• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » ‘Mijn sociale betrokkenheid zit in het bouwen en onderhouden van gemeenschap’

‘Mijn sociale betrokkenheid zit in het bouwen en onderhouden van gemeenschap’

15 augustus 2023 door Hans Gijsen

In gesprek met Bart van Melik – door Hans Gijsen.

Ik tref Bart online. Hij is in New York, ik ben in Rotterdam. We hebben gemeenschappelijke roots in het Limburgse, de gemeente Horst. Bart is herstellende na een levensbedreigend hartprobleem waarvoor hij in het ziekenhuis belandde. Hij oogt nog wat broos.

Bart werkt sinds 2009 vanuit vipassana en Insight Dialogue met verschillende doelgroepen, o.a. jongeren, oorlogsveteranen met PTSS en mensen uit het bedrijfsleven. Hij kwam in 2003 in aanraking met vipassana en hij beschouwt Joseph Goldstein, Carol Wilson en Gregory Kramer als zijn spirituele coaches op het pad van de Dhamma. In Nederland is hij actief betrokken bij VipassanaNu en het boeddhistische online platform 30NOW.nl. Bart is met 47 jaar een van de jongste leraren in Nederland.

Vipassana en theravada-boeddhisme

Als ik Bart vraag of hij vipassana-beoefenaar is, antwoordt hij volmondig ‘absoluut ‘. Is hij dan ook theravadaboeddhist? Daar moet hij wat langer over nadenken, en hij antwoordt dan ‘Ik voel me er wel helemaal in thuis. Ik heb er ook geen problemen mee om er ‘ja’ tegen te zeggen.’ Hij benadert het vooral vanuit de praktijk in de VS en zijn aandeel daarin. In de VS is er vooral sprake van mensen die zich bekeerd hebben tot het boeddhisme. Zelf komt hij uit een katholiek nest in Limburg. Bart ziet zichzelf meer als een beoefenaar, waarbij het label ‘boeddhist’ niet zozeer op hem geplakt hoeft te worden. Voor hem is ’theravada’ een breed begrip en erg afhankelijk van de setting. Een Cambodjaanse tempel in The Bronx voelt veel meer met bepaalde roots in het theravada dan een groep veelal blanke mediterenden in een meditatiecentrum in Manhattan.

Sociale betrokkenheid

Bart ziet zijn sociale betrokkenheid als een kleine rol spelen bij het samenkomen van mensen die veel lijden ervaren zoals oorlogsveteranen, kinderen die geschorst zijn op scholen of kinderen in begeleid wonen-situaties. ‘Niet zozeer om eventjes mindfulness te komen brengen, maar ik probeer veel meer mijn vaardigheid te gebruiken om een sfeer van gemeenschap te creëren.’ Bart heeft ook projecten gedaan in een hospice met verpleegkundigen en artsen in opleiding. Met het hospice is de afspraak gemaakt om er alleen maar ’te zijn’ en niet zozeer ‘wij komen eventjes naar jullie toe’ als een soort mindfulness ‘priesters’. In eerste instantie is er luisteren naar de behoeftes van de gemeenschap zelf. ‘Als er groentes schoongemaakt moeten worden, dan is dat het.’ En dan eventueel kijken of mindfulness en reflecties steun kunnen bieden. ‘Mijn sociale betrokkenheid zit in het bouwen en onderhouden van gemeenschap.’

Van bevlogenheid naar…

Bart werd door Joseph gestimuleerd om met jongeren te gaan werken. Bij het werken met jongeren in de gevangenis had Bart in het begin de gedachte ‘Ik hoop dat het hun net zoveel gaat brengen als mij.’ Hij doet dat werk al 14 jaar en hij kwam erachter dat het zo niet werkt. Het heeft zijn visie op hoe mindfulness gebruikt kan worden totaal doen veranderen. Bart verwijst naar het boek van U Tejaniya ‘Awareness Alone is Not Enough’. Mindfulness in een bepaald vacuüm cultiveren kan wellicht wel leiden tot mooie ervaringen, maar als daarbij de richting en de inbedding in een gemeenschap niet tot stand komen dan heeft het volgens Bart niet zoveel nut. ‘Het wordt dan voor heel veel mensen niet op een gestructureerde manier geïntegreerd in hun leven.’

…iets minder naïef en idealistisch

Bart is gaandeweg meer open gaan staan voor de diversiteit hoe mindfulness voor mensen kan werken. Zo had hij in het begin als leraar een idee over de les en stiekem ook hoop hoe het zou kunnen resoneren bij de anderen. Die hoop loslaten is voor Bart heel bevrijdend. Zo is hij de jongeren in de gevangenis heel dankbaar voor hun eerlijke feedback. ‘Realistisch dat mindfulness geen wondermiddel is.’

Vipassana en gemeenschap

Het besef dat andere mensen en andere gemeenschappen actief zijn in de Dhamma stimuleert Bart in zijn eigen beoefening. Hij begeleidt iedere zondag een online groep van ongeveer 125 mensen in New York. Daar voelt hij zich verantwoordelijk voor. Het zijn bijna altijd dezelfde mensen. Het lukt hem dan beter om vanuit de eigen ervaring te spreken dan over ervaring in het algemeen. ‘De sociale betrokkenheid in de rol van leraar betekent ook verantwoordelijkheid. Die verantwoordelijkheid manifesteert zich soms in angst – O God, ik moet alweer een talk maken – van het lijden dat je zelf doormaakt naar het zien van dukkha in een groter perspectief.’ Daardoor wordt het eigen lijden voor Bart draaglijker.

