• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Zen in zorg: naar meer balans tussen hoofd, hart en handen in het werk

Zen in zorg: naar meer balans tussen hoofd, hart en handen in het werk

23 april 2025 door Theo Niessen

Gedurende de laatste weken van het jaar 2024 herhaalden we tekst- en beeld van auteurs. In 2025 gaan we daar mee door. Hieronder een artikel van Theo Niessen dat eerder, op 12 mei 2014, in het BD geplaatst werd.

‘De zorg verschraalt in toenemende mate waarbij verzorgenden en verpleegkundigen nauwelijks meer tijd hebben om aandacht aan de mensen te geven.’ Deze verzuchting horen we de laatste tijd helaas steeds vaker. De gezondheidszorg heeft zich de afgelopen jaren vooral gericht op productie en efficiëntie. Binnen dit bedrijfsmatige klimaat werken betrokken zorgverleners die ervoor hebben gekozen iets te willen betekenen voor mensen. Zij willen werken in een omgeving waar zorg en aandacht centraal staan. Dit is wat hen ooit heeft gemotiveerd om voor de zorgverlening te kiezen. Menselijke maat Het is voor de gezondheidszorg van groot belang dat zorgverleners gemotiveerd zijn, niet alleen voor hun eigen werkplezier, maar vooral om het feit dat zij werken voor kwetsbare mensen die van hen afhankelijk zijn. De situatie waarin het doelmatigheidsdenken steeds meer de boventoon voert, heeft tot gevolg dat verpleegkundigen en verzorgenden onder druk staan. Ze willen namelijk wel kiezen voor meer aandacht maar zien hiertoe steeds minder kans.

Blootstelling aan langdurige druk leidt tot stress. Wanneer verpleegkundigen en verzorgenden lange tijd onder stress staan, dan kan dit uiteindelijk leiden tot burn-out. In maart 2012 werd in de Intermediair vernoemd dat vijftien procent van alle werkenden zegt wel eens last te hebben van burn-out verschijnselen. Onder verpleegkundigen, zo was al eerder in de TVZ (4 september 2012) te lezen, geldt dat een derde van de doelgroep in het ziekenhuis een verhoogd risico op burn-out loopt. Dat omgekeerd het verlagen van burn-out cijfers positieve resultaten heeft voor een verlaging van kosten, het welzijn van verpleegkundigen en de kwaliteit van zorg beter wordt, was onlangs te lezen in een artikel in het American Journal of Infection Control (Cimiotti et al, 2012).

Verlagen van burn-out

Wanneer veranderingen in de structuur en de cultuur van de zorg tot gevolg hebben dat steeds meer verpleegkundigen de handdoek in de ring gooien, wat doe je dan? Hoe verlaag je (het risico) burn-out? In dit artikel betogen we dat (zen)meditatie een van de mogelijk instrumenten kan zijn om een goede hoofd, hart, handen balans te vinden, waarbij medewerkers vanuit een gezond eigenbelang warme zorg blijven bieden. Kan dit? Is dit geen paradox?

Een goede verpleegkundige speelt in op wat de situatie ‘van hem of haar vraagt.’ Iedere zorgsituatie opnieuw. Deze verpleegkundige handelt vanuit een juiste balans tussen hoofd, hart en handen  (Benner, 1984). Wanneer een verpleegkundige verstart in één van de 3 genoemde domeinen loopt hij of zij het risico op de branden. Wanneer verpleegkundigen alleen hun hart laten spreken dan is er onvoldoende zicht op de eigen gezondheid omdat verpleegkundigen zichzelf voorbij rennen. Verpleegkundigen die louter en alleen hun handen laten spreken, raken vroeg of laat fysiek in verval door rug of andere klachten. Verpleegkundigen die tot slot een teveel aan hoofd gebruiken, worden door collega’s als kil en afstandelijk ervaren. Laatstgenoemde groep verpleegkundigen raakt wellicht minder snel opgebrand, maar het is de vraag of deze groep zorgmedewerkers door de cliënt worden ervaren als zorgzame en warme deskundige hulpverleners.

