• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Positiviteit als dharma-oefening: De geest

Positiviteit als dharma-oefening: De geest

6 november 2020 door Ujukarin

Op  je pad vanuit nitwit-qua-beoefening naar (hopelijk) verlicht wezen, beginnen velen van ons met enige introspectie en meditatie. Zodra daarin wat beweging zit, en je enige ‘interne integratie’ doorleefd hebt, is het makkelijker om andere stukken van het dharmische pad op te pakken. De volgende stap wordt wel eens in de vergaarbak ‘ethiek’ geschoven, maar die term is voor velen niet al te bemoedigend, ik zou het eerder vaardig (of positief) handelen of kusala karma noemen ‘handelen zoals je de inspiratie van de verlichten begrepen hebt’.

En in dit kleine drieluik –vandaag deel een de geest- wil ik je meenemen naar drie voorbeelden van zeer concreet toegepast vaardig handelen conform de eeuwenoude indeling lichaam, spraak en geest. Beginnend met de geest, omdat die weliswaar het moeilijkst te doorgronden en bij te sturen is, maar toch de bron van handelen. Uiteindelijk is niet-vaardig handelen en niet-vaardig spreken namelijk altijd verbonden met de onzuivere stukjes in je eigen geest.

Het voorbeeld komt ditmaal uit de zentraditie, altijd een bron van diep-doorsnijdende waarheden, al hoef je ze niet altijd als letterlijk gebeurde historie te beschouwen.

Een jongeman in Japan had na een goede opleiding met twaalf ambachten en dertien ongelukken en veel feesten zijn hele startkapitaal erdoorheen gejaagd. Hij walgde uiteindelijk zozeer van zichzelf dat hij maar één uitweg zag: naar het dichtstbijzijnde klooster lopen en zich aanmelden als zenmonnik. Het was niet uit totale roeping om monnik te worden, maar het leek een uitweg om tóch nog iets van zijn leven te maken. Zoals de traditie luidt werd hij niet direct binnen gelaten, maar mocht hij een aardige tijd buiten in de kou wachten – misschien wel dagenlang geknield in de sneeuw zittend. Uiteindelijk meldde de abt, een ietwat barse oude man, dat hij binnen op gesprek mocht komen. Het werd een wat eenzijdige conversatie, de jongeman als spraakwaterval-vol-meegemaakte-malheur en de abt vooral zwijgend toehoorder. Maar uiteindelijk vroeg de abt ‘Is er tenminste iets waar je wél goed in bent?’. Na enig nadenken antwoordde de jongeman ‘Nou, ahum, ik kan een beetje schaken.’ De abt vroeg daarna om een zekere monnik erbij te roepen.

De monnik was ook oud, en had tientallen jaren beoefening erop zitten. Vervolgens vroeg de abt om zijn zwaard te laten brengen, en het werd op tafel gelegd naast een schaakbord. De abt zei tegen de jongeman en de oude monnik: ‘Jullie twee gaan nu een potje schaken. Daarna zal ik persoonlijk het hoofd van de verliezer er af hakken met dit zwaard.’ Beiden keken ze de abt aan, het was duidelijk dat hij dit meende. Toch verzette de jongeman het eerste schaakstuk. De oude monnik, die zeker ervaring had, deed een zet. Na een aantal zetten voelde de jongeman het zweet over zijn rug gutsen van de concentratie, het was immers een kwestie van leven en dood. Dus zette hij nog een tandje bij, en slaagde erin het offensief van de monnik te pareren. Hij slaakte een diepe zucht van opluchting en dacht: ‘Dit spel gaat eigenlijk zo slecht nog niet.’ Hij kwam in het offensief en kwam dichtbij een overwinning-met-schaakmat. Ineens keek hij omhoog en aanschouwde het gezicht van de oude, ervaren monnik. De tientallen jaren inspanning, meditatie, opoffering voor het Doel waren echt aan zijn gezicht af te zien – het was dun, tanig en en straalde waardigheid uit.

Toen dacht de jongeman: ‘Maar ik ben tot nu toe een totale nietsnut geweest. Mijn leven is niemand tot dienst. Deze monnik heeft zo’n hoogstaand leven geleid, en nu zal hij moeten sterven.’ Hij werd vervuld door een golf van compassie. Hij voelde zich erg schuldig over het lot van de oude monnik, die simpelweg het bevel van de abt had opgevolgd, zijn uiterste best deed maar nu moest sterven. De compassie voedde de gedachte  dat hij dit niet moest laten gebeuren, en de jongeman deed doelbewust een verkeerde zet. De monnik beantwoordde met enige verbazing en opluchting. Weer deed de jongeman een bewust verkeerde zet, hij zou gaan verliezen.

Plots greep de abt het schaakbord en gooide alle stukken om, en zei: ‘Niemand heeft gewonnen en niemand heeft verloren.’ Toen richtte hij zich tot de jongeman en zei: ‘Je hebt vandaag twee dingen geleerd: concentratie en compassie. Omdat je compassie ervaren hebt, weest welkom als monnik.’,

Je ziet, ook als je leven totale bagger lijkt, dan nog heb je zicht op een lotusbloem-diep-binnenin. De jongeman vond compassie in zijn hart, en dát bracht een opening tot ontwikkeling; hij was zelfs bereid zelf te sterven om het leven van de oude schakende monnik te redden. De abt zag dit begin-van-bodhicitta, en gaf hem een kans. Hiermee zie je dat zuiverheid in je geest het begin kan zijn van zuiver handelen, en dat tussen alle negativiteit altijd wel kansen te vinden zijn!

 

 

Categorie: Achtergronden, Dharma en filosofie Tags: dharma, geest, lichaam, schaken, spraak

Lees ook:

  1. Positiviteit als Dharma-oefening: Lichaam
  2. “Maak een landkaart van je innerlijke leven, en dat van anderen”
  3. Zen en de zin van dharmabeoefening- deel een
  4. Boeddha’s adviezen voor harmonie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.