• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chinees boeddhisme » godsdienst » Over Theologie deel 5 – Vader, Zoon en Heilige Geest 

Over Theologie deel 5 – Vader, Zoon en Heilige Geest 

21 februari 2022 door Dharmapelgrim

In het najaar 2021 beloofde ik min of meer een cursus theologie te gaan volgen. Daar ben ik nu mee begonnen. De schriftelijke cursus telt maar liefst 48 lessen en ik denk dat er over iedere les ongetwijfeld iets valt te schrijven, doordat de inhoud mij op gedachten zal brengen die ik wel wil delen. Vandaag:

Vader, Zoon en Heilige Geest

In het Christelijk geloof draait eigenlijk alles om de drie-eenheid (Triniteit) van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Eén God, drie personen. Zoiets. Althans, zo staat het in de cursus: “De cursist leert dat God uit drie personen bestaat.” In het DSM 5 diagnosticeert men iemand die  afwisselend twee (of meer) van elkaar te onderscheiden persoonlijkheidstoestanden kan aannemen met een dissociatieve identiteitsstoornis. DSM staat voor: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. De 5 geeft aan dat er vier eerdere versies hebben bestaan. Wanneer ik het DSM zou volgen, zou de conclusie m.i. moeten zijn dat God een probleem heeft, en met hem elk mens die in deze drie-personen-in-één gelooft. Dat zal toch niet …

Ik draai het om en stel dat God weliswaar één is, maar dat God verschillende rollen heeft, elk met een eigen rolpatroon. De drie bekendste rollen van God zijn dan de Vaderrol, de rol van Zoon en de rol van Heilige Geest. Probleem opgelost. Hoewel … ik kom er zo op terug.

Het hebben van meerdere rollen is normaal. Ik heb er ook een aantal, net als ieder mens eigenlijk. Ik noem er drie (van mezelf): vader, zoon en inspirator! Het is natuurlijk de bedoeling dat die drie rollen niet met elkaar in conflict komen. Dat zou rolconflicten opleveren, en rolconflicten zijn nooit leuk. Het geeft altijd gedonder. Bijvoorbeeld: wie in de rol van echtgenoot / echtgenote in strijd handelt met de rol van kind (zoon of dochter) loopt het risico op den duur in conflict te komen met de eigen ouders en/of de eigen wederhelft. En zijn het de eigen ouders niet, dan zijn het de schoonouders! En anders zijn het de eigen spruiten wel, áls die er al zijn en hun mening laten horen. Als inspirator probeer ik anderen te begeesteren. Daarbij moet ik natuurlijk niet in conflict komen met mijn andere rollen (collega, buurman, clubgenoot, en nog veel meer). Er wordt op mij gelet! “Walk your talk!” zegt men terecht tegen mij. In het Nederlands: “Doe zelf wat je anderen voorhoudt!” Hoe moeilijk kan het zijn? Wel, het valt vaak niet mee.

Ik kan een vaderrol hebben, omdat ik kinderen heb. Ik kan een zoonrol hebben, omdat ik ouders heb. Mijn rol als inspirator staat daar los van, maar kan uiteraard alleen maar bestaan omdat ik er ben. En Hier beginnen voor God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest de problemen mijns inziens pas echt. God kan alleen maar een rol als Vader hebben, wanneer hij kinderen heeft. Jezus is zijn enige zoon, en die kan alleen maar de rol als Zoon hebben, omdat hij ouders heeft. En dat zouden dan Maria (een mens) en …. God zelf zijn? Anders gezegd: hij is zijn eigen vader én zijn eigen zoon. Lijkt mij erg lastig. En God kan alleen maar God de Heilige Geest zijn omdat hij …. eh. Ik loop vast. De enige manier die ik zie om eruit te komen, is door God als Heilige Geest op de de eerste én enige plaats te zetten. Als Heilige Geest presenteert hij zich dan de ene keer in de rol van Vader en de andere keer in de rol als zoon. Dat kan, want het was de Heilige Geest die over Maria kwam en haar dus bezwangerde. Maria baart een zoon, en dat knaapje is uiteraard de zoon van Maria – dat valt nooit te ontkennen – en de zoon van de Heilige Geest.

Ingewikkeld, maar ik kan er mee leven.

De vraag is echter – en die vraag is misschien wel zo oud als de mensheid – of God wel bestaat. Wel, dat valt niet te bewijzen. De vraag die opdoemt achter een eventueel “Ja, God bestaat” is namelijk: waar komt ie dan vandaan? Plat gezegd: heeft Jezus een goddelijke opa en een goddelijke oma? Aan de menselijke kant heb je oma Anna en opa Joachim, maar aan Gods kant? Het ontbreken van goddelijke grootouders wordt verklaart door te stellen dat God er gewoon altijd is geweest, dus buiten de tijd om.

Voor je het weet kom je zo echter in een cirkelredenering terecht. Een cirkelredenering is een bewijsvoering die berust op zoiets als A levert het bewijs dat B bestaat, B levert het bewijs dat C bestaat en C levert het bewijs dat A bestaat. Vertaalt: God (A) bewijst zijn bestaan door de mens (B) te inspireren de Bijbel (C) te schrijven, en in de Bijbel (C) staat duidelijk dat God (A) bestaat! Wat zeur je nog?

Mocht je nu denken dat ik zelf niet in God geloof, dan heb je het mis. Dat doe ik namelijk wel. Ik geloof in God, de Almachtige Vader enzovoorts enzovoorts. maar ik volg niet de door het instituut kerk voorgeschreven interpretatie. Ik zie rollen, geen personen. En als opa van Jezus zie ik Chaos, waarover ik eerder heb geschreven (21 november 2021, Chaos) Misschien doe ik wel aan spiritueel shoppen, wie zal het zeggen. Deze cursus Theologie is duidelijk op een Christelijke leest geschoeid. Een Hindoeïstische leest zou mij waarschijnlijk laten spreken over een andere drie-eenheid, namelijk over Brahman, Vishnu en Shiva. Dat doe ik dus niet.

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk, godsdienst Tags: drie-eenheid, serie, shoppen, theologie

Lees ook:

  1. Over Theologie deel 2 – Religie en godsdienst 
  2. Dharmapelgrim – over theologie (1) – inleiding
  3. Dharmapelgrim – De Maalstroom en Reïncarnatie (deel 7)
  4. Goff – fabels voor fabeldieren  (47) gier

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Bert zegt

    22 februari 2022 om 08:46

    Waarom zou je je druk maken over een vraag die niet te beantwoorden valt, nl. of God bestaat. Dan valt m.i. ook de behoefte weg om te verklaren hoe hij er uit ziet, of wat zijn rollen zijn.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.