• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » De twee vleugels van wijsheid

De twee vleugels van wijsheid

21 augustus 2017 door Ksaf Vandeputte

De boeddhistische praktijk is voor veel westerlingen gelijk aan mediteren. In het Oosten is dat vaak helemaal niet het geval. Daar zal men eerder een mantra reciteren, een boeddhistische hymne zingen, een bodhisattva of Boeddha eren. Ook in de tradities die zich vooral op meditatie baseren, gaan inzicht door meditatie en mededogen in mekaar over. 

Mediteren is een levenslange bewustzijnstraining.

Om te mediteren zijn kalmte, aandacht en inzicht nodig, maar net zo essentieel is het element herhaling. We zullen altijd nieuwe bewustzijnslagen vinden waarin groeikansen zitten. Mediteren is een volgehouden training in naar binnen kijken en in de praktijk vaststellen dat ons ‘zelf’ een conditionering en een constructie is. In de praktijk komt dat neer op je zoveel mogelijk proberen te herinneren dat elke grens tussen jezelf en de rest van de wereld kunstmatig is.

Boeddhisme is een 2500 jaar lange zoektocht naar de combinatie van mediteren en een positieve sociale omgeving creëren. In het westen vergeten we gemakkelijk dat meditatiepraktijken in het oosten niet op zichzelf staan maar onderdeel uitmaken van een grondige training in moreel besef, psychologische kennis en leren samenleven in een gemeenschap. Eigenschappen als oprechtheid, vriendelijkheid, soberheid en hulpvaardigheid zijn wellicht sterkere krachten om onszelf te veranderen dan mediteren op zich. Mediteren is vooral individueel onderzoeken wat ons tegenhoudt om die eigenschappen toe te passen.

Om jezelf écht te kunnen zien, heb je in je huidige situatie anderen nodig als spiegels. Daarom creëerde Boeddha naast zijn eigen voorbeeld en het bestuderen van de Dharma, een derde pijler: de gemeenschap met anderen, de ‘Sangha’. Alleen al in groep mediteren is veel krachtiger en meer bemoedigend om door te gaan dan in je eentje te zitten. Om onze psychische muren te durven doorbreken, hebben we ook de veilige omgeving nodig van zielsverwanten die ons steunen en aanmoedigen, of ons liefdevol confronteren met onze verstarringen.

Mediteren als zelfonderzoek blijft de basispraktijk. Meditatie maakt ons zachter en leert ons aanvaarden wat is, leert stoppen met oordelen over hoe we zijn en stoppen met streven naar hoe we anders zouden moeten zijn. Deze mildheid kunnen we uitbreiden naar hoe we omgaan met anderen. Een regel in dit omgaan is luisteren zonder tussen te komen. Ieder zet zijn eigen ervaring naast die van de ander, in het besef dat er niet één grote waarheid is. Dit komt neer op oefenen in mededogen: wat kan ik doen voor de ander in plaats van enkel voor mezelf? Deze omkering van het perspectief helpt de groepsleden om hun ego te durven loslaten en te ervaren dat we ons meestal onnodig beschermen en dus de ander ook onnodig veroordelen, aanvallen, in de steek laten…

Een stap verder is opkomen voor een eigen behoefte of mening, deze naast die van een ander te zetten, zonder druk uit te oefenen. Echte verbondenheid is respect voor de eigenheid van de ander. Als je niet langer strijdt, merk je hoe je eigenheid op één of andere manier vanzelf gaat samen stromen met die van de ander, zonder de behoefte om totaal samen te vallen.

Mediteren is inzicht en mededogen.

Mediteren is fundamenteel tot rust komen, aanvaarden wat is. Dat is zelfinzicht. Er is ook een ruimer inzicht, als we aanvaarden dat anderen fundamenteel net zo zijn als wijzelf, met dezelfde behoeften. Als we dat inzien, komen we uit bij mededogen. Het oefenen van inzicht leidt tot mededogen en vice versa.

Soms is het moeilijk om rust te vinden en te aanvaarden wat er in ons opkomt, hoe we zijn of hoe anderen zijn. Het is dan nuttig om mediteren te zien als het oefenen van vaardigheden. Boeddha noemde dit het cultiveren van de geest. We kunnen onze geest cultiveren in de vier fundamentele vaardigheden (of heilzame bewustzijnsvormen); liefdevolle vriendelijkheid, mededogen, medevreugde en gelijkmoedigheid.

Als rust en aanvaarding moeilijk zijn, kunnen we oefenen in gelijkmoedigheid. Door het vermogen om neutraal naar onszelf en anderen te kijken, zonder ons te laten meeslepen door onze reacties. Als we merken dat we eerder onverschillig en afstandelijk worden, kunnen we dit weer in evenwicht brengen door meer mededogen en liefdevolle vriendelijkheid op te wekken.

We kunnen ook gebruik maken van de lichte en vrolijke energie die medevreugde bezorgt. We kunnen stilstaan bij successen of plezierige gebeurtenissen van anderen. Als mededogen met onszelf of anderen te moeilijk is, kunnen we proberen om in concrete situaties wat vriendelijker te zijn voor onszelf en anderen.

Net als met alle inspanningen gaat het in het mediteren dus om het juiste doseren van vaardigheden. Boeddha gaf hiervoor enkele aanwijzingen die zowal systematisch als vanzelfsprekend zijn. We kunnen best zo snel mogelijk vaststellen dat er onheilzame gedachten opkomen en voorkomen dat ze zich verder ontwikkelen. We kunnen de onheilzame gedachten die al opkomen zijn loslaten. We kunnen actief heilzame gedachten laten opkomen. En tenslotte kunnen we de heilzame gedachten die al opkomen zijn verder cultiveren.

Ik stel vast dat ik achteraf met een oordeel zit over dit artikel; misschien komt het wat te belerend over. Als ik die onheilzame gedachte loslaat, kom ik bij een meer positieve benadering: wellicht kan het geen kwaad dat we al die lessen van de Boeddha keer op keer herhalen. Niet?

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers.
Omslagfoto Adi Ichsan.

Categorie: Columns Tags: inzicht, Ksaf, Ksaf Vandeputte, mededogen, meditatie, mediteren, reflectie, spiegels

Lees ook:

  1. Ksaf – Van empathie tot liefde
  2. Ksaf – Het vuur van verlangen
  3. Ksaf – Is gelijkmoedigheid saai?
  4. Ksaf – Wat zou de Boeddha doen? (1)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Dolma zegt

    22 augustus 2017 om 09:57

    Op vorig appartementje, had een vrouw daar in een groep leren mediteren. Zitten dus. Dat vertelde ze de buurman. Boeddhisme is met gekruiste benen gaan zitten. Dat is al. Ik heb die toen verbaasd aangekeken! Daarom dank ik u voor die mooie uitleg. Ga ik bijhouden om zitten te vermijden in hun geval.

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.