• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Thich Nhat Hanh – Een mindful antwoord op terrorisme

Thich Nhat Hanh – Een mindful antwoord op terrorisme

24 augustus 2023 door gastauteur

“De mens is niet de vijand. Onze vijand is haat, woede, onwetendheid en angst.”

“Terroristen zijn mensen die ziek zijn door het terrorisme-virus. Het virus is gemaakt van angst, haat en geweld. Je kunt een dokter zijn voor een persoon met deze ziekte.”

Sommige mensen plegen terroristische aanslagen uit naam van hun waarden en geloof. Misschien hebben zij het idee dat anderen slecht zijn omdat dezelfde waarden niet worden gedeeld. Zij voelen zich gerechtvaardigd om hun vijanden uit naam van God te vernietigen. Mensen die dit soort geweld plegen, sterven wellicht met de overtuiging dat ze hun leven geven voor de goede zaak. Handelt ons land ook niet uit dezelfde overtuiging als wij diegenen doden die wij als bedreiging zien? Elke kant gelooft van zichzelf dat het het goede belichaamt en dat de andere kant het slechte vertegenwoordigt.

Angst is een andere oorzaak van geweld en terrorisme. Wij terroriseren anderen zodat ze geen kans hebben om ons te terroriseren. Wij willen doden voordat wij gedood worden. In plaats van dat het ons vrede en veiligheid brengt, escaleert hierdoor het geweld. Als wij iemand doden die wij een terrorist noemen, wordt misschien zijn zoon een terrorist. Door de geschiedenis heen is te zien dat hoe meer wij doden, des te meer terroristen wij creëren.

Over de hele wereld lijden mensen aan veel dezelfde dingen: sociale onrechtvaardigheid, discriminatie, angst en fanatisme. Fundamentalisme is springlevend in landen over de hele wereld. Veel mensen geloven dat zij alleen aan Gods kant staan en zij gedragen zich alsof alleen zij de kinderen van God zijn en dat de levens van anderen niet waardevol zijn. Zij willen dat God hun land boven alles zegent, en niet anderen waarvan zij voelen dat ze het kwaad vertegenwoordigen. Maar denken dat alles wat de andere groep doet slecht is en alles wat wij doen goed is, weerhoudt ons ervan om de waarden van anderen te begrijpen en om hun lijden en angst te herkennen. In plaats van dat het ons sterker maakt, zorgt onze onwil om te luisteren ervoor dat we kwetsbaar en bang blijven.

God kiest geen partij. Jezus, Boeddha, Allah – alle grote wezens spreken over mededogen en inclusiviteit. Wij moeten niet denken dat wij vredig kunnen zijn door het elimineren van de andere kant.

Een dokter wilt de malaria in een zieke vernietigen en niet de patiënt zelf. Terroristen zijn mensen die ziek zijn door het terrorisme-virus. Het virus is gemaakt van angst, haat en geweld. Je kunt een dokter zijn voor een persoon met deze ziekte. Je medicijn is de beoefening van het herstellen van de communicatie.

Maar als een dokter niet kan praten met de patiënt, als de patiënt weigert om mee te werken, hoe kan de dokter dan helpen? Als de patiënt de hulp van de dokter weigert, haar niet vertrouwt en bang is dat de dokter hem probeert te doden, zal hij nooit meewerken. Zelfs als de dokter wordt gedreven door een groot verlangen om te helpen, kan zij niets doen als de patiënt niet meewerkt. Dus het eerste wat de dokter moet doen, is manieren vinden om de communicatie op gang te brengen. Als je met de patiënt kunt praten, is er hoop. Als de dokter kan beginnen met het erkennen van het lijden van de patiënt, kan er wederzijds begrip ontstaan en is er ruimte voor samenwerking.

Om ons huidige dilemma op te lossen, moeten we zoals deze dokter zijn. Nadat onze leiders hebben aangetoond dat wij als een natie het vermogen hebben om te luisteren en te begrijpen, kunnen wij ons richten op diegenen die wij als terroristen beschouwen. Onze leiders kunnen ze benaderen met liefdevol spreken.

“Wij weten dat jullie hebben geleden en ons diep moeten hebben gehaat om ons aan te vallen. Jullie moeten hebben gedacht dat wij jullie als leden van een religie, als ras, als volk willen vernietigen. Jullie moeten hebben geloofd dat wij het kwaad belichamen, dat wij jullie religie en spirituele waarden niet erkennen. Wij betreuren dat jullie zoveel lijden. Wij willen jullie vertellen dat het niet onze intentie is om jullie te vernietigen als volk, als ras, of als leden van een religie. Het is niet onze intentie om jullie spirituele waarden af te wijzen.

Wij willen jullie respecteren. Vanwege een gebrek aan begrip van onze kant zijn wij niet vaardig genoeg geweest om ons respect en onze zorg voor jullie te laten zien en zijn wij verstrikt in ons eigen lijden. Vertel ons alsjeblieft wat er in jullie harten leeft. Wij willen jullie lijden begrijpen. Wij willen weten wat voor fouten wij hebben gemaakt waardoor jullie ons zo erg haten.

Wij willen niet lijden of in angst leven en wij willen ook niet dat jullie lijden of in angst leven. Wij willen dat jullie in vrede, in veiligheid en in waardigheid leven omdat wij weten dat niemand van ons vrede zal kennen totdat ieder van ons vrede heeft. Laten wij samen een gelegenheid creëren voor wederzijds luisteren en begrip, dat de basis kan zijn voor echte verzoening en vrede.”

