• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Japans boeddhisme » Bodai deel VII – een zware last

Bodai deel VII – een zware last

13 februari 2016 door Zeshin van der Plas

Na verloop van tijd zag hij iemand met een bos takken op z’n rug voor zich lopen. Nadat Bodai hem ingehaald had, zag hij dat het een oud mannetje was en dat hij het behoorlijk zwaar had met zijn last. Bodai zei: ‘goeie middag, volgens mij gaan we de zelfde kant op. Zal ik een poosje de takken voor u dragen?’

‘Hoezo? Mankeert er soms iets aan me dat ik een heilige monnik mijn werk moet laten doen? Ik ben niet uit op verlichting, nog niet’, antwoordde het oude mannetje. ‘Ik ben verplicht om u wat te geven zodat u zich aan uw heilige taak kan weiden. Laten we mijn maaltijd maar delen.’ Dat was niet tegen dovemansoren gezegd, Bodai had al anderhalve dag niets gegeten.

Het mannetje legde zijn takken in het gras en zei: ‘Ahhhh, dat lucht op, een mens sjouwt wat met zich mee, zeg!’. Bodai spreidde zijn dekens uit en het mannetje pakte in bladeren verpakte rijst met groente uit zijn tas. ‘Kom maar op met uw kom, eerwaarde’, zei het mannetje. Bodai pakte zijn kom en het mannetje verdeelde zijn maaltijd. ‘Ben je al lang onderweg’, vroeg de oude man. ‘Vier dagen’, zei Bodai. ‘Je gaat zeker naar Waikali,’ zei het mannetje. ‘Ja, ik ben op weg naar het klooster van de ‘Diepe Vrede’,’ antwoordde Bodai.

‘In ‘Waikali’ staat de school van de eerwaarde Lama Arala Kalama’, antwoordde Bodai met volle mond. ‘Naar het klooster van de ‘Diepe Vrede’, ‘vroeg de oude man. ‘,Moet je daar iets brengen, een boodschap of zo?’  ‘Ja, eh nee, ik eh…’ ‘Ja wat is het nou, ja of nee?’ Nou… ik heb een brief van mijn meester die ik moet afgeven met de vraag of ik bij eerwaarde ‘Lama Arala’ in de leer mag.’ Zo een opleiding  gaan doen, voor Lama gaan leren. Tjonge jonge jonge, weet je dat wel zeker.’’  Bodai knikte omdat hij net een lepel rijst in zijn mond had gestoken.

Met een scheef hoofd keek het mannetje hem met zijn kraaloogjes doordringend aan. Toen vroeg hij: ‘Weet je allemaal wat je opgeeft als je voor lama in de leer gaat? Bodai likte zijn kom uit en antwoordde: ‘Nee, maar het kan nooit veel zijn want alles wat ik heb zijn mijn kleren, mijn kommen en mijn deken, o ja en mijn toiletspullen.’

Tja, zei het mannetje, dat is inderdaad niet veel maar ben je nog niet iets vergeten?’ ‘Ja natuurlijk wat stom, ik was mijn slippers vergeten.’ ‘Nou nee, dat is niet wat ik bedoel. Wat dacht je van je vrijheid?’ ‘Vrijheid’, antwoordde Bodai. ‘Wat is vrijheid, en heb ik die ook?’ ‘Tjonge jonge jonge’, zei het mannetje, ‘vrijheid is de speelruimte die je in het leven hebt, vrijheid is gaan slapen als je slaap hebt, eten als je honger hebt, plassen als je plassen moet. Van vrijheid krijg je een mooie slaperige buik, van vrijheid wordt je welgesteld. Als je voor lama gaat studeren dan moet je je vrijheid opgeven.

Bodai antwoordde: ‘Hoe kan ik iets opgeven wat ik niet heb’. ‘Niet hebt, niet hebt…’, zei het mannetje, ‘je kunt nu gaan en staan waar je wilt en als je voor lama gaat studeren geef je dat allemaal op’.  ‘U snapt het niet zo goed’, zei Bodai. ‘‘Dacht u dat ik voor lama zou gaan studeren als ik kon gaan en staan waar ik wil.’

tekening boeddha kind‘Wie houd je tegen’, zei het oude mannetje. Wie houdt mij tegen, mijn gevoel houdt mij tegen, pijn houdt mij tegen, verdriet houdt mij tegen. ‘t is nog al wat’, zei het mannetje ‘ Aan gevoel heb je niks, je hebt er alleen maar last van. ‘Ja’, alsof ik dat niet weet’, zei Bodai ‘maar hoe kom je er van af, gevoel is net kauwgom, als je, je ene hand schoon hebt dan zit je andere hand geplakt en o wee als het in je haar terecht komt, dan loop je van schaamte weken lang met een kale kop.’

