• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » De straatretraite van Ellen Eggerdink- aandacht en een praatje

De straatretraite van Ellen Eggerdink- aandacht en een praatje

19 november 2015 door Eunice Frijde

De afgelopen tien jaar is het aantal boeddhistische gemeenschappen in Nederland toegenomen. Ik ben enorm benieuwd naar het verhaal hierachter: wat doen boeddhisten op hun meditatiekussen, hoe passen ze de wijsheden uit de dharma (teachings van de Boeddha) in het dagelijkse leven toe en hoe gebruiken zij boeddhistische wijsheden om een positieve impact te maken op onze moderne westerse samenleving?

In de tweeluik: ‘Zen op straat’ het verhaal van twee zenboeddhisten, Ellen Eggerdink (56) uit Nijmegen en Harriet Marseille (54) uit Leidschendam. Zij deden afgelopen oktober de vierdaagse straatretraite van de Zenpeacemakers in Keulen, onder begeleiding van Frank De Waele Sensei. Een groep van tien zenboeddhisten leefde vier dagen op straat met alleen een slaapzak en de kleren die ze aanhadden. Geld voor eten bedelden ze bij elkaar.

Ik ben enorm benieuwd hoe Ellen en Harriet de vier dagen op straat in Keulen hebben beleefd, welke inzichten ze hebben opgedaan en of dit een impact heeft op hun dagelijkse activiteiten. In het eerste deel: ‘Aandacht en een praatje’ het verhaal van Ellen. In het tweede deel vertelt Harriet het verhaal van de ‘De dakloze mentor’.

Zen op straat: aandacht en een praatje

Voor de straatretraite had Ellen nooit een straatkrant gekocht of een praatje gemaakt met een dakloze, zelfs niet met de dakloze man in het winkelcentrum bij haar om de hoek. Maar sinds haar deelname aan de straatretraite is er iets in haar veranderd: ‘Doordat ik deel heb uitgemaakt van het leven op straat en omdat ik zelf heb gebedeld, kan ik mij nu beter inleven in de bedelaar. Ik weet nu hoe het voelt als iemand je wat geeft: even een moment van liefde, vrijgevigheid en aandacht. Dat gevoel wil ik ook graag aan een ander geven.

Zen Peacemakers logoTijdens de straatretraite moest ik mijzelf ertoe zetten om te bedelen, maar als ik eenmaal bezig was, werd het ook bijna een sport en durfde ik ook aan de mensen te vragen van wie ik eigenlijk dacht dat ze geen geld zouden willen geven. Dat leverde positieve en negatieve reacties op; soms waren mensen niet aardig of gaven ze wat kleingeld maar kon er geen glimlach van af. Tijdens het bedelen waren de mensen die ik tegenkwam op straat eigenlijk allemaal spiegels: ik leerde hoe ik op een prettige wijze contact kan maken en dit was enorm waardevol.’

Oefenen in niet weten en erkennen wat is

Vier dagen bedelen om voedsel te kunnen kopen en iedere keer opnieuw afwachten hoe mensen op jou als bedelaar zullen reageren, een mooie oefening in ‘niet weten en het erkennen wat is’; dit zijn twee van de drie uitgangspunten van de Zenpeacemakers. Ellen vroeg diverse mensen op straat om een bijdrage en twee keer ontroerde een gift haar enorm. ‘Op de tweede dag sprak ik een vrouw en man aan terwijl we eigenlijk voldoende geld bij elkaar hadden gebedeld om te kunnen eten. Ik had zoiets van: ik vraag nog een laatste keer een bijdrage. Ik liep naar de overkant van de straat en de vrouw gaf vijftig cent en de man vijf euro. Ik schrok! Ik voelde me schuldig dat ik zoveel geld kreeg van die man terwijl het bedelen eigenlijk niet noodzakelijk was.

