• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » Niet alle boeddhistische monniken en nonnen zijn vegetariërs

Niet alle boeddhistische monniken en nonnen zijn vegetariërs

27 april 2021 door gastauteur

De bhikshu en bhikshuni (Sanskriet voor een monnik en non) ontvingen oorspronkelijk hun enige dagelijkse maaltijd door op bedelrondes in lokale dorpen en steden te gaan, een praktijk die nog steeds in sommige theravada boeddhistische regio’s van Zuidoost-Azië wordt gevolgd.

Ze moesten accepteren wat door leken werd aangeboden, met inbegrip van vlees, aangezien liefdadigheid (dana) het belangrijkste middel voor leken is om verdiensten te vergaren en dus een beter vooruitzicht te creëren op een gelukkige wedergeboorte. De monnik mocht volgens de regel in de Vinaya (de regels voor monniken en nonnen in de sangha) weigeren het vlees te eten als het dier speciaal voor hem is geslacht om hem te voeden. Monniken waren indertijd overigens altijd al vrij om te kiezen aan wat ze aan voedsel aten uit hun kommen, maar de overgrote meerderheid koos er waarschijnlijk voor om vlees te eten.

De Boeddha verwierp het naleven van een streng vegetarisme als een dwingende noodzaak van het monastieke leven, na een geschil daarover met zijn neef Devadatta, een ambitieuze monnik,  die de  vergeefse pretentie had Boeddha’s opvolger te worden. Devadatta was een overtuigd vegetariër. Hij vroeg de Boeddha alle monniken te verplichten om strikte vegetariërs te zijn. De Boeddha weigerde aan dit verzoek te voldoen, aangezien een dergelijke eis een beperking inhield van wat monniken aan voedsel konden accepteren van leken, en dus voor die leken een beperking van de hoeveelheid verdiensten kon opleveren.

Een ander bewijs dat vroege boeddhisten vlees aten komt voor in het verhaal rond Boeddha’s dood. Volgens de Mahaparinibbana Sutta, die het laatste jaar van Boeddha’s leven verhaalt, werd zijn laatste maaltijd aangeboden door de smid Cunda, die de Boeddha en zijn monniken thuis had uitgenodigd om een maaltijd te nuttigen. Cunda bood hen een gerecht genaamd sukaramaddava aan, dat de Boeddha namens de monniken accepteerde, maar waarschuwde dat niemand anders van de schotel mocht eten en beval dat de rest van de schotel moest worden begraven. Na het eten van deze sukaramaddava kampte de Boeddha met een ernstig geval van dysenterie,  hetgeen vermoedelijk zijn doodsoorzaak was.

Cunda was radeloos toen de Boeddha ziek werd, maar de Boeddha stuurde zijn verzorger Ananda om hem te troosten en hem te vertellen dat hij grote verdienste had verworven door het aanbieden van de laatste maaltijd aan de Boeddha. Er is veel debat geweest in de traditionele commentaren over wat precies sukaramaddava was. Er is een duidelijke link in die teksten met varkens.  De term kan slaan op- wat in Indische en Singalezen commentaren geacht moet zijn geweest, een soort varkensvleesschotel. In Oost-Azië, waar vegetarisme meer gemeenschappelijk was, wordt deze term vertaald als chantanshu’er, wat boomschimmel betekent, suggererend dat in de maaltijd ingrediënten kunnen hebben gezeten die  gegeten worden door varkens, zoals truffels of paddenstoelen.

In de loop der eeuwen na de Boeddha’s overlijden werd het naleven van streng vegetarisme opgenomen in sommige boeddhistische teksten, zoals de Mahayana uitleg van de Mahaparinirvana Sutra, en werd uiteindelijk gecodificeerd als één van de bodhisattva voorschriften in boeddhistische geschriften als de Fanwang-jing (de Brahma Sutra) in boeddhistische China. Het vegetarisme in het Oost-Aziatische boeddhisme heeft mogelijk te maken met dieet beperkingen van Taoïstische aanhangers, in de tijd van het vroege boeddhisme in China.

Zelfs vandaag zijn niet alle boeddhistische monniken en nonnen vegetariërs. In bijvoorbeeld China en Korea meestal wel; in Tibet en Thailand vaak niet.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhistisch leven, Dierenwelzijn, Geluk, Gezondheid, Theravada, Voedsel Tags: bedelronde, Boeddha, dana, regels, vegetarisch

Lees ook:

  1. Anneke – duurzame kippensoep
  2. Nationale week zonder vlees met ruim 50.000 deelnemers
  3. Anneke – soep van de ‘nieuwe’ kip
  4. De grote schoonmaak van Buddhagosha

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost zegt

    28 april 2021 om 10:36

    Er word ook beweerd dat het varken in beeld is gekomen door een vergissing. Namelijk dat in de maaltijd die de verhevene at een groente zat die varkensoor werd genoemd.

  2. bolletje zegt

    28 april 2021 om 17:08

    boeddhisme is best wel een mens centrisch systeem, toch ? Het is de mens die uitverkoren is en verlichting kan bereiken. Het was niet een materialistisch/wetenschappelijke visie op de wereld.

    Aan de andere kant, als je en dier eet, eet je wel een incarnatie van iemand, in theorie, toch ?

    Punt is ook een beetje. In deze tijd is er veel meer reden om vegetarisch te zijn. In de tijd van de Boeddha had je nog geen problemen met zoiets als de bio-industrie, opwarming van de aarde etc.

    Voor veel mensen zijn dat de redenen om vegetarisch te leven, waaronder ik.

    Als je meer wetenschappelijk kijkt en de mens als ‘een ander dier’ bekijkt, zal je minder problemen hebben met vlees. Maar, het boeddhisme is geen wetenschappelijk systeem.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.