• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Taigu – Oorlog en vrede

Taigu – Oorlog en vrede

7 februari 2022 door Jules Prast

Terwijl wij spreken, worden Amerikaanse troepen naar Europa overgebracht om de oostflank van het noordatlantische verdragsgebied op ons continent te beveiligen, nu Oekraïne te land en ter zee wordt omsingeld door steeds meer Russische strijdkrachten. Onder de Amerikaanse troepen bevindt zich een deel van de roemruchte 82nd Airborne divisie, een wendbare luchtmobiele eenheid, dezelfde die op 17 september 1944 landde in de omgeving van Groesbeek en Grave en een rol speelde in het bevrijden van een deel van zuidelijk Nederland.

Bevrijden is ook in boeddhistische zin een  betekenisvol woord. In mahayana bevrijd je je niet door de wereld te verzaken om in dit of een volgend leven uit de cyclus van geboorte en wedergeboorte over te gaan naar het nirvana. Nee, idealiter raak je in zoverre bevrijd dat je in de wereld kunt bijdragen aan de bevrijding van anderen. Helemaal bevrijd kun je niet zijn zolang niet alle andere levende wezens in deze wereld geheel en al bevrijd zijn.

In het soort boeddhisme dat Thich Nhat Hanh vertolkte, spelen maatschappelijk engagement en sociale actie een grote rol. Vrede zijn als mens en met voorbeeldgedrag in kleine kring het licht ontsteken in anderen, was voor hem alleen het begin. Hij wilde deze olievlekwerking in grotere banen leiden door een brede beweging te mobiliseren en aansluiting te zoeken bij andere bewegingen die de strijd aangaan met maatschappelijk onrecht. Thich Nhat Hanh was én van de kleine, én van de grote olievlekwerking (wat op zichzelf een eigenaardige beeldspraak is in de context van de huidige klimaatcrisis). Een van de belangrijke verdiensten van de Vietnamese monnik is dat hij het eigentijdse boeddhisme een sociale ethiek verschafte, die de focus van individuele bevrijding verlegde naar het belang van maatschappelijk handelen. Monastieke afzondering en werelds quiëtisme zijn ook binnen mahayana altijd uitglijrisico’s geweest. Thich Nhat Hanhs sociale ethiek vormt hier mede een antwoord op.

De Europese geschiedenis is vol van strijd over macht en grenzen, en deze strijd is helaas nog niet voorbij. Met een beetje voorstellingsvermogen kun je de strijd tussen Europese staten in de moderne tijd herformuleren als burgeroorlog. De Frans-Duitse oorlog van 1870-1871 was zo’n burgeroorlog. De Eerste en de Tweede Wereldoorlog waren binnen de Europese familie eveneens burgeroorlogen. Altijd was er een onverwerkt verleden en waren er losse eindjes. Ook de conflicten die uitbraken bij het uiteenvallen van het voormalige Joegoslavië waren burgeroorlogen. En nu misbruikt Rusland het onverwerkte verleden van het verlies van de Sovjetmacht om Oekraïne in de tang te nemen en in één ruk te trekken aan de losse eindjes van de Europese veiligheidsarchitectuur van na de koude oorlog, op zoek naar bewegingsruimte binnen het weefgetouw om invloed te vergroten. Mocht dit conflict escaleren, dan dreigt opnieuw een burgeroorlog.

Wat er in de marge van westerse democratieën aan boeddhisme leeft, bloeit binnen een omgeving waarin gewetens- en belijdenisvrijheid rechtsstatelijk beschermde grondrechten zijn. Zulke periodes heeft boeddhisme in zijn geschiedenis niet veel gekend. Niet dat dit iets uitmaakte, want boeddhisme heeft zich altijd wonderwel weten te schikken naar de grillen van repressief wereldlijk gezag, met dien verstande dat een sociale ethiek zoals die van Thich Nhat Hanh in zulke situaties niet had kunnen bestaan. De prijs van beoefenen binnen repressieve kaders is altijd geweest dat boeddhisme zijn bevrijdende potentieel heeft moeten intomen om in de samenleving het staatsbelang te dienen. Welke Martin Luther King zou vanuit het huidige China Thich Nhat Hanh publiekelijk voor een Nobelprijs kunnen nomineren, wanneer deze zich daar had ingezet voor de gelijkberechtiging van de Oeigoerse bevolking in Xinjiang? Wie dit tot zich laat doordringen, ziet dat het westerse boeddhisten linea recta tot belanghebbenden maakt in het conflict dat zich nu ontvouwt tussen Rusland en de NAVO.

Veel van de Europese NAVO-lidstaten hebben na de val van het IJzeren Gordijn en die van de Sovjet-Unie hun gemeenschappelijke defensie verwaarloosd. Zij hebben hun vredesdividend geïncasseerd, zoals dit in politieke beleidstaal heet. Het is mede door gebrek aan voldoende parate troepen en materieel van Europese zijde, dat de Verenigde Staten nu mensen en middelen moeten invliegen om de Baltische staten, Polen, Roemenië en Bulgarije van voldoende militaire afschrikking te voorzien om Rusland niet op verkeerde ideeën te brengen, en om voorbereid te zijn om vluchtelingenstromen in goede banen te leiden, die bij een gewapend conflict met Oekraïne in beweging komen. Neutraliteit, pacifisme, welvaart en korte-termijndenken blijken achteraf misschien niet de beste raadgevers te zijn geweest, nu Rusland onverhoeds een grotere dreiging aan de NAVO uit zijn hoge hoed tovert dan iemand sinds het einde van de koude oorlog voor mogelijk had gehouden.

Hoe ‘niets doen’ (wu wei) en quiëtisme zich verhouden tot boeddhistische sociale ethiek heeft Thich Nhat Hanh tijdens zijn leven gedemonstreerd.  Maar hoe verhouden bevrijding van repressie en maatschappelijk handelen om de dreiging van repressie te weerstaan, zich tot bevrijding in boeddhistische zin? Hier ligt onbekend terrein voor boeddhisten in Europa. Wie een idee heeft over de richting die een antwoord kan aannemen, mag het zeggen.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Krijgsmacht, Mahayana, Politiek Tags: 82nd Airborne divisie, NAVO, Oekraïne, oorlog en vrede, Rusland, sociale ethiek, strijd, Thich Nhat Hanh, wereldoorlog, wu-wei

Lees ook:

  1. Oorlog en vrede (deel 2)
  2. Zeshin – u kunt doen wat ik niet kan?
  3. HRW – Rusland, Oekraïne en internationaal recht: over bezetting, gewapend conflict en mensenrechten
  4. Oekraïne – op basis van de Theravada leerstellingen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.