Slaapplek en karton

Een soortgelijk gevoel ervoer ik op een andere dag: ik had twee goede maaltijden genuttigd en mijn buik zat echt vol want we hadden die ochtend voor anderhalve euro  een flink ontbijt gekregen en ik had meer voedsel op mijn bord dan ik thuis voor mezelf opschep. In de middag aten we een warme lunch voor drieënhalve euro bij één van de sociaal geëngageerde projecten die we bezochten. Daarna maakte ik een lange wandeling zoals we iedere middag deden, zonder doel behalve alvast uitkijken naar een geschikte slaapplek voor de nacht en indien nodig, naar karton om op te slapen.

Zenpeacemakers Keulen straatretraite Ellen Eggerdink in gesprek
Ellen Eggerdink in gesprek.

Die dag viel mijn oog op een vegetarisch-Indiaas eethuisje. Mijn favoriete eten! Ik ging met mijn volle buik naar binnen en legde uit dat ik op straat leefde, geen geld had en vroeg om wat te eten. Die mevrouw pakte direct een bord, zo één met van die vakjes, en schepte allerlei lekkere hapjes op. Ik was zo verbaasd dat ik niks meer durfde te zeggen. Ik had gehoopt dat ze een lekker hapje mee zou geven en dat ik het met de groep zou kunnen delen. Wellicht zou ze doorvragen en dan had ik wat over onze straatretraite kunnen vertellen, maar dit was boven mijn verwachting! Ik heb nog nooit zo lekker Indiaas gegeten maar tegelijkertijd voelde ik me ook heel erg opgelaten; alsof ik misbruik maakte van haar hartelijkheid. Toen ik klaar was met eten, ruimde ik het dienblad op en bedankte haar. Ze klopte op mijn schouder en zei dat ik altijd terug mocht komen als ik honger had. Een gevoel van schaamte kwam bij mij naar boven en ik liep met tranen in mijn ogen de zaak uit.’

Positieve actie

De toegevoegde waarde van de retraite zat niet alleen in het contact dat Ellen had met de mensen die ze ontmoette en wat het in haar losmaakte, maar ook hoe het gebedelde geld en de deelnemersbijdrage werden besteed. Ze legde uit: ‘Doordat ik bedelde kon ik ook weer geld geven aan andere bedelaars. En we hebben een gedeelte van onze deelnemersbijdrage aan de straatretraite gedoneerd aan een vrouwenopvang.

Als ik nu op straat kom en een dakloze vraagt mij om geld, zal ik altijd wat geven. Zo voelt het nu althans, en in de praktijk moet nog blijken of ik het echt doe. Ik denk dat de straatretraite in mij heeft losgemaakt dat ik toegankelijker en opener ben geworden en ik mij realiseer dat ik ook andere mensen blij kan maken met aandacht en een praatje. Ik zal deze ervaring ook delen met mijn zen cursisten en andere mensen. Dat zal links of rechts iets met hen doen, het werkt echt zo! Daar geloof ik in: dat is de impact van zen op straat.’

Morgen in het BD deel twee: Zen op straat: de dakloze mentor.

Zenpeacemakers Keulen oktober 2015 groepsfoto

Categorie: Interviews, Zen Tags: Ellen Eggerdink, Eunice Frijde, Harriet Marseille, Keulen, sen peacemakers, straatretraite, Zenpeacemakers

Lees ook:

  1. Zen op straat: de dakloze mentor
  2. Kleine pijnlijke stapjes, grote stappen in menselijkheid
  3. Zen en wijn – Martin Kieninger: ‘Ik vier het leven’
  4. Zen en wijn – Martin Kieninger: ‘Ik vier het leven’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Eunice Frijde

Eunice Frijde leeft als een moderne nomade en werkt als spiritual-storyteller. Vanaf 2006 mediteert ze en volgt ze trainingen bij Phuntsok Chö Ling in Rotterdam. Eunice richt zich met name op het integreren van haar boeddhistische beoefening in het dagelijkse leven: het leven beschouwt zij als de ultieme kans om haar mind te trainen. spiritual-storytelling.com 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.