• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » B'eter » Jana- Wat at de Boeddha?

Jana- Wat at de Boeddha?

5 december 2015 door Refreshing Earth of the Heart

Wat at de Boeddha. Geen recept vandaag – Jana slaat een weekje over (maar brengt wel verslag uit).

Ik lees momenteel het boek Old Path White Clouds, Walking in the footsteps of the Buddha van Thich Nhat Hanh. Daarin wordt de levensloop van prins Siddhartha beschreven vanuit het perspectief van Svasti, een weesjongen die (aan het begin van het boek) zijn broertjes en zusjes onderhoudt door buffels te hoeden. Ik heb me proberen te verdiepen in het voedsel uit die tijd. In het boek eet Svasti meestal een homp rijst (zilvervliesrijst), verpakt in een bananenblad met hooguit soms wat sesamzout erbij. Heel af en toe eten de kinderen een zelfgevangen visje, en platte chapati broden.

De Boeddha  dronk onder andere melk en at rijstepap met melk en honing. Zijn laatste maaltijd bestond uit ‘varkensmals’ (sukaramaddava)  en tot nu toe is over de aard van dit gerecht geen duidelijkheid gekregen. Sommigen noemen het varkensvlees, anderen zachte bamboespruiten en weer anderen paddenstoelen, mogelijk een soort truffel. De Boeddha vermoedde al dat het gerecht niet zuiver was en vroeg Cunda, de smid die hem de maaltijd voorzette, het niet aan de monniken aan te bieden. Zelf at hij er wel van, om de gastheer niet tegen het hoofd te stoten. Kan ik hier een recept voor deze rubriek uit destilleren? Zo ver ben ik nog niet, daarom vandaag geen recept.

Wikidharma  heeft een overzicht gemaakt van verwijzingen naar voedsel uit de oude geschriften. Naast de paddenstoelen van het laatste maal is er sprake van dikke rijstepap met melk en geklaarde boter, wilde rijst, gerst, gerstepap, rijst met granen, rijst met curry, mango, sla, fruit, gestoomde gerst met rijst, honingballen, groentes, melk, rijstepap met water en klonten honing, groente en brood, honing, suiker, molasse, rijst-korst, koek, rietsuiker, soep, rijstpudding, bonen.

Wij leven nu duidelijk in een andere tijd. Aardappels, mais, pompoenen, tomaten en dergelijke waren er nog niet en veel handel was er ook nog niet dus men at veelal uit eigen streek. Met door buffels voortgetrokken ploegen werden kleine akkertjes voor tarwe en gerst aangelegd. Arme mensen hadden waarschijnlijk een erg eenzijdig dieet met kans op allerlei tekorten. Rijke mensen hadden waarschijnlijk allerlei kruiden als kardemom, kaneel en komijn, en konden lekkere curry’s maken met groenten en vlees. Ze konden zich geklaarde boter en allerlei vetten veroorloven. Linzen waren er ook al, misschien kikkererwten.

Ik heb het geprobeerd, een buffelherdersmaaltijd met alleen wat gekookte zilvervliesrijst met een beetje zout en sesamzaadjes, en, vooruit, een snufje garam masala. Ik heb het met volle aandacht opgegeten met mijn gedachten bij de armen uit de tijd van de Boeddha maar me ervan bewust dat ook in deze tijd niet iedereen genoeg te eten heeft, of de luxe heeft van gevarieerde voeding.

Beter schets van een banaanblad maaltijd
Schets uit het reisdagboek van Jana.

Het idee was om voor deze rubriek te bereiden wat de Boeddha na zijn verlichting als eerste maaltijd had gegeten. Het verhaal gaat dat twee koopmannen voor hem “mantha” en “madhupindika” hebben bereid. Mantha is een soort pap of gruwel gemaakt van gerst dat eerst is geroosterd en daarna grof gemalen. Dit was een goede basis voor een maaltijd om mee te nemen op tochten: voedzaam en lang houdbaar. Maar naar onze maatstaven waarschijnlijk niet echt smakelijk. Madhupindika betekent zoiets als zoete balletjes. Er zijn wat ideeën wat dat zou kunnen zijn, een soort oliebolletjes gedrenkt in suikerstroop.

Helaas ben ik nog niet in de gelegenheid geweest om deze gerstegruwel met oliebolletjes te maken. Wordt vervolgd.

De schets is uit een Indiaas eettentje in Maleisië. Het eten wordt geserveerd op een bananenblad. Mogelijk heeft Siddhartha als prins dergelijke rijke maaltijden genuttigd.

Categorie: B'eter, Boeddhistisch leven, Voedsel Tags: gerst, Jana Verboom, mantha, melk, rijst, varkensvlees

Lees ook:

  1. Refreshing Earth of the Heart – Wat at de Boeddha?
  2. Refreshing earth of the heart – Wat at de Boeddha?
  3. B’eter- Sojabonenhummus
  4. Waarom eten we vaak meer dan we nodig hebben (2)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Hester zegt

    11 december 2015 om 14:48

    Leuk im te lezen, kij uit naar het vervolg :-)

Primaire Sidebar

Door:

Refreshing Earth of the Heart

Ecoloog, heeft een passie voor de natuur en koken. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.