• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Coronaneurosen

Coronaneurosen

2 februari 2021 door Wouter ter Braake

Veel mensen zien zich in ons tijdsgewricht gesteld voor de opgave op eigen kracht levenskeuzen te maken. De traditie bepaalt niet meer iemands gedrag of levensopstelling, op streng religieuze (vaak orthodoxe) gemeenschappen na. Ook het simpel handelen vanuit dierlijke driften heeft een groot deel van de mensheid min of meer achter zich gelaten. Min of meer, want er vallen uitzonderingen te zien in oorlogsgebieden, bij hooligans en andere opgefokte groepen.

Wat hebben deze woorden te maken met wat ik noem coronaneurosen? De schakel is het begrip existentieel vacuüm, een term uit de psychologische benadering van Victor Frankl[1]. Hij houdt ons voor dat de primaire drijfveer van de mens ‘de wil tot betekenis’ is. Is deze wil geblokkeerd dan spreekt hij over existentiële frustratie. Een frustratie die een voedingsbodem is voor geestelijke neurosen. Geestelijk, niet in de religieuze betekenis van het woord, maar verwijzend naar een algemeen menselijke kwaliteit. Aansluitend stelt hij dat de mens in feite niets heeft aan een spanningsloze toestand (een uitspraak die zal vloeken in menige boeddhistische tempel), maar gebaat is bij streven en strijd om een waardevol doel te bereiken.

Het begrip existentieel vacuüm duidt op een gevoel van innerlijke leegte en op de vaak daarmee gepaard gaande verveling. Er is in het neoliberale maatschappelijke klimaat van de laatste decennia bij veel mensen sprake van een (sluimerende) onvrede over het verengen van het wezen van de mens tot producent, consument, winstobject of tot streber gericht op geld en macht. Individuatie is in dit maatschappelijke klimaat ontaard in een doorgeslagen ik-cultuur, waarin egoïsme en afgescheiden zijn domineren. Om verveling te verdrijven zijn er in ‘normale tijden’ vervangende zaken voor bezinning beschikbaar. Zoals materiële jacht, lust, drank, grootse festivals, andere massahypes, en/of verdovende middelen. Waarbij aangetekend dat er ook veel verliezers zijn wiens bestaanszekerheid zwak en broos is door de uitholling van sociale arrangementen.

De sluimerende onvrede over het bestaan klopt in deze coronatijd bij veel mensen sterker dan voorheen aan de deur. Die onvrede kan nu niet zo gemakkelijk worden weggefeest in ‘YOLO’ (you only live once). Een soort manie ‘om alles uit dit leven te halen’. Nu corona een hindernis blijkt te zijn voor veel vervangende zaken voor bezinning, maakt neerslachtigheid en somberheid zich sneller meester van menig ‘verweesde ziel’. De sluimerende onvrede over het bestaan prikkelt sommigen ook tot het meedoen aan richtingloze, vaak doelloze en zinloze verzetsacties, waarin agressie regelmatig de boventoon voert. En last but not least brengt de confrontatie met het gevoel van zinloosheid en bestaansonzekerheid een toenemende aantal zelfdodingen met zich mee.

Maar de coronacrisis biedt kansen. Kansen tot maatschappelijke en persoonlijke herbezinning. Kan boeddhistisch geïnspireerde ‘zielzorg’ op individueel niveau behulpzaam zijn? Wellicht. Mijns inziens moet de helpende hand zich dan niet beperken tot oefeningen gericht op meditatie, hoe waardevol ook. Die kunnen een rust bevorderende werking hebben, net overigens als vormen van mindfulness en wandelingen in de natuur. Zo’n zielzorg zal moeten waken voor psychodynamische benaderingen, een ‘zielknijpersbenadering’ gericht op jeugdtrauma’s en dergelijke. Voor je het weet krijgt je vader of je moeder de schuld in de schoenen geschoven van jouw individuele existentiële onvrede. Een andere valkuil is het prediken of ‘bijbel lezen’, waaraan menig zich boeddhist noemend persoon zich bezondigt.

Zielzorg, boeddhistisch geïnspireerd of niet, die ‘de verweesde mens’ wil helpen, richt zich op het vinden van betekenis, van zinvolle doelen die iemand te vervullen heeft. In mijn praktijk als zingevinscoach heb ik ervaren hoe heilzaam het kan zijn mensen te bewegen de verstilling in te gaan en ze letterlijk of figuurlijk op het kussen plaats te laten nemen. Tegelijk ervaar ik dat ‘zielzorg’ meer effectief is, wanneer de ander ook weer van het kussen wordt ‘geschopt’ en wordt uitgedaagd tot het verwerven van inzichten in zijn diepste wezen en in zijn diepste drijfveren. Drijfveren die vaak verbonden zijn met sociale en maatschappelijke uitdagingen. De mens is immers een sociaal dier.

Tot slot is inzicht in de paradoxen die men tegenkomt op de weg van wens naar werkelijkheid behulpzaam. Want er is niet enkel geluk op iemands pad, maar ook pijn. Wanneer deze beide kanten van het zijn in deze duale wereld worden gezien en geaccepteerd en er betekenis aan wordt gegeven, wordt zin in het leven verrijkt.

[1]  Viktor Emil Frankl (Wenen, 26 maart 1905 – Wenen, 2 september 1997) was een Oostenrijks neuroloog en psychiater. Hij overleefde drie jaar concentratiekamp en leerde daar dat niets ter wereld de mens helpt gruwelijkste levensomstandigheden te verdragen, behalve de wetenschap dat zijn leven inhoud en betekenis heeft.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Pakhuis van Verlangen, Wouter ter Braake Tags: corona, crisis, egoisme, eigen kracht, existentieel vacuüm, levenskeuzen, paradox, Viktor Emil Frankl, YOLO, zielzorg

Lees ook:

  1. Vrijdag zindag (15) – Hollen of stilstaan?
  2. Ehipassiko – ‘mindfulness in crisistijd’
  3. De lessen van corona
  4. Eenzaamheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Moniek zegt

    3 februari 2021 om 12:05

    Een interessant en helder artikel.

Primaire Sidebar

Door:

Wouter ter Braake

Coach bij Zin en Zen. Rebelse geest met warm hart. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.