Zen meditatie

Meditatie wordt vaak in verband gebracht met zweverigheid. Niets is echter minder waar! Binnen zenmeditatie leer je om met aandacht, geduld en focus de dingen te doen die je moet doen. Met beide benen op de grond, dicht bij jouw gevoel. Die aandacht en focus is ons vaak niet automatisch gegeven. Echter, door te trainen is de aandachts- of concentratiespier goed te ontwikkelen. Zen maakt hierbij gebruik van zazen (het zittend mediteren) als voornaamste oefening. Daarnaast oefent men binnen de cursus met het aandachtig lopen, het aandachtig spreken, het met aandacht thee drinken en huiswerkopdrachten. Op deze manier, zo is de aanname, ontwikkelt de zencursist zijn aandacht en concentratie zodat meer doelgericht en met meer aandacht taken kunnen worden uitgevoerd. Wanneer je met je hoofd, hart en handen met aandacht bij je werk bent leidt dit tot meer geluk en minder stress

Zazen: Zen is een vorm van concentratiemeditatie. Binnen Zen betekent dit dat men zich – met rechte rug zittend op een kussen of stoel- concentreert op de ademhaling. Iedere uit ademhaling wordt geteld. Wanneer de persoon bij 10 is aangekomen, begint men daarna weer bij 1. Deze oefening doet men uiteindelijk 25 minuten (oplopend in les 1 – 15 minuten naar 25 minuten in les 4).

Eind 2012 bood ouderenorganisatie de Wever (locatie de Hazelaar) een dertigtal gezondheidszorgmedewerkers (onder wie verpleegkundigen en verzorgenden) de kans een training zenmeditatie te volgen. Het betrof allereerst een pilot die als doel had medewerkers de beginselen van zenmeditatie bij te brengen waarmee ze na de cursus in staat waren zelf verder te gaan. De persoonlijk doelstellingen van medewerkers waren veelal gericht op het reduceren van stress en het brengen van balans en rust, in zowel privé als werk. De training duurde 9 bijeenkomsten. De duur van een individuele bijeenkomst was 75 minuten. De cursus werd verzorgd door een leraar die zichzelf als gepromoveerd verpleegkundige had toegelegd op het scholen van zorg- en onderwijsmedewerkers.

De training werd gehouden in een stilteruimte die voor de duur van de sessie werd omgebouwd tot zendo (= meditatieruimte)

Effecten

De cursisten kregen na afloop ter evaluatie een vragenlijst die bestond uit zowel gesloten als open antwoordcategorieën. Omdat het een pilot betrof werd allereest een aantal vragen gesteld over de vormgeving van de zentraining (duur van bijeenkomsten, lengte van de training), het tijdstip en de kwaliteit van de instructie. De training werd in algemeenheid met een 8.6 beoordeeld. Deze score was hoog gezien de geringe voorkennis van en ervaring van de deelnemers met (zen) meditatie. Van groter belang voor wat betreft de effecten, waren de open vragen. Zo werd gevraagd welke effecten de deelnemers ervoeren op privé gebied als in hun werksituatie. 80% van de deelnemers die de vragenlijst hadden ingevuld (N=14) gaf aan veel effecten te ervaren. Van deze groep cursisten mediteerde 70% minimaal 3 keer per week. 30% mediteerde 1 maal per week.

Een van de cursisten verwoorde de effecten als volgt: “Best moeilijk om dat concreet te maken. Ik merk dat de meditatie me helpt om ervaringen/indrukken van de dag te laten bezinken. Na de les heb ik minder moeite om mijn werk los te laten. Ik kom rustiger thuis. In de dagelijkse praktijk merk ik dat ik vaker op de rem trap als ik me opgejaagd voel.“

Ook vertelde deze cursist: “Het brengt me dichter bij mezelf. Het zit in kleine dingen: één ding tegelijk doen, niet te veel denken aan wat er allemaal nog meer op de agenda staat, beetje milder naar mezelf, af en toe bijtanken/pauze nemen…”

Via de spiegelneuronen leren we van elkaar (je gaat echt beter tennissen als je vaak naar Federer kijkt) en resoneren we met elkaar. Jezelf even stopzetten zorgt ervoor dat de balans jezelf/ ander hersteld kan worden. Dit kan voor de een betekenen dat je je meer verbindt met de ander.

ERVAREN EFFECTEN WERK

Tijdens drukke momenten doe ik de loopmeditatie waardoor ik toch even tot mezelf kom en mijn minder gestrest voel. Gunstige effecten zoals het stellen van doelen en meer bewust zijn wanneer ik naar een cliënt toe ga om hem of haar te begeleiden. Ik luister beter. Ik kan op de werkvloer (naar mijn idee) meer de rust pakken en kan het dan ook beter overzien. Bewuster kijken en afstand nemen. Bij stress kan ik gemakkelijker mijn balans vinden. Privé merk ik dat het lastig vind om het toe te passen. Ik zak snel in bekende gewoonten. Daar wil ik graag meer door gaan om het me meer eigen te maken. Ik kan dingen laten zonder er last van te hebben. Anderen vinden het lastig dat ik meer grenzen stel. Controle bij oordelen van mij over gezinsleden. Ik word hierdoor minder geïrriteerd.

