• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Tibetaanse dissident Dhi Lhaden veroordeeld tot 4 jaar gevangenisstraf

Tibetaanse dissident Dhi Lhaden veroordeeld tot 4 jaar gevangenisstraf

16 november 2021 door gastauteur

Voormalig monnik en populair schrijver uit Amdo werd beschuldigd van ‘verstoring van de sociale orde’.

door Lopsang Gurung

In oktober (familieleden werden niet op de hoogte gebracht van de exacte datum van de beslissing) werd de populaire Tibetaanse auteur Dhi Lhaden veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf wegens ‘het verstoren van de sociale orde,’ een beschuldiging die vaak wordt gebruikt tegen politieke en religieuze dissidenten. Hij was in juni 2019 gearresteerd, en verbleef al meer dan twee jaar in voorlopige hechtenis.

Dhi Lhaden is een voormalige monnik, geboren in 1971 in een dorp genaamd Dida in Banma county, Golog Tibetaanse Autonome Prefectuur, provincie Qinghai, d.w.z. in wat ooit deel uitmaakte van de Tibetaanse provincie Amdo, maar nu buiten de Tibetaanse Autonome Regio (TAR, onlangs door de CCP omgedoopt tot Xizang Autonome Regio, XAR) ligt. Op 13-jarige leeftijd werd hij monnik in zijn provincie en nam hij de naam Thubten Lobsang Lhundup aan. Op 15-jarige leeftijd verhuisde hij naar de Larung Gar-gemeenschap in Sêrtar County van Garzê Tibetaanse Autonome Prefectuur, in de provincie Sichuan, dat wil zeggen in de voormalige Tibetaanse provincie Kham. De gemeenschap kwam in 2016 in het nieuws toen haar gebouwen werden gesloopt en monniken en nonnen werden uitgezet, waarbij sommigen van hen naar heropvoedingskampen werden gebracht.

Ondertussen was Dhi Lhaden naar TAR verhuisd om daar zijn studie voort te zetten, maar de politieke omstandigheden bemoeilijkten dit project. Hij zette zijn kloosterleven niet voort en reisde sinds 2008 rond in Tibetaanse gemeenschappen om boeddhistische monniken, nonnen en leken te interviewen. In 2011 publiceerde hij in het buitenland, met de hulp van het Tibetan Center for Human Rights and Democracy (TCHRD), het boek in het Tibetaans ‘Words Uttered with Life at Risk,’ dat in Genève werd gepresenteerd tijdens de 16e zitting van de Mensenrechtenraad van de V.N.

Hij werd in China onder toezicht geplaatst en zijn vrijheid om buiten de Tibetaanse Autonome Prefectuur Golog te reizen werd beperkt. Hij pleitte voor ‘verzet door samenwerking met de wet,’ d.w.z. een geweldloze en vreedzame kritiek op de CCP, geïnspireerd door figuren als de Mahatma Gandhi en Martin Luther King, Jr. Zijn boek ‘The Art of Passive Resistance’ werd in 2015 in het Tibetaans gepubliceerd, en een Engelse vertaling werd door TCHRD gratis beschikbaar gesteld om te downloaden.

‘Om solidair te zijn met mijn natie, die door een diepe crisis gaat, legde Dhi Lhaden uit, voelde ik dat het mijn verantwoordelijkheid was om iets te doen. Als een nyuk thok pa, houder van de pen, is schrijven wel het minste wat ik kan doen.’

Paradoxaal genoeg leidde een boek waarin werd gepleit voor protest binnen de grenzen van de bestaande sociale orde, tot de beschuldiging dat Dhi Lhaden ‘de sociale orde verstoorde’, en tot het onderzoek en de arrestatie in 2019. De veroordeling van Dhi Lhaden bewijst dat zelfs passief verzet ‘door samenwerking met de wet’ door de CCP als een misdaad wordt beschouwd.

Bron Bitter Winter https://bitterwinter.org/tibetan-dissident-dhi-lhaden-sentenced-to-4-years/

 

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Nieuws, Politiek, Rechtspraak, Tibetaans boeddhisme Tags: celstraf, China, dissident, Tibet

Lees ook:

  1. Gemartelde Tibetaanse toeristengids overleden
  2. Boeddhistisch Tibetaanse monniken vermist na arrestatie door Chinese politie
  3. Tibetaanse China-criticus Takna Jigme Sangpo in Zwitserland overleden
  4. Tibetaanse taalvoorvechter Tashi Wangchuk na vijf jaar gevangenis weer vrij

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.