• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Muziek » ‘De piemel is goed voor de sfeer’

‘De piemel is goed voor de sfeer’

25 december 2024 door Nicole Mulders

Het leven is niet altijd simpel
Er deugt geen moer van het systeem
Want de helft van heel de mensheid
Heeft een levenslang probleem

Het is de piemel, ja de piemel
Het zorgenkind van iedere vent
Piemel, zing maar mee
want dat haalt hem uit zijn isolement

De piemel leidt een eigen leven
En af en toe is hij echt hondsbrutaal
Je kunt hem wel een beetje trainen
Dat is wel goed voor zijn moraal
Daar wordtie hard van

Ja die piemel, zing het nu maar allemaal
Piemel, dank u wel namens alle piemels in de zaal

Elke man die heeft een piemel
Voor een plas of hoogtepunt
Tis het kruis dat hij moet dragen
Omdat je hem niet ruilen kunt

Hij is onmisbaar op de camping
En maakt een onderbroek soms tot een tent
Af en toe is hij besneden
Behalve als je voorhuidstrevend bent

Het is de piemel, ja de piemel
Daar gaan we voor de laatste keer
Piemel, nou u merkt het
De piemel is goed voor de sfeer (3x)

Ik moet nu stoppen want hij heeft het weer

 

Het Piemellied werd geschreven door de Rotterdamse cabaretier Arie Vuyk voor de 5-koppige band Het Groot Niet Te Vermijden. Arie Vuyk is praktiserend boeddhist. Sjoerd Plak is gitarist en zanger bij de band. Hij mediteerde enkele jaren bij Tegen de stroom in, een inmiddels opgeheven westerse boeddhistische groep in Rotterdam.

Cabaretier Arie Vuyk (1969) zegt privé rustig en stil te zijn. Wellicht een kenmerk van een ware boeddhist? In het theater gaat hij helemaal los. Een portret van een boeddhist die goede recensies krijgt voor zijn cabaret.

In 2017 nam Vuyk zijn toevlucht en werd hij officieel (theravada) boeddhist. Voor hem was deze ceremonie ‘ een bekrachtiging van een beslissing die ik eerder had genomen.’ Boeddhisme voelt voor hem natuurlijk. Als een tweede natuur.

Oosterse filosofie

Zijn affiniteit met het boeddhisme is groot. Wanneer is Vuyk daarmee in aanraking gekomen? ‘Moeilijk om een moment aan te geven. Van jongs af aan heb ik interesse in de oosterse filosofie.’ Vuyk is geboren en getogen in de Bible Belt, ‘maar ik had geen enkele voeling met het christendom.’ Wat hem ergert aan het christendom zijn termen als zondaar en zelfhaat. Calvinistische termen noemt hij die. ‘In de oosterse filosofie heb je dat niet.

In de pubertijd werd hij nieuwsgierig naar de oosterse filosofie. ‘Ik liep daar warm voor. De interesse in het boeddhisme verliep geleidelijk.’

Ceremonie

De naam van de Vlaamse theravadaboeddhist Paul Van hooydonck valt een aantal keer in het gesprek. Hij leidde de toevluchtceremonie, die de cabaretier ervoer als een serieuze zaak. Toch wil hij aan het boeddhisme geen identiteit ontlenen. ‘Ik ben bang voor spirituele trots. De leer van de Boeddha is niet de leer van de Boeddha.’

Welke rol speelt het boeddhisme in zijn dagelijks leven? ‘Als ik in de supermarkt lang moet wachten, maak ik daar een meditatieoefening van. Datzelfde geldt als ik op de trein sta te wachten.’

Boeddhisme sijpelt in zijn leven door. ‘Ik ben er altijd mee bezig. En het verveelt nooit. De kern is voor mij: het allesomvattende en tijdloze nu. En het open staan naar de wereld en naar jezelf.’

Iedere dag mediteert Vuyk. ‘Meditatie is zo belangrijk. Het geeft ruimte. En ik verwacht er niets van. Ik krijg er het gevoel van : “het is oké.” Vuyk voegt er aan toe dat hij een goed leven heeft en beseft dat anderen wellicht te maken hebben met vervelende zaken, als rouw. ‘Zij hebben waarschijnlijk meer problemen dan ik.’

Cabaret

Eén van zijn grote liefhebberijen is het cabaret dat hij speelt. Wanneer wist hij dat hij cabaretier wilde worden? ‘Ik denk dat ik dat al wist toen ik in de wieg lag.’

