• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Ksaf – Van empathie tot liefde

Ksaf – Van empathie tot liefde

21 januari 2018 door Ksaf Vandeputte

Als iets onze wereld, onze persoonlijke relaties en onszelf kan redden van egoïsme, haat en geweld is het mededogen. Een liefdevol woord en vooral een liefdevolle daad, zijn het meest essentiële wat we een ander kunnen geven.

In het Westen spreken we vooral van empathie, het vermogen om mee te leven met een ander. Empathie en mededogen zijn alleszins geen medelijden, waarmee je jezelf onwillekeurig wat boven de ander plaatst.

Maar de boeddhistische term mededogen gebruiken we voor iets dat verdergaat dan empathie. Mededogen is niet enkel meeleven maar je zo diep mogelijk inleven in een ander. Het is een vorm van empathie die je verdiept tot je zo dichtbij de ander komt dat je ook bereid bent om zijn pijn te ervaren. Om zijn pijn zelfs mee te dragen.

Boeddha ervoer verlichting als een bewustzijn dat vervuld is van liefdevolle vriendelijkheid, of ‘metta’. Metta is niet ons gekende soort liefde met een sensuele, emotionele of sentimentele lading. Liefdevolle vriendelijkheid is een vorm van liefde waarmee je de ander niet wil bezitten. Het gaat ook niet enkel om één geliefkoosd ander, het gaat zelfs niet enkel om mensen, maar om het welzijn van alle levende wezens. Het is een intens gevoel van verbondenheid met alles wat leeft, het besef van hoe kwetsbaar al het levende is. Zodoende valt ons eigenbelang weg, en onze superioriteit, zelfs onze vanzelfsprekend lijkende superioriteit aan een insect.

Zoals Boeddha het zei, klinkt wijsheid ontwikkelen tamelijk eenvoudig: ‘Wie op vaardige wijze naar het heil wil streven, na de toestand van vrede begrepen te hebben, dient het volgende te doen. Die behoort kundig, eerlijk en oprecht te zijn, zachtaardig, voorkomend en bescheiden.’

Maar die eenvoudige manieren om wijsheid te ontwikkelen vergeet ik wel telkens opnieuw en moet ik telkens opnieuw weer inoefenen. Wijsheid is inzicht in de ware aard van de realiteit, wanneer we het onderscheid kunnen maken tussen fenomenen en hoe we ons die fenomenen voorstellen. Inclusief het onderscheid tussen hoe wij ons als mens hechten aan onze eigenschappen en hoe we vrije wezens zouden zijn indien we ons niet aan ons zelf vastklampten. ‘Zachtaardig, voorkomend en bescheiden zijn’, zijn drie eigenschappen van mededogen. Eenvoudige eigenschappen, maar is het in de praktijk geen ongelooflijke uitdaging opdracht om ernaar te leven?

Wijsheid leidt tot mededogen. Als we onze ware aard inzien, en ons zelf loslaten, zien we vanzelf ook de ware aard van anderen, en voelen we hun pijn. Omgekeerd leidt mededogen tot wijsheid. Door de ware aard van anderen te zien en hun pijn te voelen, herkennen we onze eigen ware aard, gelijkaardig en tegelijk verschillend van anderen. In het zenboeddhisme is daar een mooie omschrijving voor: ‘Wil de vogel van verlichting kunnen vliegen, moet hij twee vleugels hebben: die van wijsheid en die van mededogen.’

Liefdevolle vriendelijkheid is een allesomvattende geest van de liefde cultiveren voor alles in het universum. Als je liefde intens is, ben je bereid om jezelf op te offeren. Op dat moment stijg je boven jezelf uit, weet je wat je anderen nodig hebben en wat je voor hen kan doen. Boeddha zei daarover: ‘Net zoals een moeder haar eigen leven inzet om haar eigen zoon, haar enig kind, af te schermen van pijn, laat alles omvattende gedachten voor alle wezens de jouwe zijn.’ In deze eeuw kan je overigens ook als vader zo liefdevol zijn.

Liefdevolle vriendelijkheid bevrijdt ons. Als een moeder of vader zorgen voor een hulpeloos kind, betekent ook dat je het kind loslaat als het zelfstandig is. Zo lang ik daarvoor nog niet eenvoudig genoeg van geest ben, kan ik maar beter blijven oefenen in bescheidenheid en zachtaardigheid.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhistisch leven, Columns Tags: empathie, Ksaf, Ksaf Vandeputte, liefde, mededogen, metta, oefenen

Lees ook:

  1. Ksaf – Wees een liefdevol eiland voor jezelf
  2. Ksaf – Van empathie tot liefde
  3. De twee vleugels van wijsheid
  4. De kunst van het geluk 1

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Paulien van Poppel zegt

    22 januari 2018 om 10:51

    Van belang, zeker. Ik wil hier ook pleiten om te stemmen met je portomonnee. Bijv. Groentes kopen via de hofweb (organisatie die biologische producten van boeren aan klanten leveren zonder tussenkomst supermarkten), of andere van dergelijke initiatieven. Misschien locaal geproduceerde kleding e.a. Producten die eerlijk en met respect voor de natuur gemaakt zijn en de middenstand en kleine bedrijven ondersteunt. De macht van de multinationals/ farmaceutische en voedingsindustrie heeft het gewone leven overgenomen. Dit is, naast wat je aangeeft, volgens mij heel erg van belang als we nog iets willen veranderen en ons aller aandacht waard.

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
02 apr
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
2 apr 23
02 apr
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 apr 23
03 apr
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles 3 april | Online
3 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan
    • Waarom Thomas Hobbes bezwaar zou maken tegen de advaita vedanta
    • De virtuele denkster 415
    • Dick – Godsbeeld
    • Chinees tempeltoerisme: honderden jongeren trekken naar boeddhistische heiligdommen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens