• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Dharmapelgrim – De Maalstroom en Reïncarnatie (deel 7)

Dharmapelgrim – De Maalstroom en Reïncarnatie (deel 7)

2 januari 2022 door Dharmapelgrim

In een aantal afleveringen werkt Dharmapelgrim een gedachtegang uit die mogelijk licht werpt op … ja, waarop eigenlijk?

Een gedachtegang is een gedachtegang, en meer is het niet. Wie er meer in wil zien, is vrij dat te doen. Je zult mij niet horen. Toch is het mijns inziens nuttig er op te wijzen dat ik alles behalve de pretentie heb de absolute waarheid te verkondigen. Verre van! En wie denkt dat ik de plank mis sla: er is geen plank! 

De oorspronkelijke benaming ‘Maalstroom’ verwijst naar een draaikolk voor de Noorse kust, die alles opslokt. Dat was vooral vervelend voor schepen er te dicht bij in de buurt kwamen. (Of dat nog zo is? Geen idee). Ik gebruik deze benaming (Maalstroom) om er het proces van geboren worden, leven, sterven en opnieuw geboren worden etc. mee aan te geven. Het komt in grote lijnen overeen met wat anderen het ‘Rad van Wedergeboorte’ noemen, en weer anderen het Dharmawiel. (En dan zijn er natuurlijk lieden die zullen zeggen dat dit twee verschillende zaken zijn, ook goed. Maak er dan maar drie van).

Zoals in een eerdere aflevering gezegd: Chaos is non-lokaal en bevindt zich buiten de Tijd. Alle dimensies – inclusief Tijd – berusten op illusie, ook al ervaren wij ze in onze dagelijks leven als reëel. Illusies worden in stand gehouden door bewuste wezens, ongeacht of ze in de onzichtbare- of zichtbare werkelijkheid leven. Zij houden de maalstroom in stand én vooral malende, terwijl zij zich ontwikkelen vanaf het laagste en simpelste bewustzijnsniveau tot het allerhoogste en meest complexe niveau.

De maalstroom verwijst naar het proces waarin wezens van de ene naar de andere werkelijkheid verhuizen en weer terug, onderworpen aan de wet van oorzaak en gevolg. Dat zij de maalstroom in stand houden, is een direct gevolg van hun onderworpenheid aan deze onpersoonlijke maar onverbiddelijke wet. In bijna alle gevallen doen zij dit zowel onbewust als vrijwillig,  doordat zij zich volledig identificeren met hun eigen gedrag: “Ik ben wat ik doe en doe wat ik ben”. Zolang zij vasthouden aan dit idee, blijven zij meegaan in het proces van sterven, geboren worden en opnieuw sterven, tot het inzicht doorbreekt dat de wet van oorzaak en gevolg uitsluitend van kracht is op hoe energie in-formatie staat, dus op wat er gebeurt / gaat gebeuren / moet gebeuren. De wet van oorzaak en gevolg is nooit direct van  invloed op bewustzijn, dat berust op reflectie/resonantie. Indirect is het dat natuurlijk wél, want het is onmogelijk om niet te resoneren/reflecteren op wat er gebeurt / gaat gebeuren / moet gebeuren.

Om aan de maalstrom te kunnen ontsnappen, is doorbreken van inzicht alleen onvoldoende. Inzicht moet leiden tot volledige loskoppeling van daad en dader. De dader – degeen die doet én  laat, dient afstand te nemen van alle vruchten (gevolgen) van wat er door hem of haar gebeurt / gaat gebeuren / moet gebeuren. Anders gezegd:  zonder loskoppeling blijft een wezen een instrument waarmee of waardoor de wet van oorzaak en gevolg effect sorteert.

In de maalstroom draait het letterlijk en figuurlijk om eindeloos “malen”, “wentelen”, “rijzen en dalen”, “geboren worden en weer sterven” – net zo lang tot het bewuste wezen zichzelf niet langer identificeert met het “eigen gedrag” waarvan het uiteraard onvermijdelijk ooit de gevolgen zal  ondergaan. Door iedere vorm van identificatie los te laten, verbreekt een bewust wezen de koppeling tussen “zelf” en “gedrag”. (Er blijkt namelijk geen eens een ‘zelf’ te zijn!). Het gedrag blijft deel van de stroom van oorzaak en gevolg, maar sleurt het “zelf” er niet langer in mee. Het “zelf” komt en blijft vrij doordat de illusie van het bestaan van zoiets als een ‘zelf’ oplost. (En een volledig opgelost zelf kan zich uiteraard niet identificeren met wat het doet.) Het volgens mij meest concrete voorbeeld is Jezus Christus die zegt: “Niet mijn wil maar uw wil geschiede”. (Lees: niet wat het illusoire ‘zelf’ wil, maar dat wat onvermijdelijk is, dát moet geschieden). Het heeft hem niet behoed voor kruisiging (die ging gewoon door).