Het boeddhisme en cabaret vormen een aparte combinatie, stelt hij. ‘Lastig is in cabaret een spirituele waarheid te verkondigen. Ook de intentie om niet onzuiver te spreken is uitdagend voor een boeddhistische cabaretier.’

Toch vormen juist het boeddhisme en cabaret dankzij zijn dhammavoorstellingen een uitstekende combinatie voor Vuyk. ‘Ik had al langer het idee om het boeddhisme te verwerken in mijn cabaretvoorstellingen, maar ik wist niet hoe. Toen zei Paul: “Als je eens een spirituele voorstelling hebt, dan ben je welkom om dat in mijn centrum te spelen.” Nu maak ik een tour langs boeddhistische centra. Een stuk spiritueler dan mijn andere cabaret. Ben er erg blij mee’.’ Ook zijn benadering van het door boeddhisme geïnspireerde cabaret is anders dan zijn andere voorstellingen. ‘Het is een kwestie van elke avond opnieuw beginnen met een schone lei. Heb dan geen oeuvre. Ik zie het trouwens zeker niet als pr van de Boeddha. En wat ik grappig vind, is dat je met deze voorstellingen met het boeddhisme mag lachen.’

Betere wereld?

Een afsluitende vraag: is de wereld volgens Vuyk beter dankzij het boeddhisme? ‘Een lastige vraag’, antwoordt hij. Zaken als vrede, het tegengaan van honger en ontwapening zijn belangrijk. Daar moet aan gewerkt worden, zegt hij. Of de oplossing daarvoor bij het boeddhisme ligt? ‘Als er maar vrede komt,’ is zijn stellige antwoord. ‘Maakt niet uit hoe.’ Dat kerken minder en het boeddhisme meer aandacht krijgen, vindt Vuyk een positieve zaak. ‘Het christendom geeft geen antwoord op vragen over ontwapening. Het boeddhisme wel. Het boeddhisme is positief. Dat spreekt me erg aan.’

Arie Vuyk is in 1969 geboren in Krimpen aan den IJssel. Van jongs af aan werd hij gegrepen door cabaret, waarbij Fons Jansen, Freek de Jonge en Drs. P. grote voorbeelden zijn. In 2001 won hij het Parkstad Cabaret Festival. En in 2004 het Griffioen Cabaret Festival. In 2016 was hij winnaar in de categorie cabaret/comedy Twentse Lente.

Vuyk acteerde acht jaar bij theatergroep Kijk Haar Nou en had een eigen tv programma op Rotterdam TV. Hij is tekstschrijver voor onder andere het hilarische Het Groot Niet Te Vermijden, die met zijn Piemellied een theater -en YouTube hit scoorden. Tevens schreef hij de biografie van deze groep, welke verscheen bij uitgeverij Trichis. Samen met René Splinter maakte Arie Vuyk de CD Bij de Horizon Linksaf, waarop de liedjes uit zijn meer dan tien theaterprogramma’s terug te vinden zijn. Voor het Comedy Café te Amsterdam regisseerde de tegenwoordig Rotterdammer de start-up opera Orfeo. Sinds 2016 maakt hij ieder jaar een avondvullend oudejaarsconference.

Hoogtepunten uit zijn loopbaan zijn elf grappen van mijn hand die zijn opgenomen in Het Grootste Citatenboek ter Wereld, samengesteld door Gerd de Ley en de complimenten die hij van Youp van ’t Hek en Paul van Vliet kreeg nadat ze hem hadden zien optreden.

Eén keer per maand treedt Arie Vuyk op in zijn eigen theater De Kijkdoos, gevestigd aan de Kellogsplaats 158 in Rotterdam. Waar hij nog voor het uitbreken van de coronapandemie elke dinsdagavond ook gelegenheid gaf tot stiltemeditatie. Meer informatie: www.arievuyk.nl

Het interview met Vuyk werd eerder in het BD geplaatst.

Categorie: Geluk, Gezondheid, Interviews, Muziek, Theravada Tags: Arie Vuyk, corona, Het Groot Niet Te Vermijden, Nicole Mulders, Rotterdam, Sjoerd Plak, toevlucht

Lees ook:

  1. Cabaretier en boeddhist Arie Vuyk: ‘De Dhammavoorstellingen zijn een mooie mix tussen boeddhisme en cabaret.’
  2. Arie Vuyk – Every Boeddha Happy
  3. Gitarist Sjoerd Plak ziet het boeddhisme als een bonus
  4. De piemel en het Groot Niet Te Vermijden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Nicole Mulders

Nicole Mulders schrijft met passie over spiritualiteit, boeddhisme en andere zaken die in haar ogen belangrijk zijn. Info: dharma-tekstproducties.nl. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.