‘He, daar zeg je zo wat’, zei het mannetje. ‘Zouden daarom alle monniken een kale kop hebben’?   ‘Kom laten we verder gaan’, het mannetje borg zijn eetgerei op. Bodai rolde een beetje mokkend zijn deken op, pakte zijn kommen in. Behendig slingerde het oude mannetje de bos takken op zijn rug en zegt: ‘Nirwana, samsara, het maakt niet uit.’ Samen liepen ze verder. ‘Het mannetje zei: Valt nie mee hè, al dat leven en wat je daar in tegen komt’. Hij zette flink de pas er in en begon een vreemd liedje te zingen.

‘Dukka dukka dukka
pijn dat is Rupa
Niet willen is Tanhna
Zoek naar Nirodha
Langs het paadje
van Arya Magga
Kom je bij Sunyata’

Bodai was nog steeds een beetje pissig omdat zijn gevoelens zo in de weg zaten. ‘Nog steeds een beetje nijdig’, vroeg het mannetje. ‘Kom zing het liedje maar mee, dat lucht op’. Samen zongen ze de hele weg het liedje tot Bodai het uit zijn hoofd kende.

Toen ze in de verte de torens van een stad zagen zei het mannetje ‘ Ik moet hier afscheid van je nemen, ik ga hier rechtsaf. ‘ ‘Nou, dan wens ik u een goede reis verder’, zei Bodai. Het mannetje liep een klein kronkelpaadje op en Bodai vervolgde alleen zijn weg. Hij draaide zich nog één maal om, het mannetje zwaaide naar hem en riep: ‘Gewoon rechtdoor.’  Bodai stond aan de grond genageld, het mannetje was als door de mist opgelost. ‘Gewoon rechtdoor’,  galmde door zijn hoofd. Na te zijn bekomen van zijn verbijstering liep hij verder richting de stad, de hele weg spookte het liedje door zijn hoofd.

‘Dukka dukka dukka
pijn dat is Rupa
Niet willen is Tanhna
Zoek naar Nirodha
Langs het paadje
van Arya Magga
Kom je bij Sunyata’

Het klooster van de Diepe Vrede lag net buiten de stad tegen een berghelling aan. Om half vier liep Bodai de poort binnen. In de tuin voor de tempel was een monnik aan het vegen. Bodai vroeg: ‘Is de lama thuis?’ ‘Kom maar mee’, zei de monnik. Samen liepen ze naar de zijkant van de tempel waar een houten plank aan een touw hing. Onder aan de plank hing een houten hamer. ‘Sla maar drie keer op de plank en dan zal de lama wel komen’, zei de monnik.

De monnik ging weer door met vegen en Bodai sloeg drie keer op de plank. Even later ging er een schuifdeur open en een vriendelijke oude lama met een kaal hoofd wenkte dat hij binnen moest komen. Hij legde een kussen neer voor Bodai en zei: ‘Ga zitten, wil je thee?’ ‘Nou graag’, antwoordde Bodai. ‘Hoe is het met je vader en moeder, weten ze dat je hier bent,’ vroeg de lama ‘Ik weet het niet, ik heb ze al zeven jaar niet gezien’, zei Bodai. ‘Heb je nog broers en zussen’, vroeg de lama. ‘Ik weet het niet, toen ik ben weggelopen had ik nog geen broers of zussen,’ antwoordde Bodai.

‘Zo,…. dus je bent weggelopen, wil je na al die tijd niet naar huis, heb je geen heimwee’, vroeg de lama. ‘Jawel, ik heb wel heimwee naar een thuis en een familie, maar geen heimwee naar mijn ouders en hun thuis,; antwoordde Bodai. ‘Juist’, zei de lama. ‘En wat kom je hier doen? ’Ai,  op die vraag had Bodai niet gerekend en snel bedacht hij: ‘Ik zou graag bij u in de leer komen’. ‘En je huis en je familie dan’, vroeg de lama. Bodai dacht na en zei peinzend: ‘Dat kan overal zijn, waarom niet hier?’  De lama glimlachte, hij riep naar een monnik in de tempel: ‘Ananda, kom eens hier. Leg eens aan Bodai uit hoe hij moet mediteren.

‘Hallo Bodai’, zei Ananda ‘ ga je met mij mee?’

Volgende week zaterdag deel acht in deze serie.

 

Categorie: Columns, Japans boeddhisme, Zen, Zeshin van der Plas Tags: bodai

Lees ook:

  1. Bodai en het redden van alle levende wezens
  2. Bodai XV – ‘Ik ben geen bedelaar, maar een monnik’
  3. Bodai deel XX – Het boze herderinnetje
  4. Bodai III- Zwerver zonder lichaam

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.