• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Taigu – Vrij en blij

Taigu – Vrij en blij

15 november 2018 door Taigu

Er kan zich een gevoel van vrijheid en blijheid meester van je maken wanneer je weet te verwijlen in een staat van geen bereiken en geen niet-bereiken.

Een gevoel ook van vastberadenheid en geloof: dit is waar boeddhisme over gaat. En zo impermanent als alle dingen zijn, je kunt dit gevoel soms ook een tijdje kwijt raken. Maar wanneer je de verwarring van je afschudt, en de dingen weer ziet zoals ze zijn, dan keert het gevoel terug van vrijheid en blijdschap.

Een tijdlang heb ik mij in mijn gedachten en in mijn artikelen druk gemaakt over de vraag welke vormen van maatschappelijke actie passen bij boeddhisme. Op zichzelf is dit een valide vraag. Maar wanneer je verwijlt in een toestand van geen bereiken en geen niet-bereiken, dan kantelt je perspectief. Wat precies kun je in de wereld eigenlijk veranderen? En wat daarvan ligt binnen het bereik van boeddhisme? In dit licht ben ik me aan het herbezinnen op de vraag wat in welke situatie beter past: interventie en actie, of doen door niet te doen.

De vrijheid waarover ik het heb is geen politieke vrijheid. Het gaat ook niet om intellectuele vrijheid of vrijheid van meningsuiting. Ik zeg niet dat deze vrijheden niet van belang zijn. Integendeel zelfs.

Maar ik heb het over de vrijheid een Waar Mens te zijn, in de geest waarin Hisamatsu (Japan, 20e eeuw) en diens verre voorganger Linji (China, 9e eeuw) hierover spraken. Er ligt een hele dimensie open: deze vrijheid onder de mensen te brengen, hun hiervoor de ogen te openen, zou dat niet een passende invulling zijn van onze gelofte om bevrijding te brengen aan alle levende wezens?

Ook al voelen met mij vele zenboeddhisten de hartenklop van Hisamatsu’s inspiratie, zijn uitdaging aan de wereld ligt er niet minder wijd door open. Ik vraag mij af bij welke westerse denkbewegingen uit heden en verleden ik aansluiting kan vinden als het gaat om vrijheid voorbij alle vrijheid. Stephen Batchelor schreef hier een mooi boek over, Alone with Others: An Existential Approach to Buddhism (1983).

Voordat ik echter, geheel in stijl, voor mijzelf een nieuwe baal hooi op de vork laad, voelt het alsof vrijheid en blijheid een beroep op mij doen hier nu eens van af te zien. Wat ligt binnen mijn onmiddellijke bereik in mijn kleine wereld thuis en met de kring van mensen met wie ik contact onderhoud? Ik voel behoefte aan stilte, veel stilte, en tijd voor meditatie, zitten, zitten en nog eens zitten, om de vrijheid en blijdschap zich te laten verdiepen, en ruimte te creëren waarbinnen het antwoord op de vraag ‘Wat nu?’ verder kan groeien en uiteindelijk spontaan geboren kan worden.

Toevertrouwen (shinjin) is voor mij een sleutelbegrip geworden, een tweede natuur in meditatie en leven. Amida (okay, een voorstelling die boeddhanatuur verpersoonlijkt) is altijd bij mij of beter: ik ben altijd ‘in’ hem. Als ik slaap, dan rust ik in zijn hand, als ik wandel dan loopt hij met me mee, als ik de sangha bezoek dan kom ik hem in ieder ander daar aanwezig tegen. Als boeddha is Amida, samen met andere verlichte wezens, ook een vertegenwoordiging van compassie. Na lang zoeken begint de kracht daarvan in mij aan te zwellen. ‘Zoekt niet, en gij zult vinden’, is hier van toepassing; ook dit behoort tot de dimensie van geen bereiken en geen niet-bereiken.

De Ware Mens onthult zich in ons gewone mens-zijn, wanneer we hier vanuit het juiste perspectief naar kijken en dienovereenkomstig handelen – of niet.

Namu Amida Butsu,

Taigu

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Jules Prast, Zen Tags: Hisamatsu, Linji, Stephen Batchelor, stil, Taigu Prast, verplichting, vrij, vrijheid, ware mens

Lees ook:

  1. Satori
  2. Vrijheid en vrede
  3. Taigu – veranderlijk en onveranderlijk
  4. Taigu Prast – De kinderen van het licht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. marein zegt

    16 november 2018 om 00:32

    ik vind het leuk je weer (wat vaker) te lezen. en de flauwe opmerking is dan dat jij dat bereikt hebt.

  2. Piet Nusteleijn zegt

    16 november 2018 om 09:15

    Taigu, een prachtige overweging. Je wordt bedankt.
    Na de eerste regel bedacht ik: inderdaad, “we zijn vrijheid en vreugde (blijheid)”.
    Wanneer je roerloos blijft, wordt je hierdoor “overmeesterd”.
    Je moet er niet voor gaan liggen…dan blijft je er min of meer door “beheerst”. Je mag erop vertrouwen dat dit leidt tot juiste actie.
    Met groet.

  3. Louis zegt

    16 november 2018 om 10:36

    When we bear witness, when we become the situation – homelessness, poverty, illness, violence, death – the right action arises by itself. We don’t have to worry about what to do. We don’t have to figure out solutions ahead of time. Peacemaking is the functioning of bearing witness. Once we listen with our entire body and mind, loving action arises.

    Bernie Glassman

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (1961) is historicus, auteur en zenboeddhist met een zwak voor de nembutsu. Hij laat zijn geest vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
31 mrt
Online service Bibliotheek Stichting Bodhisattva
31 mrt 23
01 apr
Energiecentra in balans | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
1 apr 23
01 apr
Ontdek het Boeddhisme
1 apr 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen zijn en denken vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 89 – 1aprilkikkerinjebil
    • Extinction Rebellion bezet stadhuis bij actie tegen Amsterdamse kolen  
    • Boeddhistische doeners en denkers – de serie (65)
    • Tibetaanse schrijver veroordeeld tot 4 jaar voor verdediging Tibetaanse taal

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens