• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » B'eter » B’eter – De maand van de eik

B’eter – De maand van de eik

7 oktober 2023 door gastauteur

Een kleine vijf maanden geleden, in mijn eerste tekst in deze rubriek, noemde ik ze al: voedselbossen. Als ontwikkelaar binnen een grootschalig project over dit agrarisch model ben ik veel bezig met de vraag wat voor rol deze systemen kunnen spelen in de landbouwtransitie. Voedselproductie waarmee ontwikkeling van bodemleven wordt gestimuleerd, in plaats van afgebroken, dat is een van de grote doelen.

Vaak wordt er gezegd dat voedselbossen – gemengde bossystemen van eetbare soorten – nooit onze graanvelden kunnen vervangen, omdat koolhydratenbronnen nou eenmaal niet genoeg in het bos groeien. Dit laatste is simpelweg niet waar. Neem de kastanje. Er is onderzocht dat, in ons klimaat, een kastanjebos qua massa en voedingswaarde per hectare gelijke aantallen oplevert als die van een graanveld. Het grote verschil is, vind ik, vooral dat het bos haar energie uit de zon haalt en niet uit externe bronnen als kunstmest en fossiele brandstoffen. Kastanjemeel is al in bio-winkels te koop en je kan er fantastische baksels mee maken. Maar er zijn meer bekende bomen uit ons bos die een potentiële koolhydratenbron kunnen vormen. Misschien wel de bekendste bomen in Nederland, de beuk en de eik, leveren voedzame beukennootjes en eikels. Over deze laatste wil ik vandaag wat meer vertellen.

Eikeltjes hebben enorm veel potentie als voedingsbron. Eiken groeien overal, op natte, droge, rijke en arme grond, leveren veel oogst en de maand oktober is de tijd om ze te rapen. De bomen zijn ooit door mensen naar het Noorden gebracht als belangrijke ‘staplefood’ (basisvoedsel). Waarom eten we ze nu niet massaal? Veel redenen, maar – denk ik – voornamelijk omdat we niet weten wat we ermee kunnen. Eikels bevatten veel looizuur, wat ze bitter maakt, maar die zuren kunnen eruit gelooid worden, door ze een aantal dagen (maximaal 4) in koud water te leggen en dit dagelijks twee keer te verversen. Pel ze eerst, wat in mijn ervaring goed te doen is, met een mesje of een vijzel. De bitterarme eikeltjes kunnen vervolgens gehakseld, gedroogd en vermalen worden. Dit lijkt een ingewikkeld proces, maar bedenk wat er met een piepklein tarwekorreltje moet gebeuren voordat het meel wordt: het ploegen, zaaien, maaien, dorsen en wannen maakt dat veel arbeidsintensiever.

Tijd voor een herfstrecept. Alles uit deze taart, op misschien het zout na, komt van meerjarige planten en zou in theorie uit het voedselbos geoogst kunnen worden. Deze castagnaccio werd met mijn eerste eikeltjesmeel gemaakt, maar ook met walnoten en pijnboompitten. Een machtig Italiaans nagerecht dat geen suiker meer nodig heeft door de zoetheid van kastanjemeel en rozijnen. Op naar de donkere dagen!

Herfsttaart met kastanjes, eikeltjes en walnoten

75 gram eikeltjesmeel
200 gram kastanjemeel
60 gram rozijnen
100 gram walnoten (gehakt)
50 gram pijnboompitten
2 theelepels venkelzaad (gehakt)
2 takjes rozemarijn
3 eetlepels olijfolie
Snuf zout

Leg in een taartvorm een laagje bakpapier, terwijl de oven op 190 graden wordt voorverwarmd. Week de rozijnen in heet water zodat ze net onder staan. Meng de twee meelsoorten met 250ml water goed door in een beslagkom. Zet de nootjes op het vuur om ze even licht te roosteren. Voeg vervolgens de olijfolie, zout en rozijnen (inclusief vocht) toe aan het beslag en giet dit in de taartvorm. Meng de geroosterde nootjes met de gehakte blaadjes van het grootste takje rozemarijn en de venkelzaadjes en strooi dit gezamenlijk over het beslag. Met een lepel of vork druk je nu het notenmengsel wat dieper het beslag in. De taart mag een halfuur in de oven, totdat de bovenkant mooi donkerbruin kleurt. Het laatste takje rozemarijn kan je meeroosteren om vervolgens over de gebakken taart uit te spreiden.

Tekst en foto’s Simon Verboom.

 

Categorie: B'eter, Columns, Geluk, Gezondheid, Natuur, Simon Verboom, Voedsel Tags: basisvoedsel, beuk, eik, eikeltjesmeel, herfst, kastanjemeel, koolhydratenbron, Simon Verboom, voedselbossen

Lees ook:

  1. B’eter – Meer dan alleen een ‘groenige’ smaak
  2. B’eter – Eten als hobbits
  3. Dalfsen – ‘The Living Village’
  4. B’eter – Italiaans eenvoudig

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.