• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – geestelijke verduistering

Taigu – geestelijke verduistering

8 januari 2022 door Jules Prast

Hoe vaak is het niet dat wij in de ander een bodhisattva ontmoeten die ons op het juiste spoor terugzet? Een korte verhandeling over Amida Boeddha en God-de-Vader, van wie de enige overeenkomst is dat zij beide leeg zijn.

“God is dood” is een van de aforismen uit het werk van Friedrich Nietzsche, maar hij was niet de eerste negentiende-eeuw’er die deze term bezigde. Het is, om het voorzichtig te zeggen, niet altijd makkelijk om te duiden wat de filosofie van Nietzsche precies inhoudt, omdat een aanzienlijk deel van zijn geschriften bestaat uit bondig geformuleerde stellingen, niet uit zorgvuldig beargumenteerde redeneringen.

Als mantra zingende meditatiebeoefenaar kom ik op het onderwerp God, omdat de nembutsu (“Namu Amida Butsu”) enigszins tot mijn verbazing regelmatig plaatsmaakt voor het gebed des Heren, het “Onze vader die in de hemel zijt”. Dit is al geruime tijd, enkele jaren, aan de hand. De ene keer hoor ik de roep van Amida Boeddha, de andere begint het Onze Vader zich als vanzelf in mij uit te spreken. Dit heeft mij nogal in een staat van verwarring ondergedompeld: Ben ik vervallen tot een staat van verduistering van geest?

Onlangs sprak ik een oude schoolvriend, die na het gymnasium de priesteropleiding is gaan volgen en daarna als pastoor aan het werk is gegaan. Inmiddels is hij alweer lang gelukkig getrouwd en als een gedreven, populaire docent klassieke talen verbonden aan een scholengemeenschap. God is voor hem allerminst dood en overleden, maar als een fijngevoelige intellectueel van de wereld is hij van alle markten thuis. Ik had gehoopt het gesprek op de inhoud van de Godservaring te brengen, maar nog voordat dit gebeurde, merkte hij op dat bij mantrazang vaak niet de inhoud van het gesprokene van belang is, maar dat het de repetitie is die iemands geest leegmaakt van afleiding en deze dusdoende openstelt voor de spirituele ervaring.

Hoe vaak is het niet dat wij in de ander een bodhisattva ontmoeten die ons op het juiste spoor terugzet en ons verlost van het kwade, dat in mijn geval symbool staat voor verwarring? Terwijl ik mij inmiddels al verloren had in de zorg dat ik bezig was af te dwalen van de boeddha-dharma naar de bijbel, viel bij mij het kwartje toen mijn vriend de kern van de mantrazang aan mij uitlegde. Welke mantra zich in jou uitspreekt, kan zeer wel van minder betekenis zijn dan de werkzaamheid van de mantra op zichzelf, die concentratie inleidt en ruimte maakt voor dat waar het in wezen om gaat.

In mijn hart ben en blijf ik een zenboeddhist. De gang naar de nembutsu heb ik alleen maar gemaakt omdat mijn haperende gezondheid de regelmaat van zitmeditatie in de weg zit. De nembutsu kun je altijd en overal beoefenen, zelfs wanneer je met je sangha in de zendo zit. Ik heb het ook gedaan, toen ik nog in staat was de sangha te bezoeken. Of je je nu concentreert op je ademhaling, of met de nembutsu in stilte de naam van de boeddha op de lippen neemt, het is au fond om het even. Er zijn vele wegen die naar de boeddhistische leegte leiden. Tussen zen en de nembutsu bestaat een eeuwenlange historische verwevenheid, van de beoefening in het oude China tot en met het begin van Obaku in het zeventiende-eeuwse Japan.

Ja, er werd door bestaande scholen gespot met de ‘Nembutsu-Zen’, maar in het geval van Japan moet dit worden geschreven op het conto van de hang naar een één-methode-exclusivisme (ooit begonnen als reactie op de historische turbulentie waarin het corrupte Tendai-boeddhisme verwikkeld was geraakt). Dat exclusivisme verblindde het Japanse zen, vervreemdde het van zijn wortels in het Chinese syncretisme, en vooral: het versmalde het boeddhapad en miskende de vele wegen die binnen Mahayana tot ‘Rome’ leiden.

Of het de nembutsu is, of het ‘Onze Vader’, ik ben weer terug bij af. De nembutsu is mijn koan, zen de context die mij behoedt voor uitglijders, zoals het verabsoluteren van Amida Boeddha. En het ‘Onze Vader’? Ach, vorm is niet te scheiden van leegte, zoals de Hartsutra zegt. Geen onwetendheid, geen einde aan onwetendheid. “Geen weg, geen inzicht; geen bereiken, geen niet-bereiken.” Leve de sutra!

— Taigu

De afgelopen tijd heeft de BD-redactie teksten van Taigu die al eerder in de krant zijn verschenen, herplaatst. Vandaag een nieuwe en onlangs geschreven tekst van Taigu.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Jules Prast, Zen Tags: Amida Boeddha, juist spoor, mantra, Nembutsu, Onze Vader

Lees ook:

  1. Dank zij Amida Boeddha?
  2. Jon Kabat-Zinn is geen hedendaagse Shinran
  3. Amida in Amsterdam
  4. Zazen met de mond

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost zegt

    9 januari 2022 om 10:30

    Bedankt Taigu, voor deze uiteenzetting. Voor mij verhelderend.

    • Taigu zegt

      9 januari 2022 om 12:38

      Dankjewel voor je reactie. Fijn dat mijn stukje voor jou verhelderend is.

  2. Piet Nusteleijn zegt

    9 januari 2022 om 11:58

    Taigu, weer terug na een tijd van afstand. Had behoefte je tekst “onder de motorkap”
    van 11-11-2018 te herlezen. En ook mijn eigen reactie van toen op jouw artikel.
    Inmiddels heb ik een boek van Maarten Houtman, “tao-zen”/de weg van niet-dwang,
    gelezen. Wellicht ken je dit Zen-boek, anders bij deze aangeraden.

    • Taigu zegt

      9 januari 2022 om 12:36

      Dankjewel voor je reactie en tip. Het boek van Maarten Houtman zal ik lezen.

  3. kees moerbeek zegt

    12 januari 2022 om 15:50

    Dank voor je, ook dit keer, wel zeer persoonlijke en altoos erudiete ontboezemingen. Fijn dat BB je daarvoor de ruimte biedt. Niet iedereen kiest met reden hiervoor, niets ten nadele van hen overigens. :-)
    Namo Guanshiyin pusa

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.