddelijk wezen met speciale kennis en waardering voor kunst en wetenschap. Met een volle kop met haar.’

foto Pixabay

De Dhammakaya groepering is een van de snelst groeiende sekten in Thailand. Het aantal aanhangers loopt wereldwijd in de honderdduizend en de organisatie heeft tempels in Thailand en andere landen. Deze traditie wordt gesteund door het hof, politici en militairen en is erg commercieel ingesteld. Zij heeft een enorme tempel in Pathum Thani waar wel 200.00 gelovigen of 99.999 monniken kunnen samenkomen. Het is een tempel die alleen geschikt is voor de hogere Thaise middenklasse.

Tegen de achtergrond van een aantal corruptie- en seksschandalen hebben kloosterordes de  leefregels weer aangescherpt, waardoor het monniken niet langer is toegestaan seksuele relaties te hebben, omdat dat tot gehechtheid en lijden zou leiden!

De Nederlander Theo Kuis woont in Thailand en heeft regelmatig contact met monniken. Op Thailandlog beschrijft hij de huidige staat van de sangha’s. ‘Tempels waren vroeger het centrum van het dorpsleven. Jonge mannen kregen er onderwijs, monniken verleenden er medische hulp, deden mee met Songkraan, organiseerden bijeenkomsten en feesten en waren een vraagbaak voor van alles en nog wat. Monniken waren niet te beroerd de handen uit de mouwen te steken om een tempel te bouwen of te helpen bij de oogst.’

‘Er zijn circa 200.000 monniken in Thailand, oplopend tot 300.000 tijdens de boeddhistische Lent (vastentijd), en zo’n 85.000 novicen, verdeeld over bijna 30.000 tempels. Het is verre van mij ze allen over één kam te scheren. Houd in gedachten dat er genoeg uitzonderingen zijn, die ken ik ook. Maar er is veel mis.’

‘Een kleine groep, ik heb geen idee hoeveel, kwam tot het monnikendom uit armoede of op de vlucht voor de wet. In het dorp waar ik woonde, werd er veel geroddeld over monniken, ik hoorde over monniken die vrouwen hadden, gokten, geld oppotten en verslaafd waren aan loterijen en het leek wel of iedereen zoiets deed. Kranten en de televisie berichten er vaak over.’

‘Het respect, dat monniken uiterlijk ten deel valt, komt niet uit het hart. Niets menselijks is een monnik vreemd, maar het is wel jammer dat de leiding van de sangha de meeste problemen in de doofpot probeert te stoppen. Het is vaak de politie die bij ernstig wangedrag ingrijpt.’

Kuis verhaalt over de behuizingen van de monniken, kuthi’s genaamd. Ze zijn gebouwd op tempelterreinen maar zijn groter dan de tempel zelf. Ze zien eruit als kleine villa’s, met airco en satellietschotels. Veel tempels zijn vermogend, maar volgens Kuis wordt er weinig aan liefdadigheid gedaan. Kuis: ‘De specifieke opleiding van de monniken is een farce, de juiste antwoorden worden vaak uitgereikt samen met vragen.’ De Nederlander zegt dat het vijf voor twaalf is voor het Thais boeddhisme. ‘De monniken, en niet de dhamma, de Leer, staan in het middelpunt in het Thaise boeddhisme. De monniken worden overladen met eerbewijzen, in de watten gelegd; ze streven naar status en autoriteit. Daar staat weinig tegenover.’

Kuis noemt de sangha een verlengstuk en werktuig van de staat, zonder enige zelfstandigheid. Een besloten, in zichzelf gekeerde club.

‘Maar het ergste vind ik nog dit. De vele keren dat ik monniken ontmoette bij een bruiloft, een crematie, een huisinwijdingsfeest of in een tempel vond ik ze uit de hoogte, in zichzelf gekeerd en afstandelijk. Ik zag nooit een sympathiek gebaar en hoorde nooit een goed gesprek. Ze komen binnen, gaan zitten, bidden en gaan weer weg, om zich in hun tempels op te sluiten. Monniken horen rond te lopen en met iedereen te praten. Laat ze in de wachtkamers van busstations niet op aparte leren zetels plaatsnemen maar gewoon tussen de mensen gaan zitten. Ze moeten het goede voorbeeld geven, dan verdienen ze weer mijn respect.’

Bronnen: Asia Sentinel, Thailandlog.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: Boeddhisme, bosmonniken, corruptie, Dhammakaya, donaties, kloosters, schandalen, Steve Jobs, Thailand

Lees ook:

  1. ‘Thais boeddhisme moet worden hervormd’
  2. Nieuwe plannen om van witwassen verdachte Thaise abt te arresteren
  3. Thailand: dertien staatsgrepen in een dozijn
  4. ‘Het boeddhisme achter beelden, amuletten en houten fallussen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Jules – Misplaatste geestdrift
    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.