• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Taigu – Vrij en blij

Taigu – Vrij en blij

15 november 2018 door Jules Prast

Er kan zich een gevoel van vrijheid en blijheid meester van je maken wanneer je weet te verwijlen in een staat van geen bereiken en geen niet-bereiken.

Een gevoel ook van vastberadenheid en geloof: dit is waar boeddhisme over gaat. En zo impermanent als alle dingen zijn, je kunt dit gevoel soms ook een tijdje kwijt raken. Maar wanneer je de verwarring van je afschudt, en de dingen weer ziet zoals ze zijn, dan keert het gevoel terug van vrijheid en blijdschap.

Een tijdlang heb ik mij in mijn gedachten en in mijn artikelen druk gemaakt over de vraag welke vormen van maatschappelijke actie passen bij boeddhisme. Op zichzelf is dit een valide vraag. Maar wanneer je verwijlt in een toestand van geen bereiken en geen niet-bereiken, dan kantelt je perspectief. Wat precies kun je in de wereld eigenlijk veranderen? En wat daarvan ligt binnen het bereik van boeddhisme? In dit licht ben ik me aan het herbezinnen op de vraag wat in welke situatie beter past: interventie en actie, of doen door niet te doen.

De vrijheid waarover ik het heb is geen politieke vrijheid. Het gaat ook niet om intellectuele vrijheid of vrijheid van meningsuiting. Ik zeg niet dat deze vrijheden niet van belang zijn. Integendeel zelfs.

Maar ik heb het over de vrijheid een Waar Mens te zijn, in de geest waarin Hisamatsu (Japan, 20e eeuw) en diens verre voorganger Linji (China, 9e eeuw) hierover spraken. Er ligt een hele dimensie open: deze vrijheid onder de mensen te brengen, hun hiervoor de ogen te openen, zou dat niet een passende invulling zijn van onze gelofte om bevrijding te brengen aan alle levende wezens?

Ook al voelen met mij vele zenboeddhisten de hartenklop van Hisamatsu’s inspiratie, zijn uitdaging aan de wereld ligt er niet minder wijd door open. Ik vraag mij af bij welke westerse denkbewegingen uit heden en verleden ik aansluiting kan vinden als het gaat om vrijheid voorbij alle vrijheid. Stephen Batchelor schreef hier een mooi boek over, Alone with Others: An Existential Approach to Buddhism (1983).

Voordat ik echter, geheel in stijl, voor mijzelf een nieuwe baal hooi op de vork laad, voelt het alsof vrijheid en blijheid een beroep op mij doen hier nu eens van af te zien. Wat ligt binnen mijn onmiddellijke bereik in mijn kleine wereld thuis en met de kring van mensen met wie ik contact onderhoud? Ik voel behoefte aan stilte, veel stilte, en tijd voor meditatie, zitten, zitten en nog eens zitten, om de vrijheid en blijdschap zich te laten verdiepen, en ruimte te creëren waarbinnen het antwoord op de vraag ‘Wat nu?’ verder kan groeien en uiteindelijk spontaan geboren kan worden.

Toevertrouwen (shinjin) is voor mij een sleutelbegrip geworden, een tweede natuur in meditatie en leven. Amida (okay, een voorstelling die boeddhanatuur verpersoonlijkt) is altijd bij mij of beter: ik ben altijd ‘in’ hem. Als ik slaap, dan rust ik in zijn hand, als ik wandel dan loopt hij met me mee, als ik de sangha bezoek dan kom ik hem in ieder ander daar aanwezig tegen. Als boeddha is Amida, samen met andere verlichte wezens, ook een vertegenwoordiging van compassie. Na lang zoeken begint de kracht daarvan in mij aan te zwellen. ‘Zoekt niet, en gij zult vinden’, is hier van toepassing; ook dit behoort tot de dimensie van geen bereiken en geen niet-bereiken.

De Ware Mens onthult zich in ons gewone mens-zijn, wanneer we hier vanuit het juiste perspectief naar kijken en dienovereenkomstig handelen – of niet.

Namu Amida Butsu,

Taigu

 

Categorie: Columns, Jules Prast, Zen Tags: Hisamatsu, Linji, Stephen Batchelor, stil, Taigu Prast, verplichting, vrij, vrijheid, ware mens

Lees ook:

  1. Taigu – Oude en nieuwe zenideologie ontleed
  2. Jules – Vrijheid en vrede
  3. Satori
  4. Taigu – Het eerdere en het latere

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. marein zegt

    16 november 2018 om 00:32

    ik vind het leuk je weer (wat vaker) te lezen. en de flauwe opmerking is dan dat jij dat bereikt hebt.

  2. Piet Nusteleijn zegt

    16 november 2018 om 09:15

    Taigu, een prachtige overweging. Je wordt bedankt.
    Na de eerste regel bedacht ik: inderdaad, “we zijn vrijheid en vreugde (blijheid)”.
    Wanneer je roerloos blijft, wordt je hierdoor “overmeesterd”.
    Je moet er niet voor gaan liggen…dan blijft je er min of meer door “beheerst”. Je mag erop vertrouwen dat dit leidt tot juiste actie.
    Met groet.

  3. Louis zegt

    16 november 2018 om 10:36

    When we bear witness, when we become the situation – homelessness, poverty, illness, violence, death – the right action arises by itself. We don’t have to worry about what to do. We don’t have to figure out solutions ahead of time. Peacemaking is the functioning of bearing witness. Once we listen with our entire body and mind, loving action arises.

    Bernie Glassman

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde
    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip
    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.