• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Franje-dier in crisistijd

Franje-dier in crisistijd

15 mei 2020 door André Droogers

Van de Corona-beperkingen raken mensen van slag. Ze passen zich aan, maar vinden ook dat het niet te lang meer moet duren.

Waarom worden mensen ontregeld? Een reden lijkt mij dat de mens in aanleg een franje-dier is. Mensdieren zijn uitzonderlijk begaafde toekenners van betekenis aan hun werkelijkheid. Ze kunnen daardoor spelen met mogelijkheden voorbij het simpele nut. Ze verkennen met veel gemak alles wat boven de primaire voorwaarden voor het overleven uit gaat. Dan komen de extra’s tevoorschijn.

De mens is het enige dier dat werk maakt van franjes in het leven. Er wordt veel creativiteit en inspiratie in gestoken. Als franje-dier speelt de mens met extra mogelijkheden voor het eigen gedrag, of dat nu met voedsel, kleding, seksualiteit, kunst, toerisme, of welk levensterrein dan ook te maken heeft. De franjes verschaffen plezier. Ze horen bij onze menselijke identiteit en cultuur. In de geglobaliseerde samenleving draaien zelfs hele industrieën op één enkele franje.

De Corona haalt die franjes tijdelijk weg en dat merken mensen. En industrieën. De franjes blijken het virus zelfs in de hand te kunnen werken en dus worden ze tijdelijk weggeknipt. Wat niet noodzakelijk is, blijft achterwege.

Neem nu het voedsel. De mens is het enige dier dat het eigen voedsel bereidt. Daarbij is er veel variatie die verder gaat dan het noodzakelijke instandhouden van het lichaam. Restaurants leven daarvan. Chefs experimenteren met nieuwe smaakcombinaties. Het gaat hun om meer dan het vullen van de maag. Diners met feestelijke extra’s horen bij overgangsrituelen zoals bruiloften en jubilea. Maar vanwege Corona kan feestelijk eten nu alleen nog in de huiselijke kring. De culinaire franje is verbannen naar het eigen huis.

Of kijk naar de kunst. Kunstenaars leveren hun hoogst individuele extra aan ons beeld van de werkelijkheid. De andere dieren hebben geen kunst, het franje-dier wel. Het nuttigheidsdenken heeft daar weinig begrip voor. Zie de eerdere kortingen op de subsidies voor de schone kunsten en de recente Brabantse discussie over het budget voor cultuur. Nutteloze franje, zeggen de cultuurbarbaren. Maar anderen herkennen het welkome extra. Die missen in Corona-tijd hun gang naar museum en galerie. Of naar schouwburg, concertzaal en bioscoop. Het extra ontbreekt en dat maakt het leven saai.

Kleding is een derde voorbeeld. De mens is niet alleen het enige dier dat zich kleedt, maar het doet dat op zeer uiteenlopende manieren. De uitbundigheid en diversiteit gaan veel verder dan nodig is om bescherming te bieden tegen het klimaat. De franje komt bovenop dat nut. Ze zorgt voor identiteit, zelfs in sectoren die bol staan van het nuttigheidsdenken. Nu er veel thuis wordt gewerkt, ontstaat een grappige discussie over de kleding. Vrijetijdskleding? Of moet je voor een videoconferentie toch even de stropdas omhangen of het mantelpakje aandoen? Het thuiswerken en het binnen blijven ontdoen de kleding van het extraatje.

Kortom: Door de pandemie wordt het fysieke overleven ineens van levensbelang. Het nut weegt daardoor veel zwaarder. Essentiële beroepen krijgen voorrang. Allerlei extra’s kunnen even niet. Van de ene op de andere dag missen mensen wat ze als vast deel van hun leven zijn gaan ervaren. De Corona-crisis is uiteindelijk een beperking voor de spelende mens. En die voelt zich daar onprettig bij.

Helemaal in de moderne cultuur, waarin de franjes in aantal en belang zijn toegenomen, met dank aan reclame en consumentisme. Nu de franjes niet meer kunnen, blijkt zelfs hoe ze uitgegroeid zijn tot een bedreiging voor de duurzaamheid van ons bestaan. Anders gezegd: wat minder franje blijkt beter voor de planeet.

Daar kan het franje-dier dan weer creatief over nadenken.

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Opmerkelijk, Voedsel, Zorg Tags: bescherming, coronavirus, dieren, eten, franje, kleding, kunst, seksualiteit

Lees ook:

  1. Boeddhistische monnik schenkt 10.000 dollar aan noodfonds paus Franciscus
  2. Wakker Dier – Dagelijks 600 duizend dode dieren op tafel
  3. Coronavirus – gestrande Russen overleven naast crematorium van boeddhistische tempel
  4. Het jaar 2020 – dag 98 – toekomst

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.