Vertaald en herdrukt uit Calming the Fearful Mind: A Zen Response to Terrorism (2005) door Thich Nhat Hanh met toestemming van Parallax Press, Berkeley, California, www.parallax.org. Nederlandse vertaling Jerôme Tonnaer. Met toestemming van de uitgever geplaatst in het Boeddhistisch Dagblad.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Krijgsmacht, Politiek Tags: Jerôme Tonnaer, ras, religie, terrorisme, Thich Nhat Hanh, volk, vrede

Lees ook:

  1. Bijeenkomst Den Haag – ‘Zonder religie geen vrede en recht’
  2. Maakbaarheid en boeddhisme in Singapore
  3. Taigu – Verwacht niets groots van boeddhisme
  4. Gandhi, Ambedkar en de Dalits

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    24 augustus 2023 om 21:16

    “Jezus, Boeddha, Allah – alle grote wezens spreken over mededogen en inclusiviteit” (zin uit artikel)

    Ik vind dat wel wat overdreven. Als je de Pali geschriften mag geloven dan had de Boeddha zeker kritiek op de basis ideeën, de rituelen, de gebruiken, de levenswijze van andere religieuze of spirituele sekten en leraren.

    Boeddha noemde een spirituele leraar, Makkhali Gosala, zelfs een lege man en met zijn (verkeerde) ideeën een groot gevaar voor andere wezens (AN1.319). Deze leraar verkondigde bijvoorbeeld dat er geen oorzaak is voor de zuivering en bezoedeling van wezens. De Boeddha nam hier krachtig afstand van en vond Makkhali met zijn ideeen (bijvoorbeeld ook dat wezens krachteloos en energieloos zijn) een gevaar voor wezens.

    Boeddha was mijns inziens erg bewust van de kracht van visies, en hoe visie vooraf gaan aan intentie en daden en vorm geven aan de toekomst van een samenleving en individu. Tijdens ontwaken zag de Boeddha dit.
    Visie is belangrijker in deze zin dan intentie (AN1.314+315).

    De visies van de als materialist bestempelde Kesakambali onderwees hij zelfs als allemaal verkeerde visies (MN60).
    Als je namelijk ziet wat de Boeddha als verkeerde visies onderwees, in die bekende rijtjes in de sutta’s, zijn dat precies de levensvisies van Kesamkambali.

    Van alle asceten en Brahmanen vond de Boeddha de scepticus Sanjaya Belatthiputta de domste en meest verwarde (DN2§33). Hij was altijd ontwijkend bezig, zo glad als een aal, en als het ware niet op een standpunt te betrappen. Het ene moment zei ie dit, en daarop aangesproken zei ie een ander moment weer iets heel anders. Er wordt zo niks gezegd is de kritiek. Iemand babbelt er maar wat op los.

    De leer van de Jains, onder leiding van Nigantha Nataputta, wordt beoordeeld als vruchteloos ((MN76). Doorheen de sutta’s is er kritiek op diens ideeen die verkeerd waren (o.a in MN14, MN101, MN56, SN42.8).

    Wat de leer van Makkhali Gosala, Ajita Kesakambali, Purana Kassapa, en Pudhaka Kaccayana deelden volgens de Boeddha is dat ze allemaal het heilige leven loochenen. (MN76§6)

    Boeddha hakte die leraren en hun aanhang natuurlijk niet de kop af maar de sutta’s schetsen wel een beeld van een super kritische Boeddha die niks overeind liet van zowel hun ideeen als levenswijze. Ik denk dat als een spirituele leraar tegenwoordig zo kritisch zou zijn op andere religies, levenswijzen, dan zou ie misschien zelfs wel gecanceld worden en gezien als erg religieus intolerant.

    Er waren spirituele praktijken als het vereren van de zon, het baden in heilige rivieren om jezelf te zuiveren, astrologie, het vereren van een Eeuwig Opperwezen als je Schepper en Vader, het imiteren van het leven van hond of rund, talloze praktijken. Volgens de Pali overlevering was de Boeddha daarover kritisch en vond dat maar lage bezigheden (DN1). Het imiteren van het leven van rund en hond is volgens Boeddha gewoon de zekere weg naar het dierenrijk of de hel, terwijl die mensen zelf geloven dat ze zo in de hemel komen.

    De Boeddha wordt vaak gezien als iemand die heel inclusief was, maar wat betekent dat dan? Dat je elk idee omarmt en alles even waar en goed vindt? Wat betekent mededogen? Dat je iedereen zielig vindt en diens ideeen en gebruiken gunt ook als die verkeerd zijn, destructief?

    Volgens mij is het motief achter Boeddha’s inzet niet om mensen te veroordelen, te beledigen maar volgens mij zit er achter dat de Boeddha naar waarheid zag dat bepaalde visies gewoon slechte gevolgen hebben voor een samenleving en individu. Er komen verkeerde intenties uit, verkeerde daden etc. Het leidt tot ellende.

    Ik denk dat dit waar is. De visie dat ‘hebben’ (verzamelen) gelukkig maakt en goed is, is bezig heel veel kapot te maken.
    De visie dat je het welzijn van mensen dient door ze maar te dienen, door maar elke behoefte te willen bevredigen, maakt de wereld maar die mensen kapot.
    De visie van een verslavingsgevoelige geest dat de genotprikkel de weg naar geluk is, de beeindigen van lijden, is de zekere weg van ondergang.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.