Hokjes

Is die sociale betrokkenheid en de tijdsbesteding nou bevorderlijk of juist remmend voor de Dhamma? Bart gelooft niet zo in hokjes, waarbij je meer waarde hecht aan bijvoorbeeld retraites. ‘Ik vind mijn aandacht in het dagelijks leven net zo belangrijk als in een retraite. Ik zie het niet meer als een ‘of’ maar als een ‘en’.’ Soms had Bart meer tijd om te beoefenen. Nu hij vader is kan hij niet meer zo lang op retraites. Hij plant nu 2 of 3 losse weken per jaar.

Doelgroepen

Bart is verantwoordelijk voor het Community Meditation Center in New York. Daar hebben ze een visie afgesproken waarbij drie kernwaarden van belang zijn: diversiteit, inclusiviteit en rechtvaardigheid. Rechtvaardigheid in de zin van erkenning van de diversiteit en daar iets mee doen vanuit een open houding hoe ‘anders’ de ander kan zijn. ‘Vanuit deze kernwaarden stem je je af op de specifieke behoeftes van een persoon of personen die misschien wel wil aansluiten bij het geheel maar geen onderdeel is van de dominante cultuur.’ Anders krijg je volgens Bart geen diversiteit. In de retraites die Bart meegemaakt heeft in Nederland en de VS ziet hij vooral witte mensen, hoger opgeleid, vrouw. Dat geldt ook voor de begeleiders. Voor Bart is dat onlosmakelijk gekoppeld aan een positie van macht. ‘Als je je als deelnemer nooit gerepresenteerd ziet door leraren of de gemeenschap, dat doet wat met je. Ik zou daar zelf van schrikken, en er niet aan meedoen.’

Top down of…

Het is volgens Bart de uitdaging van vipassana-gemeenschappen om niet op een top down manier aan de slag te gaan. Een heel mooie eerste observatie kan zijn: hoe gaan we meer mensen van kleur benaderen? Maar het dient anders benaderd te worden. ‘Ga eerst eens na hoe de meditatie in Nederland is gekomen. Wie heeft hier alle macht? Hoe zien de groepen er eigenlijk uit?’ Dan kom je er volgens Bart achter hoe complex het is. Bart ziet zijn eigen positie als een van macht met een sociale locatie met heel veel privileges. Dat inzien en etaleren kan helpen om open te staan voor anderen.

…interactie met de ander?

De leringen van de Boeddha kunnen volgens Bart te beperkt benaderd worden door alleen maar het cultiveren van de geest. De leringen zijn veel breder. ‘ Je gaat meer van je eigen patronen zien door mindfulness op het kussen af te wisselen met mindfulness in sociaal-maatschappelijke contexten. Naast inzicht in die patronen geeft het ook richting waar je je betrokken bij voelt.’ De cirkel is dan weer rond door te kijken wat er leeft bij de verschillende doelgroepen. Voor Bart is dat vanuit die visie van diversiteit, inclusiviteit en rechtvaardigheid. Het inrichten van groepen met een gemeenschappelijke achtergrond, iets wat gedeeld wordt, kan daarbij behulpzaam zijn. Tijdens retraites bij de Insight Meditation Society kunnen om 18:30 uur mensen van bepaalde groepen, zoals mensen van kleur, LHBTQI, bij elkaar komen. Daar komen dan weer reacties op van bijvoorbeeld blanke mensen – ‘Mogen we daar dan niet bij zijn?’. Nee dus.

Ik en de ander

Het met elkaar delen kan heel belangrijk zijn als ondersteuning voor het eigen proces. Zo vertelt hij hoe zijn ervaringen waren met de medische wereld, en met name die in de VS. Kalmerende en slaapmiddelen worden volop gegeven, zelfs opgedrongen. Als vipassana-beoefenaar wil Bart dat juist niet, of zo min mogelijk. Recent sprak hij een vriend die dezelfde hartaandoening en pijnlijke operatie had ondergaan. ‘Dat verbindt! Je hoeft niet het hele verhaal uit te leggen.’ Hierbij slaakt Bart een zucht van verlichting. De herkenning van ongemak en lijden bij elkaar zorgt ervoor dat het draaglijker wordt. Insight Dialogue op organische wijze!

Wil je even online samen mediteren met Bart en New Yorkers? Dan hoef je alleen op deze link te klikken.

Bron: SIMsara, uitgave mei 2023. SIMsara is een uitgave van de stichting inzichts meditatie. Tekst Hans Gijsen.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, meditatie, Onderwijs, Theravada, Vipassana Tags: 30NOW.nl., Bart van Melik, Carol Wilson, Community Meditation Center, dhamma, diversiteit, Gregory Kramer, herkenning van ongemak en lijden, inclusiviteit en rechtvaardigheid, Insight Dialogue, Joseph Goldstein, LHBTQI, mensen van kleur, mindfulness, New York, sociale betrokkenheid, The Bronx, U Tejaniya 'Awareness Alone is Not Enough', VipassanaNu, VS

Lees ook:

  1. Podcast – Dit is niet van mij
  2. ‘Ik leef niet om te mediteren, ik mediteer om te leven’
  3. Tibetaanse protesten in New York tegen Chinese propaganda over Tibet
  4. Levenslijn voor Nepalese studenten in boeddhistische tempel in New York

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans Gijsen

is psycholoog, zangpedagoog en voorzitter van de SIM. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.