Awareness does not change.
It is an experience of the wisdom of the dominion of the Dharma.
Awareness does not limit its vastness or fall into any position.
It is an experience of the wisdom of the dominion of the Dharma.
Awareness is beyond the objectives that we take in and hold onto, So it is an experience of the wisdom of the dominion of the Dharma.
Awareness has no borders or limits,
So it is an experience of the wisdom of the dominion of the Dharma.
Awareness shines in its clarity.
It is the experience of the mirror wisdom.
Our awareness is present in spheres of light, So it is the experience of the mirror wisdom.
Awareness has no limit to its vastness,
So it is an experience of the mirror wisdom.
Awareness is not polluted in its clarity, So it is an experience of the mirror wisdom.
Awareness is present without moving,
So this is the experience of the wisdom of equality.
Our awareness is beyond any good or bad.
This is the experience of the wisdom of equality.
Our awareness is beyond any objective in our ideas.
This is the experience of the wisdom of equality.
Our awareness is beyond conceptual constructions.
This is the experience of the wisdom of equality.
Awareness is beyond language and words,
So it is an experience of the wisdom of equality.
Awareness understands specifics,
So it is an experience of the wisdom of separate conceptions.
Awareness understands plurality,
So it is an experience of the wisdom of separate conceptions.
Awareness may manifest as anything,
So it is an experience of the wisdom of separate conceptions.
Awareness may appear as anything at all, So it is an experience of the wisdom of separate conceptions.
Awareness has no effort or search,
So it is an experience of the wisdom that gets things done.
Awareness is perfected in its dominion,
So it is an experience of the wisdom that gets things done.
Awareness is the perfection of our unborn dominion, So it is an experience of the wisdom that gets things done.
Awareness is uninhibited and is intrinsically perfect, So it is an experience of the wisdom that gets things done.
The topic we have just discussed
Must be understood by everyone alive.
The Mirror of the Heart of Vajrasattva: Two Upadesha Tantras of the Great Perfection, vertaald door Christopher Wilkinson. Omslag Tsering Kelsang. https://www.amazon.com/gp/product/1542725747
De Grote Perfectie, ook bekend als Atiyoga of Dzogchen (rDzogs chen), is een traditie van esoterisch boeddhisme die onmiddellijke verlichting voorstaat en die voor het eerst naar Tibet werd gebracht in de achtste eeuw van de Common Era. De Indiase manuscripten van deze traditie zijn verloren gegaan in de tijd. Alleen de Tibetaanse vertalingen zijn overgebleven. De oorspronkelijke leringen van deze traditie zijn vervat in Tantras, die over het algemeen in drie categorieën zijn verdeeld: De Geest sectie, de Ruimte sectie, en de Upadesha Instructie sectie. De Upadesha Instructie sectie is gewijd aan het aanwijzen van instructies of praktisch advies in het begrijpen en toepassen van de Grote Perfectie. Het wordt in het algemeen beschreven als bestaande uit zeventien basis geschriften. De twee Tantras die hier worden vertaald behoren tot deze zeventien werken. De Spiegel van het Hart van Vajrasattva verhaalt over een gesprek tussen de toornigen, de dakinis, en een Boeddha genaamd Machtige Jonge Held, dat plaatsvond in een knekelhuis met de naam Brandend Vuur Berg. De Zelfbevrijding van Bewustzijn vermeldt een gesprek tussen de Bodhisattva Manjusri en deze zelfde Machtige Jonge Held, eveneens in de knekelhuisberg van de Blazing Fire Mountain. Deze Tantra geeft commentaar op de grootste van de Zeventien Tantra’s, De Dageraad van het Bewustzijn (Rig pa rang shar), maar staat ook op zichzelf als een Tantra. Ik heb afbeeldingen van het Tibetaanse manuscript bijgevoegd voor uw gemak en om bij te dragen aan het behoud van deze oude literatuur.
Mieke zegt
Dank voor deze prachtige tekst, die uitnodigt van kijken maar zién over te gaan.