Je zou je de vraag kunnen stellen of zeer primitieve bewuste wezens zoals regenwormen zich überhaupt kunnen identificeren met hun eigen gedrag. Het ontnuchterende antwoord is: waarschijnlijk niet! Er zal zich toch eerst enig zelfbewustzijn moeten ontwikkelen. Het verschil tussen Jezus Christus en een regenworm (om die vergelijking maar even te maken) is dat eerstgenoemde zich van een ‘zelf’ vrij kon maken, terwijl een regenworm dat onmogelijk kan bij ontberen van een zelfbewustzijn. Je kunt je nu eenmaal niet bevrijden van iets wat je je nog niet eigen hebt gemaakt. Dat neemt niet weg dat er voor regenwormen waarschijnlijk wel zoiets als lijden zal bestaan, bijvoorbeeld wanneer een regenworm aan een vishaakje wordt geregen.

Dit brengt mij op het onderwerp reïncarnatie.

De vraag is niet of reïncarnatie bestaat, maar hoe het komt dat veel mensen denken dat het niet bestaat. Ik denk dat mensen reïncarnatie zijn gaan ontkennen, nadat eerst de overtuiging post vatte dat geest voortkomt uit stoffelijke (chemische, natuurkundige, biologische) processen in het lichaam, in plaats van dat het fysieke lichaam voortkwam uit een zich ontwikkelend bewustzijn.

Geboren worden, sterven en weer geboren worden… met welk doel? En waar blijf je tussen twee geboorten in? Om met het laatste te beginnen: in de onzichtbare werkelijkheid, want ook dáár gaat de ontwikkeling gewoon door. Je hebt daar misschien zo je eigen gedachten over, maar die zijn hier nu niet van belang.

Het doel dan? Het enige doel is: voortgaande ontwikkeling van het bewustzijn. Die ontwikkeling gaat door tot het zelfbewustzijn door alle zelfgecreëerde grenzen heen breekt, om tot de oplossing (letterlijk!) te komen dat alles één is (zoals het altijd al was, thans is en tot in de eeuwen der eeuwen zijn zal = vrij naar doxologie in RK kloostertraditie).

Behalve ontwikkeling behoort terugval uiteraard óók tot de mogelijkheden. Terugval houdt in: wedergeboorte op een lager bewustzijnsniveau dan dat waar de meeste zielen in het leven stappen voor hun verdere ontwikkeling. Wedergeboorte hoeft niet noodzakelijkerwijze hier op aarde plaats te vinden. En het hoeft ook niet te betekenen dat een ziel als dier, insect of zelfs aardworm terugkomt. Er zijn zoveel mogelijkheden in het universum …

Mensen met een verstandelijke handicap hebben lang niet altijd een lager of minder ontwikkeld bewustzijnsniveau dan bijvoorbeeld een hoogleraar. Mocht een hoogleraar zoiets denken, adviseer ik hem/haar om bij zichzelf te rade te gaan, want bewustzijnsniveau en verstandelijk niveau zijn twee totaal verschillende zaken. Ze gaan vaak samen op, maar dat is geen wet. Je kunt dus een goed stel hersens hebben, én tegelijk op een middelmatig niveau van bewustzijnsontwikkeling zitten óf leerproblemen hebben én tegelijk op een zeer hoog niveau van bewustzijn functioneren. Er bestaan echter wél IQ testen, maar nog geen BQ testen, vermits het bewustzijnsniveau te testen zou zijn. Het doel van reïncarnatie is – ik zeg het nog maar een keer –  voortgaande bewustzijnsontwikkeling en niet voortgaande ontwikkeling van verstand.

“Snap je het zelf?” vroeg iemand mij. 
“Nee,” antwoordde ik, “Als puntje bij paaltje komt, snap ik er zelf ook geen snars van.”
“Als je het zelf niet snapt, waarom val je mij er dan mee lastig?”
“Hier geef ik twee antwoorden op,” zei ik. “Het eerste luidt: het is geen kwestie van snappen of niet snappen. Het tweede luidt: ik val jou nergens mee lastig. Als jij het gevoel hebt dat ik je ergens mee lastig val, komt dat waarschijnlijk doordat jij het lastig vindt.” 

(wordt vervolgd)

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: dimensies, IQ, maalstroom, reincarnatie, serie, tijd

Lees ook:

  1. Dharmapelgrim – Afspraken (2)
  2. Goff – fabels voor fabeldieren  (47) gier
  3. Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (1) – euthanasie
  4. Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (8) – Schemerzone

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 3 september 2022
    Gratis Workshop | Waardering voor jezelf en anderen | Live en Online | 
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Halte Hertenkamp – De Boeddha en het bedrijfsrisico
    • Nieuwe schrijnende berichten uit Myanmar (Birma)
    • Part of Me… Shaping Mental Spaces
    • ‘Geef ons heden ons dagelijks brood’
    • Elf visioenen van het Levende Licht

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens