• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Een boze leraar van weinig woorden: het misverstand

Een boze leraar van weinig woorden: het misverstand

24 april 2023 door Zeshin van der Plas

In Japan is het een traditie dat pelgrims in tempels mogen overnachten.

Maar, de zwervers en daklozen  kwamen hier al snel achter. Ze kochten voor een paar centen een pelgrimshoedje, rukten een tak uit het bos als pelgrimsstaf en lieten het tempeleten zich goed smaken. Soms bleven ze een paar dagen achtereen in een tempel bivakkeren. Om dit misbruik tegen te gaan werd besloten dat, als pelgrims in een tempel wilden overnachten, zij een discussie over de boeddhistische leer met een monnik of priester van de tempel aan moesten gaan. In geval ze de discussie verloren werden zij geacht verder te trekken en elders onderdak te zoeken.

Ergens in een uithoek van Japan hadden twee broers de tempel van hun vader geërfd en sleten rustig hun dagen met sutra reciteren.  Af en toe kwamen er wat oude vrouwtjes om aan de tempeldienst mee te doen,  maar veel meer bezoek kregen ze niet. Er bleef veel vrije tijd over en een van de broers verdiepte zich dan ook grondig in de leer. Hij had een aardige bibliotheek in zijn studeerkamer waar de  meeste tijd doorbracht . De andere broer was wat minder begaafd, ehhhh, flink minder begaafd en zorgde voor het huishouden. Maar zelfs daar was hij niet zo handig in. Op een gegeven moment schoot de arme man tijdens het vegen met zijn bezem uit en pookte met de steel in zijn oog. Dit zodanig dat hij een oog moest missen.

Op een mooie herfstavond werd er ferm op de ’Kaihan’ gemept, een blok hout waar een houten hamer aan hangt die als deurbel fungeert.  Onze studiebol ging kijken welke onverlaat aan het belletje trekken was. Hij dacht,  nee, krijg nou wat, er staat een echte pelgrim voor de deur. Komt u binnen, wilt u een kopje thee? Terwijl de pelgrim de uitnodiging aanvaardt pijnigt onze studiebol zijn hersens af hoe hij het verplichte rondje discussie kan omzeilen.  Hij heeft absoluut geen zin om een avond lang te debatteren om zo de opvattingen van de pelgrim te bevechten. Hij bedenkt een oplossing, ‘Ik laat het mijn broer doen’ .

Terwijl de pelgrim zijn thee nuttigt zoekt de studiebol zijn broer op. ‘We hebben een pelgrim op visite, als jij nou de discussie doet dan maak ik zijn ‘foeton’ (bed)  in orde. De broer is in de wolken, nu word hij ook eens voor vol aangezien. De studiebol schrikt van de enthousiaste  reactie van zijn broer en realiseert zich dat als de discussie in vijf minuten voorbij is,  dat ze dan als tempel niet zo goed te boek komen staan. Binnen no time weet het hele dorp dan dat de eerbiedwaardige monniken door een leek in vijf minuten van tafel zijn geveegd . Maaaaaar… de studiebol is slim,  hij vraagt zijn broer: ‘Als je de discussie doet vraag dan of het zonder woorden kan.’

De pelgrim en de niet zo slimme broer gaan in de tempel voor de schrijn zitten. ‘Eerwaarde meneer pelgrim stemt u er mee in om de discussie zwijgend te doen?’  Nou, dat vond de pelgrim wel een uitdaging en aangezien hij als gast mocht beginnen steekt de goede man één  vinger omhoog. De broer glimlacht meewarig en steekt twee vingers omhoog, waarop de pelgrim drie vingers opsteekt. De niet zo slimme broer is duidelijk geïrriteerd, zijn gezicht loopt rood aan en zwaait zijn volle vuist voor het gezicht van de pelgrim. Deze staat op en loop devoot buigend achterwaarts de tempel uit. Op weg naar de uitgang komt hij onze studiebol tegen die hij meedeelt dat zijn slaapplaats gereed is. De pelgrim zegt: ‘Nee eerwaarde, ik kan hier vannacht niet overnachten. Uw broer is grandioos hij heeft mij in drie zetten van tafel geveegd.’ Van verbazing viel het kunstgebit van onze studiebol op de grond, deze raapte het snel op en vroeg: “Kunt u mij vertellen hoe de discussie is verlopen?’

‘Natuurlijk, uw broer vroeg of het zwijgend kon dus stak ik één vinger op die uiteraard  de  Boeddha  voor moest stellen. Waarop uw broer twee vingers op stak met de bedoeling te zeggen: Aan een stomme Boeddha heb je niks, de tweede vinger stelde uiteraard de dharma voor. Ik had alles goed gepland want als laatste kon ik natuurlijk drie vingers opsteken, wat heeft het voor zin als er niemand is om naar de leer te luisteren.  Mijn derde vinger stelde uiteraard de sangha voor. Maar waar ik niet op gerekend had is de vuist van uw broer die de Tiratana, de drie-eenheid van de Boeddha, dharma en sangha voorstelt, per slot zitten alle vingers aan één hand.’

De pelgrim buigt beleefd en terwijl hij in de duisternis verdwijnt  komt de eenogige broer mokkend de tempel uit.  De studiebol zegt: ‘Ik ben trots op je.’ De ander: ‘Hoezo trots, ik had hem bij kop en kont de tempel uit moeten smijten.’  Geschokt vraagt de studiebol aan zijn broer wat er dan gebeurd is. ‘Ik vond hem zeer beschaafd.’ Eenoog: ‘Wat nou beschaafd, eerst steekt hij één vinger op omdat hij ziet dat ik maar één oog heb. Dus ik denk, rustig blijven, rustig blijven, het is een gast en ik steek twee vingers op om hem te feliciteren met het feit dat hij er nog steeds twee heeft. Wat doet de onbeschofteling? Grappen er over maken, hij steekt drie vingers op om te zeggen: “Samen hebben we er drie,” ha ha wat leuk. Ik wilde hem echt recht voor z’n kanis slaan, en kon me nog net op tijd inhouden. Maar als ik hem ooit weer zie, wat nou pelgrim, an me hoela.’

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Japans boeddhisme, Zeshin van der Plas Tags: Japan, onderdak, tempel

Lees ook:

  1. De functie van een zenmonnik
  2. Meeste oude jaargangen BD beetje bij beetje weer in te zien –negentien-
  3. Japanse boeddhistische tempel sluit homo-huwelijken
  4. Oudere Japanners voorbereiden op de dood met virtuele boeddha’s

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.