• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » De praktijk van het boeddhisme

De praktijk van het boeddhisme

26 april 2017 door Zeshin van der Plas

De praktijk van het boeddhisme is meditatie, zitten op een kussentje. Als je dat voor de eerste keer doet ben je verbaasd hoe je overdonderd wordt door gedachten. Dat is natuurlijk niet zo, die overstelpende hoeveelheid gedachten heb je altijd, maar omdat je stil bent valt het je nu pas op. Wat er ook gebeurt als je stil op een kussentje zit, is dat je te veel in beslag bent genomen door deze nieuwe ervaring dat andere gedachten geen beslag meer op je kunnen leggen. Het gevolg is dat je wereld in een nieuw perspectief komt te staan, zonder vooroordelen, meningen en ideeën, alsof je in een bed met pas gewassen lakens stapt. Alles is fris en nieuw, kleuren zijn fris en intenser, geluiden komen onbelemmerd binnen, deze ervaring is verfrissend.

Dit is de praktijk van het boeddhisme, maar al gauw treedt er een gewenning op en loop je een mistbank van vooroordelen,verwachtingspatronen en gewoontes binnen. Je hebt het idee dat je niets opschiet, dat het niet werkzaam is of dat je misschien iets fout doet. Om een oplossing te zoeken ga je boeken lezen, daar lees je dingen die onbereikbaar lijken, Boeddha’s die jaren lang mediteren, monniken die hun leven in kloosters slijten. Jammer dat je het boekje van Suzuki Roshi “Telkens weer opnieuw beginnen” nog niet tegen bent gekomen. Dit gezoek helpt je uiteindelijk geen stap verder, je vergelijkt, kijkt hoe anderen het deden en bent ontevreden met je eigen resultaten. Kortom,.. door kookboeken te lezen gaat je honger niet over. Jij moet het doen, je hebt niets aan de ervaring van een ander, je proeft niks als die vertelt hoe lekker dat stuk appeltaart was. Je zult zelf je appels moeten schillen, het deeg maken en de oven aansteken. Natuurlijk is het handig als iemand je daarbij aanwijzingen geeft, maar jij moet het doen. Niemand kan voor jou eten, proeven, plassen, lachen, huilen, pijn hebben, of gelukkig zijn.

Wat heb je er aan dat Boeddha verlicht is, wat heb je er aan als een ander appeltaart eet. Jij behoort (en kunt) de ervaringsdeskundige te zijn, wie zou het anders moeten zijn? Dit is de kern van het boeddhisme: jij. Buiten jezelf is er niets te vinden, hoe kun je weten wat geluk is als alleen de buitenstaanders dat zijn? Jij bent geluk en al het andere. Het fundament van iedereen is ‘Hongaku’ (aangeboren boeddhaschap) iedereen bezit de boeddhanatuur en kan die verwezenlijken.

De methode die hiervoor gebruikt wordt is de praktijk van het boeddhisme, een onderwerploze meditatietechniek. Althans dat is zo als ik het geleerd heb, er wordt uitgegaan van stille beschouwing of belichting (Shikantaze). Dit gebeurt in stappen: men begint met het tellen van de ademhaling (Shusokakan) om vervolgens beide technieken toe te passen. De grondlegger van de Daruma-zen die ik beoefen is Dainichi Nōnin, die leefde in de  12e eeuw. Hij was monnik van het Tendai boeddhisme. maar kreeg twijfels omtrent de leer dat de mens van nature boeddha is. Hij vroeg zich namelijk af: “Als de mens al van oorsprong boeddha is, waarom zoekt hij dan verlichting en oefent hij zich spiritueel? En waarom hebben in het verleden alle boeddha’s van de drie tijdsdimensies zich spiritueel geoefend?” Tot hij Chinese geschriften in zijn bezit krijgt die hem de techniek van Shikantaze aanreiken. Zonder aflaten oefent Nonin zich in de objectloze meditatie techniek tot hij Daikensho bereikt, een vereenzelviging met zijn werkelijke natuur “hongaku” (本覚).

Het is een simpele methode maar wat het moeilijk maakt is het vol te houden, we laten ons zo graag door onze gedachtestroom meeslepen, zo ver dat we de weg naar onszelf volledig bijster zijn. Daarom zijn er ceremonies, regels en plichtplegingen toegevoegd aan de simpele methode van ‘zitten’. Het dagritme is zo een strak programma dat je belet om ‘dan weer eens hier of dan weer eens daar te kijken’, zo verlies je de kijk op jezelf niet. Deze vorm van boeddhisme is niet bedoeld om je kleine behoeftes te pamperen, is er niet op gericht om succesvol te worden. Ze is er opgericht om de grootste schat in het universum te vinden, je werkelijke zelf.

Het zencentrum in Bemmel houdt op 30 april open huis.

Categorie: Columns, Zen, Zeshin van der Plas Tags: kussen, meditatie, zitten

Lees ook:

  1. ‘Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen’
  2. Zenboeddhisme is geen wellness
  3. Kussen onder je kont
  4. ‘Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.