In het andere geval neem je meer afstand: “In mijn werk ben ik heel erg gericht op de ander en doe ik alles heel intens en met veel aandacht. En enthousiasme. Zen is een manier om op te laden, bij te tanken, inspiratie en energie op te doen. Door los te laten en leeg te worden.” In tabel 1 wordt ook benoemd dat het afstand nemen, door een onderzoekende houding aan te nemen, ervoor zorgt dat je beter grenzen kunt stellen en milder naar jezelf en anderen kunt reageren. Deze en andere ervaringen genoemd in
tabel 1 verwijzen naar een toegenomen hoofd, hart en handen balans in het handelen van gezondheidszorgmedewerkers.

Uitdaging

Een veelgehoorde uitdaging die de cursisten ervoeren, was dat het moeite en tijd kostte om zich de nieuwe gewoonten (dagelijks mediteren, met aandacht de dingen doen) eigen te maken en te integreren in het dagelijkse leven: “Mijn uitdaging is om er het in mijn dagelijkse leven meer ruimte voor te maken. Ik voel opnieuw hoe goed het me doet en toch vormt het nog geen integraal onderdeel. Het heeft voor mij te maken met balans.” Naast het dagelijks oefenen in zazen, was één van de opdrachten eveneens om dagelijkse een activiteit met “iets meer dan gemiddelde aandacht uit te voeren.” Ook op deze manier werd geprobeerd de “hersenspier” te verstreken.

Discussie

(Zen)Meditatie staat in de belangstelling. CNV publieke zaak  – in de persoon van Lizelotte Smits – pleit al sinds 2005 voor opname van meditatie in de cao. CNV Publieke Zaak behartigt de belangen van de werknemers bij de overheid, in de sector zorg en welzijn en bij verzelfstandigde overheidsinstellingen zoals TPG, KPN en nutsbedrijven.  Doel voor haar pleidooi om meditatie in de cao op te nemen, is de toename van de arbeidsproductiviteit. In dit artikel wordt zenmeditatie in verband gebracht met (het terugdringen van) burn-out. Het trekken van definitieve conclusies is niet mogelijk om meerdere redenen. Vooraleerst gaat het hier om een kleinschalig initiatief binnen de ouderenzorg. De deelnemende cursisten konden zichzelf aanmelden. Enige affiniteit met deze vorm zou de uiteindelijk resultaten gekleurd kunnen hebben. Hoewel de link reductie burn-out – meditatie theoretisch te leggen is, was dit vooraf niet een opgezet doel. Veeleer was het de bedoeling om mensen met zenmeditatie te laten kennismaken op een wijze die het mogelijk maakt na de cursus er zelf mee door te gaan. Dat is gelukt! Daarnaast is wel gebleken dat medewerkers er veel baat hadden bij zenmeditatie.  Deze positieve werking zouden we willen typeren als een toegenomen balans in hoofd, hart en handen bij de zorgwerkzaamheden. Dit op zijn beurt zorgt voor het stellen van gezonde grenzen, minder oordelen, minder irritatie, bewuster kijken, etc. Kaptein (2008) stelt echter in het blad Skepter naar mijn idee terecht dat meditatie niet een snelle oplossing is voor de zorgen van mensen. Het is niet een quick-fix maar veeleer een fundamentele verandering in de manier van leven en denken die wanneer consequent toegepast leidt tot een gelukkiger leven. Ook in het werk!

Referentielijst
  • Benner, P. (1984). From novice to expert: Excellence and power in clinical nursing practice. Menlo Park, CA: Addison-Wesley.
  • Broerse, S. (2012). ‘Stil, mama zit!’ Zenmeditatie voor huisartsen. Medisch Contact, 67(20), p. 1206-1209
  • Cimiotti, J.P., Aiken, L.H., Sloane, D.M., Wu, E.S. (2012).   Nurse staffing, burnout, and health care-associated infection. American Journal of Infection Control, 40(6), p. 486-490.
  • Kaptein, R. (2008). Aandacht voor mindfulness. Skepter, 21(2). Achterhaald 18 december 2012: skepsis.nl/mindfulness

 

 

Categorie: Achtergronden, meditatie, Theo Niessen, Zen Tags: aandacht, Benner, burn-out, concentratie, de Wever, handen, hart, hoofd, KPN, Lizelotte Smits, ouderenzorg, ruimte, Theo Niessen, TPG, zen, zorg

Lees ook:

  1. Theo – Zen in zorg: naar meer balans tussen hoofd, hart en handen in het werk
  2. Archeo-Zen
  3. Theo – Voorbij woorden?
  4. Boeddhisme van het hoofd, hart en hara

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Theo Niessen

Projectleider ‘Persoonsgerichte zorg’ bij Fontys Hogeschool Verpleegkunde. Wil mindfulness, meditatie en zen-meditatie ‘zorgproof’ maken. Dit betekent mindfulness en zen ontdoen van mogelijk negatieve associaties door in taal en uitingsvorm aansluiting te zoeken bij de doelgroep. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.